ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار بمب در کلیسایی در فیلیپین دست‌کم ۲۰ تن را کشت

بمب‌گذاری در منطقه مسلمان‌نشین میندانائو فیلیپین، روند صلح و تشکیل منطقه مستقل را با مخاطره روبه‌رو کرده است

صبح یکشنبه ۲۷ ژانویه/۷ بهمن انفجار بمب در کلیسای کاتولیک بانوی ماونت کارمل در جولو در منطقه میندانائو فیلیپین دست کم ۲۰ نفر را کشت و ده‌ها نفر را مجروح کرد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است با این وجود رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین این بمب‌گذاری‌ها را «اقدامی تروریستی» خواند.

نیروهای امنیتی فیلیپین جسد یکی از قربانیان انفجار بمب در کلیسا را جابه‌جا می‌کنند

مردم منطقه به‌تازگی در یک همه‌پرسی کشوری رای به تشکیل منطقه‌ای مستقل در بخش میندانائو داده بودند که بیشتر ساکنین آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. این رای‌گیری برای پایان دادن به دهه‌ها درگیری و خشونت انجام شده بود. طبق قانون جدید این بخش ابتدا تحت حاکمیت دولت موقت قرار می‌گیرد و پس از آن می‌تواند حکومت منطقه‌ای مستقل تشکیل دهد. گروه‌های نظامی در مذاکرات مربوط به استقلال این منطقه حضور نداشتند و به همین خاطر بسیاری بیم آن دارند که انفجارهایی از این دست، روند صلح در این منطقه را با خطر مواجه کند. فیلیپین مقر گروه شبه‌نظامی افراطی ابوسیاف نیز محسوب می‌شود که در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد. با این وجود هنوز در مورد ارتباط این انفجار با مذاکرات صلح در این منطقه هیچ اظهارنظر رسمیی صورت نگرفته است.

پس از این حمله نیروهای مسلح فیلیپین به حالت آماده‌باش درآمدند. دلفین لورنزانا وزیر دفاع فیلیپین اعلام کرد که این نیروها امنیت همه مکان‌ها عمومی و عبادتی را تامین خواهند کرد.

منشا این انفجارها دو «دستگاه انفجاری ابداعی» بودند که به ‌آن‌ها بمب کنارجاده‌ای نیز گفته می‌شود. انفجار در ساعت ۸:۱۵ دقیقه صبح و پیش از شروع مراسم عبادتی رخ دادند. اولین بمب زمانی که جمعیت وارد کلیسا می‌شدند رخ داد و دومین بمب در حالی منفجر شد که سربازان برای کمک به سمت کلیسا می‌آمدند. بر اساس اعلام پلیس پنج نفر از ۲۰ کشته جزو این سربازان بوده‌اند و ۸۱ نفر دیگر نیز زخمی شده اند. برخی از زخمی‌ها به شهرهای مجاور منتقل شده‌اند.

ارتش فیلیپین اعلام کرد که همراه با پلیس این کشور در مورد عوامل این انفجارها تحقیق می‌کند. رئیس جمهوری این کشور نیز از مردم خواسته است که «آرامش خود را حفظ کنند و با خودداری از رواج ترس و وحشت مانع پیروزی تروریسم شوند».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.