ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: کشورهای غربی به طرف‌های جنگ یمن سلاح نفروشند

یک روز بعد از گزارش سی ان ان، عفو بین‌الملل نیز اعلان کرد که امارات سلاح‌های کشورهای غربی را در اختیار شبه‌نظامیان ناقض حقوق بشر در جنگ یمن قرار می‌دهد.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که امارات متحده عربی در جنگ یمن سلاح‌های خریداری‌شده از کشورهای غربی را در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی تندرو و ناقض حقوق بشر قرار می‌دهد. عفو بین‌الملل از کشورهای غربی خواسته است که صادرات سلاح به امارات متحده عربی را متوقف کنند.

دو خودرو زرهی متعلق به شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات متحده عربی در یمن

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای که چهارشنبه ۶ فوریه / ۱۷ بهمن منتشر کرده گفته است که امارات متحده عربی شبه‌نظامیان یمن را بدون هیچ گونه مشکلی به فن آوری‌های تسلیحاتی پیشرفته تجهیز می‌کند و در نتیجه درگیری‌های نظامی در این کشور را تشدید می‌کند.

براساس گزارش این سازمانِ مدافع حقوق بشر، امارات متحده عربی خودروهای زرهی، سامانه‌های خمپاره‌ای و تفنگ در مقیاس بزرگ به گروه‌های شبه‌نظامی یمن ارسال می‌کند. در میان آن‌ها گروه‌هایی مانند «بریگاد غول»، «کمربند ایمنی» و «نیروهای ویژه شبوانی» به‌دلیل جرائم جنگی و نقض‌ جدی حقوق بشر شناخته‌شده هستند، از جمله در آخرین حمله به بندر الحدیده و یا در زندان مخفی واقع در جنوب یمن که از سوی شبکه مورد حمایت امارات متحده عربی کنترل می‌شود.

روز گذشته شبکه سی ان ان گزارش داده بود که تسلیحات ساخت آمریکا در اختیار گروه‌های مرتبط با القاعده قرار گرفته‌. بر اساس تحقیقات سی‌ان‌ان یک گروه شبه‌نظامی سلفی که فرمانده آن قبلا در شاخه یمنی داعش «خدمت» کرده است نیز از سلاح‌های آمریکایی استفاده می‌کند. این سلاح‌ها حتی به‌دست شورشیان حوثی نیز رسیده که علیه ائتلاف سعودی می‌جنگند.

امارات متحده عربی عضو ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی است که از سال ۲۰۱۵ در کنار دولت یمن با شیعیان حوثی مورد حمایت ایران می‌جنگد.

عفو بین‌الملل کشورهای غربی را مورد انتقاد قرار داده که با وجود این اعمال امارات متحده عربی، به‌تازگی مجوز صادرات سلاح به این کشور را مجدداً صادر کرده‌اند.

از زمان آغاز جنگ در یمن در سال ۲۰۱۵ امارات متحده عربی بیش از ۳،۵ میلیارد دلار سلاح خریداری کرده است.

پاتریک ویلکن، از پژوهشگران ارشد سازمان عفو بین‌الملل، هم بسیاری از کشورهای اروپایی و هم کشورهای دیگری همچون آمریکا و آفریقای جنوبی را در این زمینه مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید سلاح‌ها در یمن به دست این شبه‌نظامیان غیرقابل کنترل که به هیچ کس گزارش نمی‌دهند، می‌رسد. او می‌گوید: «ما سلاح‌های بلغاری، بلژیکی، صربستانی و همچنین وسایل نقلیه زرهی از آمریکا و آفریقای جنوبی را که در دست این شبه‌نظامیان است، ثبت کرده‌ایم.»

این شبه‌نظامیان نه تنها در کنار نیروهای دولتی یمن می‌جنگند بلکه به‌گفته عفو بین‌الملل در شکنجه، آدم‌ربایی، اعدام و سایر جنایات جنگی دست دارند.

پاتریک ویلکن همچنین می‌گوید سلاح‌های آمریکایی و بریتانیایی به دست گروه‌هایی چون القاعده و اسلام‌گرایان تندرو افتاده است.

خردادماه سال جاری آسوشیتدپرس گزارشی منتشر کرد که در آن چند شاهد عینی از شکنجه‌ و آزار جنسی زندانیان در زندان‌های تحت کنترل امارات متحده عربی در جنوب یمن سخن گفته‌ بودند. به‌گفته آن‌ها  مأموران آمریکایی به‌شکل مستقیم در این شکنجه‌ها نقش نداشتند اما در زندان‌ها فریاد زندانیان را می‌شنیدند. پنتاگون اعلام کرد که از این اعمال اطلاعی نداشته است.

جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ زمانی شدت گرفت که شورشیان حوثیِ مورد حمایت ایران کنترل بخش بزرگی از این کشور را در دست گرفتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.