ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قدرت نیروهای دفاعی افغانستان به پایین‌ترین حد خود رسید

در حالی‌که مذاکرات صلح آمریکا و طالبان ادامه دارد، اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی گفته که کنترل و نفوذ دولت افغانستان در این کشور همچنان کاهش می‌یابد.

اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که قدرت نیروهای دفاعی افغانستان در چهار سال اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که مذاکرات آمریکا و طالبان درباره خروج احتمالی نیروهای خارجی از افغانستان ادامه دارد.

یک مأمور امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو
یکی از نیروهای امنیتی افغانستان ـ عکس از آرشیو

مذاکرات آمریکا و طالبان باید در روز ۲۵ فوریه / ۶ اسفند از سر گرفته شود. محور اصلی این مذاکرات آتش‌بس و خروج احتمالی هزاران سرباز ناتو از افغانستان است. تا دستیابی به این اهداف موانع بسیاری وجود دارد، اما خروج احتمالی نیروهای خارجی نیروی دفاعی افغانستان را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

به‌گزارش رویترز، اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه‌ترین گزارش خود که پنج‌شنبه ۳۱ ژانویه / ۱۱ بهمن منتشر شده، گفته است که «کنترل و نفوذ دولت افغانستان بر قلمرو و جمعیت این کشور همچنان رو به کاهش است».

بر اساس این گزارش، تا ماه اکتبر ۲۰۱۸، کنترل و نفوذ دولت افغانستان بر ۵۳،۸ درصد مساحت کشور بوده است که ۶۳،۵ درصد جمعیت این کشور را در بر می‌گیرد. باقی کشور در دست و یا زیر نفوذ طالبان است.

تندروهای اسلام‌گرای گروه طالبان موفق نشده‌اند شهرهای بزرگ را تحت کنترل خود قرار دهند اما فشار بر مناطق روستایی را افزایش داده‌اند و در حال حاضر از هر زمان دیگری قدرتمندترند.

«سیگار» در گزارش خود شمار نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان را ۳۰۸ هزار و ۶۹۳ نفر عنوان کرده و این تعداد پایین‌ترین شمار این نیروها از زمان آغاز عملیات ناتو برای آموزش آن‌ها از ژانویه ۲۰۱۵ است و  ۸۷،۷ درصد تعدادی است که برای این نیروها تعیین شده است.

آمریکا در افغانستان حدود ۱۴ هزار سرباز در چهارچوب عملیات ناتو برای مبارزه با گروه‌های اصلی تروریستی القاعده و «دولت اسلامی» (داعش) دارد. حدود ۸ هزار سرباز از ۳۸ کشور دیگر نیز در عملیات پشتیبانی ناتو در افغانستان شرکت دارند.

گزارش «سیگار» به جزئیات و دلایل این‌که چرا قدرت و شمار نیروهای دفاعی افغانستان تضعیف شده، نپرداخته است. دولت افغانستان نیز آماری از شمار قربانیان منتشر نمی‌کند. با این‌ حال تحلیل‌گران امنیتی مشکل بزرگ را استخدام مجدد و غیبت غیرقانونی افراد از خدمت در نیروهای امنیتی می‌دانند.

هفته گذشته، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در سوئیس اعلام کرد که از زمان روی کار آمدن او در سال ۲۰۱۴، بر اساس آماری که تحلیل‌گران منتشر کرده‌اند، ۴۵ هزار نفر از نیروهای امنیتی افغانستان کشته شده‌اند.

اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید: «این تعداد نشان می‌دهد که در این ۵۳ ماه به‌طور میانگین هر ماه حدود ۸۴۹ نفر از نیروهای امنیتی افغانستان کشته شده‌اند.»

«سیگار» همچنین استخدام و حفظ زنان در نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان را چالشی مهم ارزیابی کرده است. این نهاد با استناد به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته است که در نیروهای امنیتی افغانستان ۴۷۳۵ زن خدمت می‌کنند که کمتر از ۲ درصد این نیروها را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.