ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازی‌های جمعی: این‌بار «اسمِ پشتِ پرده»

«اسمِ پشتِ پرده» یک بازی جمعی «یخ‌شکن» است. برای شکاندن یخ غریبگی در گروه‌های بزرگ و آغاز یک آشنایی آن را امتحان کنید.

شکستن یخ برخی از جمع‌ها آسان نیست. در محیط‌های کاری و آموزشی افراد از سابقه‌ها و زمینه‌های اجتماعی مختلف دور هم جمع می‌شوند. برخی حوصله و انرژی بیشتری برای برقراری رابطه دوستی و آشنایی با یکدیگر دارند. برخی دیگر اما به هر دلیلی از آشنایی با دیگران طفره می‌روند و حتی وقتی می‌خواهند درِ آشنایی با دیگران را باز کنند، نمی‌دانند چه کار باید بکنند.

به همین خاطر، بازی‌های «یخ‌شکن» طراحی شده‌اند تا افراد فارغ از زمینه اجتماعی و سلایق و رفتارهای متفاوتشان، امکان ارتباط با یکدیگر را پیدا کنند و آشنایانی بیابند که شاید در حالت عادی و در زندگی روزمره خود سراغ آنها نمی‌رفتند. در بازی می‌توانیم برای لحظه‌ای از محیط‌های امن خودمان بیرون بیاییم، برای نزدیک شدن به افراد متفاوت گشوده باشیم و دست به کارهای شگفت‌آور و عجیب و غریب بزنیم، چون می‌دانیم این فقط یک بازی است!

تصویری از بازی اسم پشت پرده در کالج لوتر،‌ ایالت آیووا ــ منبع: توئیتر

«اسمِ پشتِ پرده» یک بازی یخ‌شکن است، یک بازی جالب و سرگرم‌کننده برای آغاز یک آشنایی و چه بسا تحکیم دوستی‌ها.

دو نفر، در حالی که یک پتوی بزرگ بین آنها قرار دارد، رو در روی یکدیگر می‌ایستند. پتو می‌افتد، و فردی که بتواند زودتر اسمِ فردِ دیگر (اسم واقعی یا انتخابی او) را به خاطر آورد برنده این نوبت بازی است.

بازی «اسمِ پشتِ پرده» برای شکستن یخ جمع‌هایی طراحی شده که هنوز با یکدیگر آشنایی چندانی ندارند. اما می‌توان با تغییراتی آن را برای جمع‌های صمیمی‌تر و آشناتر نیز به کار برد. بعد از آشنایی با شیوه انجام این بازی خواهید دید که چه شکل‌های دیگری از این بازی برای یک جمع دوستی می‌تواند اجرا شود.

▪️سن: هر کسی!

▪️تعداد افراد شرکت‌کننده: ۱۰ تا ۲۰ نفر

▪️تنظیمات پیشنهادی: هم برای فضای باز و هم فضای بسته مناسب است

▪️شرایط بازی: عرق‌ریزی ندارد!

▪️موارد مورد نیاز: پتو

صحنه‌ای از بازی اسم پشت پرده، بعد از افتادن پرده ــ منبع: توئیتر

▪️دستورالعمل بازی:

افراد دور یک اتاق راه می‌روند و خود را معرفی می‌کنند. اسامی خود را به یکدیگر می‌گویند یا اگر دوست داشته باشند درباره سرگرمی‌ها و علایق و کار یکدیگر می‌پرسند.

بعد از معارفه اولیه به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند، و دو نفر از افراد جمع مسئول نگه‌داشتن پتو و داوری بازی می‌شوند.

هر گروه در حالی که خود را پشت پتو پنهان نگه داشته، در سکوت و با آرامش یک نفر را انتخاب می‌کند. فرد منتخب جلوتر از جمع می‌نشیند.

داوران شمارش را آغاز می‌کنند: یک، دو، سه! آنگاه پرده می‌افتد.

فردی که سریع‌تر بتواند نام فرد منتخب گروه مقابل را با صدای بلند بگوید، برنده این دور بازی است. این به معنای آن است که بازنده باید بازی را ترک کند. اگر دوست ندارید کسی بازی را ترک کند، می‌توانید فرد بازنده را به گروه مقابل بفرستید.

نکته جالب بازی اینجاست: وقتی که پرده می‌افتد افراد هر گروه که پشت منتخب خود نشسته‌اند، سعی می‌کنند خنده‌دارترین یا مسخره‌ترین ژست‌های ممکن را به خود بگیرند تا حواس فرد منتخب گروه مقابل را پرت کنند و از سرعت فکر کردن و یادآوری او کاسته شود.

بازی تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که نفرات یکی از گروه‌ها به پایان برسد. اگر تعداد افراد شرکت‌کننده خیلی زیاد است، یا زمان کافی ندارید، می‌توانید برای بازی مدت تعیین کنید و در پایان زمان تعیین‌شده گروه بزرگ‌تر برنده بازی است.

▪️دستورالعمل بازی برای گروه دوستان:

تنها مورد متفاوت این است که هر فرد یک اسم جدید برای خود انتخاب می‌کند.

برای انتخاب اسامی جدید یک تم یا موضوع تعیین کنید؛ موضوعاتی از جمله: کاراکتر سینمایی محبوب من، غذای مورد علاقه من، صمیمی‌ترین دوست من، نویسنده محبوبم، یا رنگ، میوه، یا شغل محبوبم و .... در ادامه هر فرد اسم خود را با توجه به موضوع تعیین شده انتخاب می‌کند و خودش را با این اسم به دیگران معرفی می‌کند. بقیه بازی طبق روال قبل ادامه پیدا می‌کند.

▪️خلاصه کنیم: بازی «اسم پشت پرده» یخ هر جمعی را آب خواهد کرد. این بازی، می‌تواند پر از خنده و شوخی باشد و در این میان واسطه‌ای برای آشنایی با افراد به شیوه‌ای غیرمعمول شود. در جمع‌های دوستی نیز سبب می‌شود افراد علایق خود را حین بازی و شوخی با یکدیگر به اشتراک بگذراند.

یک نکته مهم در این بازی «نامیدن» طرف مقابل است. شاید کمتر به این فکر کنیم، اما نامیدن دیگری چهره به چهره و رو در رو می‌تواند به یک خاطره ماندنی تبدیل می‌شود. تلاش برای پیشی گرفتن در نامیدن طرف مقابل تاثیر عاطفی بر افراد می‌گذارد، و اگر آنها با یکدیگر دوستان صمیمی شوند، این لحظه را از یاد نخواهند برد.

از بازی‌های جمعی:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.