ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ: ایران با «جاسوسی» برجام را به خطر نیندازد

ولفگانگ آیشینگر، دیپلمات کهنه‌کار آلمانی از ایران خواست که اگر به حفظ توافق هسته‌ای علاقه دارد، هوشمندانه‌تر عمل کند. وزیر خارجه ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت شده.

ولفگانگ آیشینگر، دیپلمات کهنه‌کار آلمانی به جمهوری اسلامی هشدار داد که با اقداماتی مانند جاسوسی تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را به خطر نیندازد.

ولفگانگ آیشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ

دو روز قبل، پلیس جنایی فدرال آلمان یک مرد ۵۰ ساله آلمانی افغانستانی‌تبار را به اتهام درز اطلاعات به وزارت اطلاعات ایران بازداشت کرد. این فرد سال‌ها در ارتش آلمان کار کرده و به اطلاعات مهمی دسترسی داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولفگانگ آیشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ و از دیپلمات‌های کهنه‌کار آلمانی پنجشنبه ۱۷ ژانویه/ ۲۷ دی با اشاره به پرونده جاسوسی عبدالحمید س. از جمهوری اسلامی ایران خواست که با چنین اقداماتی توافق هسته‌ای را به خطر نیندازد.

در همان حال آیشینگر به اتحادیه اروپا هم هشدار داد که از حمایت از برجام دست برندارد. به گفته این دیپلمات آلمانی تنها وظیفه برجام نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است و به سایر اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه و همچنین جاسوسی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ربط ندارد.

آلمان که همراه با فرانسه، به عنوان دو قدرت بزرگ اروپایی از برجام حمایت می‌کند، نگرانی خود  از جاسوسی عبدالحمید س. برای وزارت اطلاعات ایران را به اطلاع یک دیپلمات بلندپایه ایرانی در سفارتخانه جمهوری اسلامی در آلمان رساند.

عبدالحمید س. که به عنوان کارشناس زبان و مشاور فرهنگی در ارتش آلمان کار می‌کرد، به اطلاعات حساسی، از جمله عملیات سربازان آلمانی در افغانستان و احتمالاً اطلاعاتی در مورد مناطق دیگری که برای نهادهای امنیتی آلمان اهمیت دارند، دسترسی داشته است. او سال‌ها با دستگاه اطلاعاتی ایران همکاری می‌کرد.

آیشینگر که سال‌ها سفیر آلمان در ایالات متحده هم بوده است، با محکوم کردن فعالیت‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در آلمان گفت نباید دچار این توهم شد که ایران و سایر کشورهای منطقه فعالیت‌های جاسوسی خود در کشورهای اتحادیه اروپا را محدود می‌کنند. به گفته رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، توافق بر سر محدودیت چنین عملیاتی چندان مؤثر نیست:

«ایران باید آنقدر باهوش باشد که دریابد [با چنین اقداماتی] سر راه خودش قرار می‌گیرد. زیرا با هر کدام از این اقدامات، قدم به قدم به توافق هسته‌ای بیشتر آسیب وارد می‌کند و زمانی می‌رسد که بالاخره دلایل کافی برای خروج از برجام وجود دارد.»

به گفته آیشینگر اقدامات دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی در آلمان و در سایر کشورها بر تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام سایه انداخته است.

آیشنینگر همچنین اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ که از ۱۵ تا ۱۷ فوریه برگزار می‌شود حضور خواهد داشت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی وزیر خارجه عربستان سعودی نیز به اجلاس امنیتی مونیخ دعوت شده‌اند.

اتحادیه اروپا ۸ ژانویه/ ۱۸ دی دستگاه اطلاعاتی ایران را به دلیل برنامه‌ریزی عملیات تروریستی در خاک دانمارک و هلند تحریم کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زمانی

    جمهوری مقدس دست اورپائیان را خوانده، ترور میکند، بمبگذاری میکند، جاسوسی میکند و خوب میداند که بعد از آنهمه مخالفتها با ترامپ، اورپائیان دست خود را در پوست گردو گذاشته اند.