ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران ونزوئلا: حمایت روحانی از مادورو در روز راهپیمایی سراسری حامیان گوایدو

همزمان با تظاهرات عظیم مخالفان در ونزوئلا، حسن روحانی به سفیر جدید این کشور وعده داد که ایران در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، به رابطه با این کشور ادامه خواهد داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز شنبه دوم فوریه/ ۱۳ بهمن در دیدار با سفیر جدید ونزوئلا در تهران بر ادامه روابط دو کشور و حمایت ایران از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد. همزمان مخالفان مادورو در شهرهای مختلف ونزوئلا در یک راهپیمایی عظیم سراسری در حمایت از خوان گوایدو، رهبر مخالفان به خیابان‌ها آمده‌اند.

چهارشنبه ۲۳ ژانویه: تجمع مخالفان مادورو در کاراکاس. خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا در این تجمع اعلام کرد ریاست جمهوری را تا برگزاری انتخابات آزاد به عهده می‌گیرد (عکس از آرشیو)

طرفداران اپوزیسیون ونزوئلا شنبه دوم فوریه/ ۱۳ بهمن در سراسر کشور راهپیمایی می‌کنند تا از خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده حمایت و به نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری سوسیالیست ونزوئلا و سیاست‌های او اعتراض کنند.

تصور می‌شود اعتراض‌های امروز فشار مضاعفی بر دولت مادورو که درگیر بحران اقتصادی و سیاسی است، بیاورد.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی، تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهند جمعیت زیادی در شهرهای کاراکاس، ماراکایبو، والنسیا و پوئرتو اورداز گرد آمده‌اند.

روز شنبه دوم فوریه اما طرفداران مادورو نیز یک راهپیمایی‌ برگزار می‌کنند: این راهپیمایی به منظور بزرگداشت بیستمین سالگرد اولین سوگند ریاست‌جمهوری هوگو چاوز در سال ۱۹۹۹ برگزار می‌شود.

مادورو و گوایدو هر دو در توئیتر حضوری فعال دارند تا پایگاه خود را بهتر بسیج کنند.

مادورو با استناد به تصورات مذهبی از حامیان خود خواسته در مواجهه با سختی‌ها قوی بمانند.

گوایدو هم از معترضان خواسته است با هشتگ «جهان با ونزوئلاست» (#ElMundoEstáConVzla) سپاس و قدردانی خود از حمایت‌های بین‌المللی را نشان دهند.

یک ژنرال نیروی هوایی ارتش ونزوئلا به نام فرانسیسکو یانز نیز روز شنبه دوم فوریه/ ۱۳ بهمن نافرمانی خود از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را آشکار کرد و از هموطنان خود خواست در تظاهرات علیه قوانین و سیاست‌های سوسیالیستی او شرکت کنند.

این ژنرال نیروی هوایی در ویدئویی که در یوتیوب منتشر کرده، گفته است: «آمدن دموکراسی حتمی‌ است.»

در پاسخ به این اقدام او، فرمانده نیروی هوایی ارتش او را به خیانت متهم کرده است.

گوایدو گفته است دیدارهای پنهانی با ارتشیان داشته تا بتواند حمایت ژنرال‌ها را برای سرنگونی مادورو جلب کند.

او به چین و روسیه هم متوسل شد؛ به این امید که دست از حمایت از مادورو بردارند.

یک روزنامه چینی روز شنبه گفت‌و‌گویی با گوایدو را منتشر کرد که در آن او بر ضرورت رابطه سازنده و تعاملی با چین تاکید و اعلام‌ کرده است قصد دارد روابط کشورش با پکن را احیا کند؛ به طوری که منافع هر دو طرف برآورده شود.

مادورو ماه سپتامبر سال گذشته از چین دیدار و چندین قرارداد مهم و قابل توجه انرژی و استخراج طلا با این کشور امضا کرد تا حمایت پکن را از آن خود کند.

چین هنوز در رابطه با بحران ونزوئلا طرفی را انتخاب نکرده و موضع رسمی خود مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را به این شکل به نمایش گذاشته است.

نیکلاس مادورو تحولات اخیر ونزوئلا و حمایت ایالات متحده از گوایدو را «کودتای آمریکایی» خوانده و رابطه با واشنگتن را قطع کرده است.

خبرگزاری الجزیره، شنبه دوم فوریه/ ۱۳ بهمن مصاحبه‌ای اختصاصی با خوان گوایدو انجام داده که در آن گوایدو گفته است «هر کاری که لازم باشد» انجام می‌دهد تا ونزوئلا به سمت دموکراسی حرکت کند.

یکی از گزینه‌هایی که احتمالش مطرح شده است، گزینه حمله نظامی آمریکاست. گوایدو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری الجزیره این گزینه را رد نکرده است.

سیاستمداران آمریکا در هفته‌های اخیر به پیگیری سیاست «رژیم چِنج» در ونزوئلا متهم شده‌اند. در سپتامبر گذشته روزنامه‌ «نیویورک‌تایمز» گزارشی درباره مذاکرات در سال ۲۰۱۷ برای انجام کودتا در ونزوئلا منتشر کرد.

روحانی از دولت مادورو دفاع کرد

در اوج بحران ونزوئلا، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران بار دیگر بر حمایت ایران از مادورو به عنوان رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ونزوئلا تاکید کرد:

«ما پشتیبان دولت قانونی آقای مادورو هستیم و معتقدیم مردم ونزوئلا با وحدت و ایستادگی در کنار دولت، این توطئه را نیز مانند توطئه‌های قبلی خنثی خواهند کرد.»

او همچنین به سفیر ونزوئلا وعده داد جمهوری اسلامی در «زمینه‌های سیاسی و همچنین اقتصادی و سرمایه‌گذاری» به رابطه با این کشور ادامه خواهد داد.

سفیر ونزوئلا نیز خطاب به روحانی گفت:

«ما در مسیر مبارزه با امپریالیسم و مقابله با توطئه‌ها روی کمک دوستان خوب خود از جمله ایران حساب کرده‌ایم.»

محمدجواد ظریف، وزیر و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز پیش از این حمایت ایران از دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را که مشروعیتش به چالش کشیده شده، اعلام کرده بودند.

آغاز بحران تازه

بحران تازه ونزوئلا از حدود ۱۰ روز پیش آغاز شد. خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، چهارشنبه ۲۳ ژانویه با پشتیبانی هزاران معترض و حمایت ایالات متحده خود را رئیس‌جمهوری موقت خواند. او که به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، در برابر صدها هزار معترض سخنرانی می‌کرد خواهان برگزاری انتخابات آزاد و برکناری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری فعلی شد.

بعد از تصمیم واشنگتن برای به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس‌جمهوری مشروع ونزوئلا و همین‌طور برقراری تحریم‌های فلج‌کننده برای تضعیف بیشتر این کشور صادرکننده نفت، بحران ونزوئلا ابعاد بین‌المللی جدیدی پیدا کرد.

علاوه بر ایالات متحده، کانادا، برزیل، کلمبیا و شماری از کشورهای آمریکای لاتین از گوایدو حمایت کردند.

برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و اسپانیا به مادورو فرصت دادند تا در چند روز آینده تاریخ برگزاری یک انتخابات آزاد را اعلام کند.

از طرف دیگر چین و روسیه از متحدان مهم دولت مادورو محسوب می‌شوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    بله ! سرمایه های مردم فتنه گر ایران هست! هرچه بخواهیم به هرکس می بخشیم برای خودمان هم هزینه می کنیم!