ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت خانه در تهران به متری ۱۰ میلیون تومان رسید

با حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی که دولت برای کارگران در نظر دارد، در تهران کارگران کمتر از ۱۰ سانتی‌متر از یک خانه را می‌توانند اجاره کنند.

با حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی برای کارگران که دولت در نظر دارد آن را تصویب کند، در تهران کارگران کمتر از ۱۰ سانتی‌متر از یک خانه را می‌توانند اجاره کنند.

رشد قیمت مسکن طی شش سال گذشته بی‌سابقه است. ـ عکس از آرشیو

بازار مسکن در ایران سامان ندارد. بر اساس آمار رسمی در دی‌ماه ۱۳۹۷ میانگین قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافته و معاملات ملکی ۵۸ درصد کاهش داشته است. در حالی‌که دولت برای کارگران حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته با این میزان حق مسکن، کارگران در تهران کمتر از ۱۰ سانتی‌متر از یک خانه را می‌توانند اجاره کنند.

در بازار مسکن ایران قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد. بر اساس آمار رسمی، متوسط قیمت هر متر مربع خانه در شهر تهران در دی‌ماه سال جاری به ۹ میلیون و ۷۷۸ هزار تومان رسید. در آبان‌ماه سال جاری این قیمت ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

براساس جدیدترین آمار وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن شهر تهران، در دی‌ماه ۱۳۹۷ میانگین قیمت با رشد ۹۰ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته مواجه بوده و این در حالی است که معاملات مسکن ۵۸ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این آمار، در دی‌ماه سال جاری ۶۹۵۰ فقره معامله در شهر تهران انجام شده که از افت ۵۸،۸ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل حکایت دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی نوشته است که با جهش قیمت مسکن در یک سال اخیر بسیاری از خانواده‌های متوسط و پایین جامعه، قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.

بر این اساس، با این‌که بیشترین افزایش قیمت در بخش شمال تهران رخ داده اما در دو سه ماه اخیر گرانی مسکن به مناطق جنوبی شهر نیز رسیده است.

به‌گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران، مخارج اجاره‌نشینی ۸۰ درصد درآمد کارگران را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که تا روزهای اخیر حق مسکن کارگران ۴۰ هزار تومان بود و دولت می‌خواهد آن را به ۱۰۰ هزار تومان افزایش دهد. با در نظر گرفتن متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران، با حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی کارگران، در حال حاضر کمتر از ۱۰ سانتی‌متر از یک خانه را می‌توان در تهران اجاره کرد.

کارگران معتقدند که این میزان حق مسکن به‌دلیل گرانی و تورم شدید دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند و برخی از گروه‌های کارگری پیشنهاد ۲۵۰ هزار تومان را برای حق مسکن ارائه داده‌اند.

در ایران ۳۱ درصد خانوارها مستأجر هستند و در پنج سال اخیر شمار مستأجرها از ۲۶،۶ درصد به ۳۰،۷ درصد افزایش یافته است.

مسکن در زندگی اقتصادی ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. بر اساس آمارهای بانک مرکزی سهم مسکن از هزینه خانوار ایرانی ۳۵ درصد است. همچنین سهم املاک از ثروت خانوار ۸۰ درصد، سهم بخش ساختمان از اشتغال در کشور ۱۴ درصد و سهم بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری مسکن حدود ۹۸ درصد است. با توجه به این آمار ارزش مسکن موجود کشور حدود ۱۰ میلیون میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.