ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارمند سفارت آمریکا در ترکیه به براندازی و جاسوسی متهم شد

متین توپوز، کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول از اکتبر سال ۲۰۱۷ در زندان به‌سر می‌برد. بازداشت او روابط آمریکا و ترکیه را تیره کرد. او متهم به همکاری با شبکه فتح‌الله گولن شده است.

دادگاهی در ترکیه متین توپوز، کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول را به براندازی و جاسوسی متهم کرد. محاکمه او در ماه مارس آغاز خواهد شد.

عکس از آرشیو

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که دادگاه جمعه یکم فوریه / ۱۲ بهمن تصمیم گرفت، متین توپوز، کارمند کنسولگری آمریکا و مترجم اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا تا آغاز محاکمه‌اش در روزهای ۲۶ تا ۲۸ مارس، در زندان بماند.

توپوز در کنسولگری آمریکا مسئول برقراری ارتباط میان مقامات آمریکایی و بخش مبارزه با قاچاق مواد مخدر پلیس ترکیه بود. او از اکتبر سال ۲۰۱۷ در زندان به‌سر می‌برد.

مقامات ترکیه او را به ارتباط با فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن پنسیلوانیای آمریکا متهم کرده‌اند. دولت ترکیه گولن را عامل و طراح اصلی کودتای ‌‌نظامی نافرجام ۱۵ ‌ژوئیه سال ‌‌‌۲۰۱۶ این کشور می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند.

در کیفرخواست ۷۸ صفحه‌ای علیه متین توپوز آمده است که او «ارتباطات فشرده‌ای» با کارمندانی از اداره پلیس داشته که در سال ۲۰۱۳ در یک فساد مالی دست داشتند و افرادی از حکومت و خانواده‌های آن‌ها نیز در آن نقش داشتند. دولت ترکیه می‌گوید این افراد در کودتا علیه دولت نیز دست داشتند که از سوی فتح‌الله گولن هدایت می‌شد.

دادستانی ترکیه‌ از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر سابق ترکیه و سایر مقام‌ها به‌عنوان شاکیان پرونده توپوز یاد کرده‌.

دادستانی ترکیه برای متین توپوز درخواست مجازات حبس ابد به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت ترکیه، و ۱۵ تا ۲۰ سال زندان به اتهام جاسوسی کرده بود. او همچنین متهم به نقض قوانین حریم خصوصی و ضبط غیرقانونی اطلاعات شخصی شده است.

هلیت آکالپ، وکیل مدافع توپوز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اتهامات موکلش را رد کرده و گفته است: «او هیچ ارتباطی با جرایم ادعایی ندارد.»

بازداشت متین توپوز در سال ۲۰۱۷ بحران دیپلماتیک میان ترکیه و آمریکا ایجاد کرد. سفارت آمریکا از بازداشت توپوز عمیقاً اظهار نگرانی کرد و اتهامات او را بی‌پایه و اساس خواند. در پی آن سفارت آمریکا در آنکارا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برای کاهش کادر دیپلماتیک در این کشور و همچنین برای بازنگری در امنیت کارمندان سفارت و کنسولگری‌های آمریکا در ترکیه، صدور ویزای مسافرتی برای سفر به آمریکا را تا اطلاع ثانونی متوقف کرده است. وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به این اقدام آمریکا تا اطلاع ثانوی از صدور ویزای مسافرتی برای شهروندان آمریکایی خودداری کرد. اما پس از مدتی دو طرف صدور ویزا را از سر گرفتند.

روابط ترکیه و آمریکا در سال گذشته بدتر شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای زیر فشار قرار دادن آنکارا به‌منظورآزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی، اعلام کرد که تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه را افزایش می‌دهد و به‌دنبال آن ارزش لیر ترکیه در برابر دلار سقوط کرد.

اندرو برانسون که دو دهه در ترکیه زندگی می‌کرد پس از گذراندن حدود دو سال در زندان، در ماه اکتبر گذشته به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی محاکمه و سپس آزاد شد.

یک مقام ارشد آمریکایی روز پنج‌شنبه گفت که اصلی‌ترین اولویت دیپلماتیک این است که آزادی کارکنان و شهروندان آمریکایی را که در ترکیه غیرقانونی بازداشت شده‌اند تضمین کنیم.

یک مترجم کنسولگری آمریکا در آدانا به نام حمزه اولوجای، در این هفته به اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی محاکمه و به ۴ سال و نیم زندان محکوم شد. او پس از حدود دو سال زندان موقت آزاد شد اما اجازه ندارد ترکیه را ترک کند.

یکی دیگر از کارمندان دیپلماتیک به نام مته جان‌تورک در حصر خانگی به‌سر می‌برد و یک مهندس ترکیه‌ای ـ آمریکاییِ اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) نیز در زندان است.

مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: «ما هنوز هیچ مدرکی در مورد اتهامات علیه حمزه، متین یا مته نداریم.»

در یک سال گذشته روابط میان این دو متحد عضو ناتو بر سر حمایت آمریکا از کردها در شمال سوریه، طرح ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه و زندانی شدن مدیر یکی از بانک‌های دولتی ترکیه در آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های ایران، نیز تیره شد.

پس از کودتای نافرجام در ترکیه ۷۷ هزار نفر بازداشت شدند و حدود ۱۳۰ هزار نفر از کارمندان دولت، یا از شغل خود برکنار شدند و یا شغل آن‌ها تعلیق شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.