ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل و استرالیا به جمع حامیان گوایدو پیوستند

در همان حال نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا فرماندهی یک رزمایش نظامی را به دست گرفت. جان بولتون هشدار داد.

حمایت جهانی از دولت موقت خوان گوایدو رو به فزونی است. استرالیا و اسرائیل هم دولت رهبر اپوزیسیون و رئیس پارلمان ونزوئلا را به رسمیت شناختند. در همان حال نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا فرماندهی یک رزمایش نظامی را به دست گرفت. گزارش‌هایی غیر رسمی از حرکت یک کاروان نظامی از خودروهای زرهی به طرف مرز کلمبیا منتشر شده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ هشدار داد.

یکشنبه ۲۷ ژانویه/ ۷ بهمن: نیکلاس مادورو فرماندهی یک رزمایش نظامی را به دست گرفت

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا چهارشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن در برابر جمعیت عظیمی از معترضان ضد دولتی سخنرانی کرد و خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا نامید. او که در برابر صدها هزار معترض سخنرانی می‌کرد خواهان برگزاری انتخابات آزاد و برکناری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری فعلی شد.

سحرگاه دوشنبه ۲۸ ژانویه/ ۸ بهمن اسرائیل و استرالیا دولت موقت خوان گوایدو را به رسمیت شناختند. پیش از این ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی پشتیبانی خود را از رهبر اپوزیسیون اعلام کرده بودند. نیکلاس مادورو این حرکت را «کودتای آمریکایی» خواند و سه روز برای خروج دیپلمات‌های آمریکایی از ونزوئلا مهلت تعیبن کرد. آمریکا اما دیپلمات‌های بلندپایه‌اش را خارج نکرد و مادرو این مهلت را تمدید کرد.

روز گذشته واشنگتن کارلوس آلفردو، دیپلمات بلندپایه ونزوئلایی و از حامیان گوایدو را به عنوان سفیر ونزوئلا در آمریکا به رسمیت شناخت. با آغاز رزمایش نظامی به فرماندهی مادورو، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر هشدار داد:

«هرگونه خشونت و ارعاب پرسنل دیپلماتیک ایالات متحده، رهبری دمکراتیک ونزوئلا، خوان گوایدو یا شورای ملی، به‌معنی تاخت‌وتاز علیه حکومت قانون است و با واکنش جدی روبه‌رو خواهد شد.»

خوان گوایدو روز گذشته (یکشنبه) در یک نطق تلویزیونی از همه شهروندان خواست چهارشنبه آینده در یک راهپیمایی آرام شرکت کنند. اتحادیه اروپا ضرب‌الاجلی برای برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا تعیین کرده است. گوایدو از شهروندان این کشور خواسته با شرکت در راهپیمایی‌هایی بر این خواسته پای بفشارند. مادرو ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا را رد کرده است.

همزمان فرماندهان ارتش در رزمایش نظامی یکشنبه ۲۷ ژانویه یک‌‌صدا از مادورو حمایت کردند. مادورو گفت:

«هیچکس به ضعفا، ترسوها و خائنان توجه نخواهد کرد. در دنیای ما فقط به انسان‌های شجاع و به قدرت احترام می‌گذارند. هیچکس نباید حتی این فکر را به خود راه دهد که پا به خاک ما بگذارد. برای تضمین صلح باید آماده باشیم.»

گزارش‌هایی غیر رسمی از حرکت یک کاروان نظامی از خودروهای زرهی به طرف مرز کلمبیا منتشر شده است.

قرار است از ۱۰ تا ۱۵ فوریه رزمایش نظامی بزرگ‌تری در ونزوئلا برگزار شود. مادورو گفت هر روز صدها و بلکه هزاران پیامک از مرز کلمبیا برای سربازان ونزوئلایی ارسال می‌شود و آن‌ها را به شورش فرامی‌خوانند.

گوایدو روز یکشنبه همزمان با این نمایش نظامی با ارسال پیامی خواهان حمایت نظامیان شد و از آن‌ها خواست از سرکوب تظاهرات صلح‌آمیز شهروندان خودداری کنند.
چین و روسیه هنچنان مهم‌ترین متحدان مادرو به شمار می‌آیند. در زمان هوگو چاوز که اقتصاد نفتی رونق داشت، ونزوئلا قراردادهای تسلیحاتی مهمی را با روسیه منعقد کرده است. ماه گذشته دو بمب‌افکن راهبردی روسیه وارد ونزوئلا شد. خبرگزاری رویترز گزارش داده که شرکت‌های خصوصی نظامی روسیه تأمین امنیت مادورو را به عهده گرفته‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز شنبه گذشته در یک گفت‌وگوی تلفنی از مادورو حمایت کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.