ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«انتقال آب خزر به سمنان غیراصولی است»

حسن روحانی با انتقال آب دریای خزر به سمنان موافقت کرده‌. دبیرکارگروه محیط زیست مازندران می‌گوید انتقال آب خزر به دلیل ایجاد شوری، سبب تخریب دریای خزر خواهد شد.

بحث بر سر انتقال آب دریای خزر به استان سمنان همچنان ادامه دارد. عزیر عابسی، دبیرکارگروه محیط زیست مازندران معتقد است که خروج آب از دریای خزر و انتقال آن به سمنان «یک اقدام غیرکارشناسی و غیراصولی است» و سرچشمه تأمین آب این دریا اکنون با چالشی جدی مواجه شده است.

عکس از آرشیو

دبیرکارگروه محیط زیست مازندران دوشنبه ۸ بهمن گفت: «در حال حاضر وزارت نیرو اعلام کرده که نمی‌توانیم آب خزر را به سمنان ببریم اما دلیل عنوان شده، خشک شدن دریا نیست بلکه به دلایل خسارات زیست‌محیطی که طرح انتقال آب با لوله‌گذاری‌ها در جنگل ایجاد می‌کند، است.»

لوله‌های انتقال آب از جنگل و اشغال حجم وسیعی از محیط جنگلی توسط ایستگاه‌های پمپاژ خسارات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

همچنین به‌گفته عزیر عابسی نقل و انتقال آب خزر در جنگل با هزینه‌های بالای امکان‌پذیر است که با شرایط فعلی مقرون به صرفه نیست.

بحران آب در ایران و تشدید آن در مناطق مرکزی چند سالی است که مسئولان کشور را به فکر انتقال آب انداخته است.

برنامه انتقال آب دریاچه خزر به کویر مرکزی نخستین‌بار ۲۴ سال پیش مطرح شد. طرح انتقال آب خزر به سمنان در سال ۱۳۸۴ در کارگروه بررسی تأمین آب استان سمنان به تصویب رسید و در پی آن، مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۸۹ به وزارت نیرو، ابلاغ شد و سرانجام این طرح در سال ۱۳۹۱، به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان مجری ابلاغ شد. اما این طرح که با هدف نمک‌زدایی و تصفیه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان، برای مصرف آشامیدنی و صنعت طراحی شد، طی این سال‌ها با محدودیت عدم اخذ مجوز از سوی سازمان محیط زیست روبه‌رو شد که همین مسئله نیز موجب تأخیر اجرای این طرح شده است.

عزیر عابسی می‌گوید سهم رودخانه سفید رود، هراز، تجن و مجموع رودخانه‌های جنوبی در تأمین میزان آب خزر به ۴ درصد هم نمی‌رسد این در حالی است که رودخانه ولگا بیش از ۸۰ درصد آب خزر را تأمین می‌کند و این موضوع نیز با چالشی جدی مواجه شده زیرا حجم آب خزر به دلیل سدسازی‌های بی‌شماری که روی رودخانه ولگا در روسیه انجام شده کاهش پیدا می‌کند.

تغییرات اقلیمی و همچنین فرو رانش‌ها از دلایل دیگر کاهش آب دریای خزر هستند.

عابسی می‌گوید: «انتقال آب خزر به سمنان تنها به دلیل ایجاد شوری، تخریب را به دنبال خواهد داشت.»

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران پیش از این گفته بود که در صورت رعایت ضوابط زیست‌محیطی از نظر او انتقال آب خزر به سمنان مانعی ندارد. کلانتری در پاسخ به کسانی که گفته بودند آب دریای خزر به دلیل انتقال آب کم می‌شود، گفته بود که «دریای مازندران ۸۰ هزار میلیارد مترمکعب آب دارد، آبی که برای انتقال در نظر گرفته شده در حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است یعنی یک هشتصد هزارم آب دریا.»

رئیس سازمان محیط زیست ایران همچنین شور شدن آب را اشتباه دانسته و گفته بود: «مقدار شوری آن ۲ در ۱۰ هزار درصد است، یعنی در حدود صفر است، اما از این آب می‌توانیم آب شرب و صنعت را در استان سمنان تأمین کنیم.»

دبیرکارگروه محیط زیست مازندران آمار ارائه شده مصرف آب آشامیدنی و صنعت در سمنان را نیز نادرست خواند و گفت: «وزارت نیرو هم موضوع انتقال آب را رد کرده است اما برخی به بهانه اشتغال و مهاجرت رؤیای توسعه کویر را دارند ولی باید گفت این موضوع تبعات اجتماعی خاصی را به دنبال دارد.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سفر آذرماه امسال خود به سمنان اعلام کرد که «از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان بر طرف شده و کارهای مطالعاتی مربوط به آن نیز انجام شده است و اگر سرمایه‌داری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت کشور از جمله سمنان اقدام کند، دولت این آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار او قرار دهد.»

نمایندگان استان‌های شمالی ایران نیز از مخالفان جدی طرح انتقال آب خزر به سمنان هستند. علی‌محمد شاعری، نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، در مهرماه سال جاری گفته بود: «تا زنده‌ام اجازه انتقال آب دریای خزر را به سمنان نمی‌دهم.»

بدین ترتیب بحث بر سر انتقال آب دریای خزر به استان سمنان همچنان ادامه دارد و هنوز این طرح راه به جایی نبرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.