ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل گزارش کرد: سود شرکت‌های گردشگری از سرزمین‌های اشغالی فلسطین

شرکت‌های خدمات گردشگری، گردشگران را به سمت شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل هدایت می‌کنند و به دوام و توسعه گردشگری در این مناطق کمک می‌کنند

عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد شرکت‌های غول‌پیکر اینترنتی مانند Airbnb ، بوکینگ دات کام، اکسپدیا و تریپ ادوایزر با فهرست کردن صدها اتاق و فعالیت‌های گردشگری در شهرک‌های اسرائیلی، در اراضی اشغال‌شده فلسطین از جمله بیت‌المقدس شرقی، به نقض حقوق فلسطینیان دامن می‌زنند.

شهرک‌سازی اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی

این سازمان در گزارشی با عنوان «مقصد: سرزمین اشغالی» اسنادی را ارائه می‌کند که براساس آن‌ها شرکت‌های خدمات گردشگری، گردشگران را به سمت شهرک‌های غیرقانونی اسرائیل هدایت می‌کنند و به دوام و توسعه گردشگری در این مناطق کمک می‌کنند. افزون براین، این شرکت‌ها گاها با اشاره نکردن به این که خدمات مورد نظر در شهرک‌های اشغالی واقع شده‌اند مشتریان خود را فریب داده‌اند.

طبق «اصول راهنمای سازمان ملل پیرامون کسب و کارها و حقوق بشر» تمامی شرکت‌ها موظف‌اند در هر نقطه‌ای از جهان که فعالیت می‌کنند به قوانین بشر دوستانه و حقوق بشر احترام بگذارند.  چهار شرکت مورد اشاره در گزارش عفوبین‌الملل با متوقف نکردن تبلیغ خدماتی که در شهرک‌های اشغالی ارائه می‌شوند، وظایفی که برمبنای این اصول بر عهده آن‌ها گذاشته شده است و معیارهای خود را نقض کرده‌اند. شرکت ایر.بی‌ان‌بی واقع در ایالات متحده امریکا بیش از ۳۰۰ اقامتگاه در شهرک‌های اشغالی ارائه می دهد. شرکت‌های  آمریکایی تریپ ادوایزر و اکسپدیا هر کدام به‌ترتیب بیش از ۷۰ منطقه دیدنی، تور گردشگری، رستوان، کافه، هتل و آپارتمان اجاره‌ای و یش از ۹ ارائه دهنده خدمات اقامتی،از جمله چهار هتل بزرگ را در سرزمین‌های اشغالی ارائه می‌دهند. شرکت هلندی بوکینگ.کام نیز ۴۵ هتل و اقامتگاه اجاره‌ای را در این مناطق در فهرست خود دارد.

بر اساس قوانین بین‌المللی، وجود شهرک‌های اسرائیلی نقض حقوق بشر و یکی از جرائم جنگی اسرائیل علیه فلسطینیان به‌شمار می‌رود. یکی از این شهرک‌ها که درحال تبدیل شدن به یک منطقه توریستی‌ست، تنها در دوکیلومتری روستایی قرار دارد که با تایید دادگاه عالی اسرائیل با خاک یکسان شده است.

سیما جووشی مدیر مسائل بین‌المللی عفو بین‌الملل می‌گوید: «تصاحب غیرقانونی اراضی فلسطین توسط اسرائیل و بسط و توسعه شهرک‌سازی باعث رنج دائمی فلسطینیان شده است و آن‌ها را از خانه‌هایشان بیرون رانده، زندگی‌شان را نابود کرده و حقوق اولیه آن‌ها را از جمله دسترسی به آب آشامیدنی، نقض کرده است.

Airbnb ، بوکینگ دات کام، اکسپدیا و تریپ ادوایزر خودشان را پایبند به اشتراک و اعتماد متقابل نشان می‌دهند اما با تبدیل کردن این شهرک‌ها به مناطق توریستی و تجارت در این مناطق به نقض حقوق بشر دامن می‌زنند. دولت اسرائیل از رشد گردشگری در این مناطق به عنوان روشی برای قانونی جلوه دادن وجود این شهرک‌ها و توسعه آن‌ها استفاده می‌کند و شرکت‌های اینترنتی فوق در این برنامه با اسرائیل همگام شده‌اند. زمان آن است که این شرکت‌ها به‌خاطر حقوق بشر قدمی بردارند و شهرک‌های غیرقانونی اراضی اشغالی را از فهرست خود خارج کنند. جنایات جنگی جاذبه توریستی نیستند».

در این گزارش عفوبین‌الملل همچنین تضاد عظیم میان تجربه گردشگران در این شهرک‌ها و نقض روزانه حقوق انسانی فلسطینیان در همین مناطق را مستند کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.