ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان و آمريكا بيانيه مشترک می‌دهند

در پنجمین روز از چهارمین دور مذاکرات طالبان و ایالات متحده، طالبان خبر داد که ملا عبدالغنی برادر، مسئول دفتر سیاسی این گروه در قطر تا ساعاتی دیگر به دوحه می‌رسد.

در پنجمین روز از چهارمین و طولانی‌ترین دور مذاکرات طالبان و ایالات متحده، امیدها برای به‌دست آمدن توافقی دو جانبه افزایش یافت. گروه طالبان شنبه ۲۶ ژانویه/ ۶ بهمن خبر داد که ملا عبدالغنی برادر، مسئول دفتر سیاسی این گروه در قطر تا ساعاتی دیگر به دوحه خواهد رسید.روزنامه ۸‌ صبح افغانستان هم گزارش کرد نمایند‌گان طالبان و آمریکا به زودی بيانيه مشترکی منتشر خواهند کرد و در آن نتایج نشست دوحه را به اطلاع عموم خواهند رساند.

در حال حاضر جنگ میان طالبان با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در بیش از هفت ولایت جریان دارد

چهارمین دور مذاکرات گروه طالبان و ایالات متحده، طبق برنامه قبلی قرار بود دو روز به طول بینجامد اما با گسترش چشم‌اندازها برای توافق، این مذاکرات ادامه یافت. گرچه روز گذشته نمایندگان طالبان به مدت کوتاهی از سالن مذاکرات خارج شدند تا مخالفت خود را با طرف آمریکایی نشان دهند، این مذاکرات همچنان در روز پنجم ادامه دارد.

به گزارش روزنامه ۸ صبح، بر اساس اعلامیه گروه طالبان، در این نشست هشت تن از نمایند‌گان این گروه به رهبری شیرمحمد عباس استانکزی شرکت کرده‌اند. از طرف ایالات متحده هم هیاتی ۱۱ نفره به ریاست زلمی‌ خلیل‌زاد،‌ «نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده در امور صلح افغانستان» در دوحه حضور یافتند.

دیروز جمعه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن خبر رسید که طالبان ملا عبدالغنی برادر را به عنوان مسئول دفتر سیاسی این گروه در قطر منصوب کرد. امروز نیز طالبان طی اعلامیه‌ای خبر داد که او تا ساعاتی دیگر در دوحه خواهد بود.

ملاغنی برادر، یکی از چهار بنیان‌گذار اصلی گروه طالبان در سال ۱۳۷۳ هجری شمسی است. او دوست نزدیک رهبر سابق طالبان، ملا محمد عمر بود. ملا محمد نام سازمانی «برادر» را برای ملا عبدالغنی انتخاب کرد. او که رهبری عملیات نظامی طالبان در جنوب افغانستان را به عهده داشت در سال ۱۳۸۹ هجری شمسی/۲۰۱۰ میلادی توسط مأموران اطلاعاتی پاکستان و آمریکا بازداشت شد. بر اساس گزارش‌ها، ملا برادر در جریان تماس با حکومت افغانستان برای صلح،‌ بازداشت شده بود. اما پس از هشت سال زندان، با شروع مذاکرات ایالات متحده و طالبان در سال گذشته میلادی آزاد شد. گفته می‌شود که آزادی او یکی از شروط طالبان برای ادامه گفت‌وگوها با نماینده آمریکا بوده است.

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از منابعی در گروه طالبان گزارش داده است علت ورود برادر به مذاکرات صلح‌ این است که ایالات متحده از طالبان خواسته است رهبران ارشد را در گفت‌وگوهای صلح دخیل کنند.

همزمان با ورود برادر به گفت‌و‌گوهای صلح، طالبان از تغییرات گسترده‌ در رهبری هشت کمیسیون‌ خبر داده و برای برخی از ولایت‌ها، والیان تازه معرفی کرده است. این گروه اعلام کرده که دلیل تغییرات تازه، بهبود گفت‌وگوها با نمایند‌گان ایالات متحده است.

موضوعات نشست نمایندگان طالبان و ایالات متحده

در دیدار نمایندگان طالبان با ایالات متحده، طالبان اصلی‌ترین خواسته خود را خروج نیروهای نظامی‌ خارجی از افغانستان عنوان کرده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته اعلام کرد احتمال دارد نیمی از ۱۴ هزار سرباز آمریکایی مستقر در افغانستان را از این کشور خارج کند.

همچنین گفته می‌شود زلمی‌ خلیل‌زاد از طالبان تضمین خواسته است که افغانستان به پناهگاه امن برای تروریست‌ها بدل نشود.

به گزارش روزنامه ۸‌ صبح، نمایندگان طالبان و ایالات متحده آمریکا درباره رهایی زندانیان طالبان و بیرون آمدن نام‌ اعضای این گروه از فهرست‌های سیاه نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

با وجود این هنوز هم دولت افغانستان در گفت‌و‌گوهای صلح ورود نکرده است.

طالبان دولت افغانستان را دست‌نشانده آمریکا می‌داند و خواستار مذاکره مستقیم و بدون حضور نمایندگان دولت افغانستان شده بود. برخی منابع آگاه بر این باورند که پس از تعیین زمان و برنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان،‌ طالبان حاضر به گفت‌وگوهای مستقیم با حکومت افغانستان خواهد شد.

با این حال تا این لحظه هیچ تغییری در موضع‌گیری طالبان نسبت به حکومت افغانستان رخ نداده است.

در حال حاضر جنگ میان طالبان با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در بیش از هفت ولایت جریان دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.