ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکار صد هزار دلاری حیوان ملی رو به انقراض پاکستان

مردی آمریکایی یک بز مارخور، حیوان ملی رو به انقراض پاکستان را شکار کرد. مقام‌های محلی مجوز شکار چهار مارخور را هر کدام به قیمت صد هزار دلار فروخته‌اند.

شکار حیوان ملی پاکستان به دست یک شکارچی آمریکایی جنجال‌آفرین شده است. جان آمیستوتو، شهروند آمریکایی برای شکار این بز کوهی خاص رو به انقراض ۱۰۰ هزار دلار پرداخته بود.

بز شکارشده در پاکستان یک بز کوهی مارخور با شاخ‌های تاب‌خورده (سمت راست تصویر) بود، یک گونه شدیداً نادر ــ‌ تصویر: گله مارخورها در باغ وحش مسکو، ویکیپدیا

روزنامه‌های محلی پاکستان در روزهای اخیر تصویر آمیستوتو را در حالی منتشر کرده‌اند که در کنار جسد یک بز کوهی مارخور ژست گرفته است.

کمتر از شش هزار رأس بز کوهی مارخور در طبیعت وجود دارند. این حیوان در فهرست گونه‌های در معرض خطر «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» قرار دارد و زیستگاهش شمال شرقی افغانستان، شمال پاکستان،‌ کشمیر، کوهستان هیمالیا‌ و جنوب تاجیکستان و ازبکستان است.

بز مارخور بخشی از نشان رسمی حکومت محلی گلگت بلتستان است (راست تصویر، قسمت بالا)

نام «مارخور» (در پشتو، «مرغومی»)‌ به باورهای محلی اشاره دارد که این بز مارها را شکار می‌کند و می‌خورد. هرچند مارخور حیوان ملی پاکستان است،‌ در فرهنگ دیگر کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان و افغانستان نیز حضور دارد.

بنا به گزارش‌ها مقام‌های محلی گلگت بلتستان مجوز شکار چهار بز مارخور را در ازای هر کدام صدهزار دلار صادر کرده بودند. شکارچی آمریکایی یکشنبه گذشته این حیوان نادر را کشت.

مجیب سردار، یک مقام حفاظت از حیات وحش پاکستان به روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبون» گفته است که شکار مارخور به دست آمیستوتو نخستین شکار مارخور در فصل جدید شکار بود اما از آغاز فصل شکار تا کنون ۵۰ بز کوهی هیمالیا و ۱۲ گوسفند آبی هیمالیا کشته شده‌اند.

یک شکارچی ایتالیایی نیز شنبه یک بز کوهی هیمالیا را کشته بود.

به گزارش وب‌سایت خبری پاکستانی «داون»، مجوز شکار ده‌ها بز کوهی از گونه‌های دیگر (۱۴ گوسفند آبی هیمالیا و ۹۵ بز کوهی هیمالیا) نیز صادر شده است. این مجوزها اکتبر گذشته در یک مزایده به فروش رسید: مجوز شکار برای گوسفند آبی ۸ هزار دلار و برای بز کوهی تنها ۵۶۰ دلار.

تمبر تاجیکی با تصویر بز مارخور

مقام‌های پاکستانی از اعطای این مجوزها دفاع می‌کنند و می‌گویند صدور مجوز شکار این حیوانات پس از بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد، نزدیک به ۸۰ درصد درآمد حاصل از آن به ساکنان این مناطق کوهستانی تعلق می‌گیرد،‌ و ۲۰ درصد دیگر نیز به حساب بودجه فرمانداری‌های محلی واریز می‌شود.

اما فعالان محیط زیست و برخی دیگر از فعالان مدنی پاکستان با صدور مجوز شکار برای حیوانات نادر و به ویژه بز مارخور، حیوان ملی پاکستان و گونه‌ای رو به انقراض،‌ مخالفند. ان‌جی‌او «حفظ حیات وحش پاکستان» شکار بز مارخوار به دست شکارچی آمریکایی را «یک ننگ کامل» توصیف کرده‌بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.