ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شنبه یازدهم: جلیقه‌زردها صبح و شب را بین خود تقسیم کردند

برخی گروه‌های جلیقه‌زرد تصمیم گرفته‌اند برای یازدهمین شنبه اعتراضی، بعد از تاریکی هوا به خیابان‌ها بیایند. آنان اسم تظاهرات خود را «شب زرد» گذاشته‌اند.

امروز یازدهمین شنبه‌ای است که جلیقه‌زردها علیه سیاست‌های نئولیبرالی دولت مکرون به خیابان‌ها می‌آیند. گروهی از جلیقه‌زردها صبح روز شنبه ۲۶ ژانویه/ ۶ بهمن تظاهراتی مسالمت‌آمیز در شانزه‌لیزه که صحنه شورش هفته‌های گذشته بود برگزار کردند. دو گروه دیگر قرار است عصر شنبه در محله‌های دیگری از جمله میدان جمهوری حاضر شوند. با وجود تلاش دولت امانوئل مکرون برای تعدیل این اعتراضات از طریق سیاست‌های اصلاحی و گفت‌و‌گوی ملی، جلیقه‌زردها قصد دارند شدت اعتراضات را حفظ کنند و فرصت را از دست ندهند.

یک معترض با ماسک بر صورت روبه‌روی خودروی پلیس ایستاده است. ۵ ژانویه ۲۰۱۹

جنبش جلیقه‌زردها جنبشی خودجوش در فرانسه است که از نیمه ماه نوامبر ۲۰۱۸ از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه افزایش قیمت سوخت شکل گرفت. این جنبش به سرعت گسترش یافت و خواسته‌های افزایش قدرت خرید و دستمزدها به آن افزوده شد. کارشناسان معتقدند تاثیر اعتراضات جلیقه‌زردها در فرانسه قابل توجه بوده است. این کشور تحت فشارها ناچار شد مسیر اصلاحات اقتصادی خود را تغییر دهد.

تظاهرات جلیقه‌زردها یک هماهنگی سراسری ندارد. برخی گروه‌های جلیقه‌زرد این بار تصمیم گرفته‌اند بعد از تاریکی هوا به خیابان‌ها بیایند و اسم تظاهرات خود را «شب زرد» بنامند؛ بعضی دیگر امروز صبح به خیابان آمدند و اعتراض خود را به صورت مسالمت‌آمیز نشان دادند.

معترضان در شانزه‌لیزه طبق معمول با پرچم فرانسه و پلاکاردهایی که در آن از «پادشاه مکرون» انتقاد شده بود حاضر شدند. برخی معترضان در شانزه‌لیزه معتقدند گفت‌و‌گوی ملی «تلاش مکرون برای ایجاد غبار و دود است» تا سیاست‌های نئولیبرالی او به چشم نیاید.

آنها از مکرون می‌خواهند مالیات بر ثروت را بازگرداند و اجازه دهد که رفراندوم‌های ملی برای هر تصمیم‌گیری سیاسی چالش‌برانگیزی انجام شوند.

جلیقه‌زردها اما رسانه‌ها هم دل پری دارند.

به گزارش خبرگزاری دویچه‌وله، جلیقه‌زردها در هفته‌های پیش در برخی مناطقی به گزارش‌گران حمله کرده‌اند و از رسانه‌ها نیز به سختی انتقاد می‌کنند.

در گزارش دویچه‌وله این حمله‌ها متاثر از خشم طولانی و ریشه‌دار جلیقه زردها از رسانه‌ها خوانده شده که به نظر آن‌ها در نشان دادن تصویری خشن از این اعتراض‌ها سهیم هستند.

اعتراض‌ها اما به غیر از پاریس در دیگر شهرهای فرانسه نیز ادامه یافت.

در استراسبورگ معترضان به سمت پارلمان اروپا راهپیمایی کردند. در تولوز نیز که هفته‌های پیش به اندازه پاریس شلوغ بوده، بار دیگر معترضان به خیابان آمدند.

فرانسه اما ۸ هزار پلیس را برای مقابله با تظاهرات روز شنبه جلیقه‌زردها به کار گرفته است. تعداد معترضان در دو هفته قبل تقریبا به همین میزان بوده است.

امانوئل مکرون این ماه برای آرام کردن اعترضات یک سری مباحثه ملی ترتیب داده و قول داده است این بحث‌ها به اقدامات عملی منجر شوند.

پیش به سوی سیاست حزبی؟

بعد از بیش از دو ماه اعتراض، برخی جلیقه‌زردها سیاست حزبی را نیز محک می‌زنند.

گروهی از جلیقه‌زردها فهرستی از نامزدهای خود را برای انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه سال جاری اعلام کرده‌اند. یک پرستار فرانسوی به نام «اینگرید لاوا واسور» و از چهره‌های شاخص این حرکت اعتراضی در صدر این فهرست قرار دارد.

در بیانیه جلیقه‌زردها آمده است که فهرست نامزدهای این گروه از معترضان به سیاست‌های نئولیبرالیستی دولت مکرون که جناح‌ها و گروه‌های مختلف را زیر سقف خود گرد آورده و متحد کرده، فعلا دربردارنده ۱۰ نامزد است اما تا اواسط ماه فوریه سال جاری این تعداد به ۷۹ نفر خواهد رسید.

به گزارش واشنگتن ‌پست، بر اساس یک نظرسنجی که به تازگی انجام شده، ۱۶ درصد پاسخ‌دهندگان فرانسوی خود را جلیقه‌زرد می‌دانند و ۴۰ درصد با جلیقه‌زردها به انحای مختلف همدلی دارند. ۷.۵ درصد نیز به نمایندگان جلیقه‌زردها برای پارلمان اروپا رای خواهند داد.

بر اساس این نظرسنجی با وجود همه اعتراضات به مکرون، میزان رای او و حزبش دست‌نخورده باقی مانده و هنوز از ۲۳ درصد حمایت رای‌دهندگان برخوردار است.

از سوی دیگر اختلافات درونی جلیقه‌زردها با اعلام اسامی نامزدهای جلیقه‌زرد برای پارلمان اروپا بالا گرفته است و برخی این اقدامات را خیانت به جنبش دانسته و به سختی از آن انتقاد می‌کنند.

در همین زمینه:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.