ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران ۴۰ تُن گوشت گرم از قزاقستان وارد کرد

با افزایش شدید قیمت گوشت، دولت برای تنظیم بازار، صادرات دام زنده را ممنوع و واردات گوشت را افزایش داده است. وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید واردات گوشت قرار است با حجم بیشتری انجام شود.

یکی از سنگین‌ترین محموله‌های گوشت از طریق هوایی وارد ایران شد. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند این واردات تا زمان متعادل شدن بازار گوشت ادامه دارد و قرار است با حجم بیشتری انجام شود. این تصمیمات در حالی صورت می‌گیرد که قیمت گوشت در بازار رکورد شکسته و قاچاق گوشت رواج پیدا کرده است.

قیمت گوشت قرمز دی‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۴ درصد افزایش یافته است. ـ عکس از آرشیو

محمد جعفری، مدیرکل تأمین دام و فراوری محصولات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که بامداد پنج‌شنبه ۱۱ بهمن محموله‌ گوشت گوسفندی گرم که وزن آن به بیش از ۴۰ تُن می‌رسد از طریق هوایی از قزاقستان وارد ایران شد.

جعفری افزود: «این واردات تا زمان متعادل شدن بازار ادامه دارد و قرار است به‌صورت متناوب و با حجم بیشتر صورت پذیرد.»

همچنین با توجه به اعلام نیاز بازار این محموله‌ها به استان‌های مختلف ارسال می‌شوند.

افزایش قیمت گوشت در ایران موجب شده که دولت برای تنظیم بازار تصمیم به ممنوعیت صادرات دام زنده بگیرد و از سوی دیگر سقف واردات را افزایش دهد.

برپایه گزارش مرکز آمار ایران، قیمت گوشت قرمز دی‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۴ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت گوشت قرمز طی ماه‌های گذشته، میانگین مصرف آن را کاهش داده است.

در حال حاضر میزان واردات روزانه گوشت گوسفندی نیز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ تُن افزایش یافته‌ است.

آذر ماه سال ۹۶ ارتش ایران از تشکیل گروه طرح همیاری ارتش به مناطق محروم خبر داد و اعلام کرد که این گروه از قرقیزستان گوشت وارد می‌کند.

عمده کشورهای مبداء تأمین گوشت گوسفندی وارداتی استرالیا، مغولستان، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان و داغستان روسیه هستند. میزان گوشت تازه وارداتی به ایران از استرالیا ۴۰ تن در روز و کشورهای اوراسیا ۷۰ تا ۸۰ تن در روز است. از برخی کشورهای اوراسیایی مانند قزاقستان افزون بر گوشت تازه، گوشت منجمد نیز وارد می‌شود. میزان واردات گوشت گوسفندی در سال گذشته ۱۹ هزار تُن گرم و ۴ هزار تُن منجمد اعلام شده است.

مدیرکل تأمین دام و فراوری محصولات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این‌باره می‌گوید: «به‌صورت روزانه این واردات از طریق زمینی و دریایی نیز صورت می‌پذیرد تا نیاز بازار رفع شود.»

به‌تازگی در روز ۲۴ دی سال جاری یک فروند هواپیمای باری از نوع بوئینگ ۷۰۷ که حامل ۴۰ تن گوشت گوسفندی از بیشکک قرقیزستان بود هنگام فرود در فرودگاه فتح در نزدیکی صفادشت کرج آتش گرفت و از ۱۶ سرنشین هواپیما، تنها یک نفر زنده مانده و ۱۵ تن دیگر کشته شدند.

رشد قیمت گوشت در ایران در حالی ادامه دارد که دولت جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته توزیع گوشت یخ‌زده را اجرایی کرده است.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی شنبه ششم بهمن در یک برنامه تلویزیونی، قاچاق دام زنده را علت اصلی گرانی گوشت قرمز دانست. او پیش از این نیز – ۱۹ دی - «وجود قاچاق» را دلیل افزایش قیمت گوشت گوسفندی گرم دانسته بود.

به گفته حجتی، افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که میزان واردات گوشت در مقایسه با مدت مشابه یک سال قبل دو برابر شده است.

ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز هفتم بهمن‌ماه جاری از افزایش ۱۶ درصدی کشف و توقیف قاچاق دام زنده در ۱۰ ماه نخست امسال خبر داد.

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده، برای کنترل قیمت، توزیع گوشت به نرخ دولتی را ادامه خواهد داد و همزمان برای واردات گوشت مورد نیاز ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان تخصیص خواهد داد.

دولت در حالی واردات گوشت و فرآورده‌های گوشتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را آزاد اعلام کرده که در ۱۰ ماه نخست امسال حدود ۱۲۶ هزار تن گوشت قرمز وارد ایران شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رئیس سازمان ایجنت های مقددس

    این پدره من ذولفی کفن یا اونیکی پسرش سلفی خفن مقصر نیستند مایک پمپئوی عزیز در اصل فقط باید تیتراژه پایانی بره وما خونه خودمون باشیم ! + GUDKINGHUT