ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آسوشیتدپرس: ایران ماهواره به فضا پرتاب کرد

از تصاویر ماهواره‌ای شرکت آمریکایی دیجیتال گلوب واقع در کلورادو چنین برمی‌آید که سکوی پرتاب در سمنان قرار دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که از تصاویر ماهواره‌ای شرکت آمریکایی دیجیتال گلوب واقع در کلورادو چنین برمی‌آید که ایران برای دومین بار ماهواره‌ای به فضا پرتاب کرده است. وزارت ارتباطات و مرکز هوافضای سپاه پاسداران این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

یکی از تصاویر ماهواره‌های دیجیتال گلوب از مرکز موشکی سپاه در سمنان

سرتیپ امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه در همایش ملی مثبت چهل که در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، در پاسخ به سئوال مجری که پرسید مهم‌ترین دستاورد موشکی سپاه در سالگرد پیروزی انقلاب چیست، گفته بود: «جهاد اکبر» و سپس اعلام کرده بود که جمعه منتظر خبرهای مهم باشید. اکنون دیجیتال گلوب تصاویری ماهواره‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد در روز چهارشنبه یکی از موشک‌های مرکز هوافضای سپاه در سمنان روی سکو قرار ندارد. نشانه‌هایی هم از سوختگی بر روی سکوی پرتاب مشاهده شده است.

در روی سکوی پرتاب شعارهایی هم به فارسی نوشته شده: «چهل سال» و «ایرانی»

رسانه‌های داخلی درباره پرتاب موشک از سمنان سکوت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس تحلیل‌گران مرکز دیجیتال گلوب اما از بررسی تصاویری ماهواره‌ای به این احتمال رسیده‌اند که ایران این‌بار به عنوان ماهواره‌بر از موشک سفیر استفاده کرده است.

سه‌شنبه ۲۵ دی/ ۱۵ ژانویه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد اما بعد از طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و «پیام» در مدار قرار نگرفت. یک روز بعد رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد که ماهواره پیام در مدار اصلی قرار گرفت و به همین سبب بعد از انحراف از مدار منفجر نشد، بلکه در اقیانوس هند سقوط کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چند ساعت بعد از اعلام پرتاب ماهواره پیام با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که این اقدام ایران تهدیدی برای اروپا و آمریکا به شمار می‌‌آید. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز گفته بود که مذاکرات با ایران درباره برنامه موشکی سپاه حاصلی نداشته است. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ همواره گفته است که برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی دارد و ناقض قطعنامه سازمان ملل در چارچوب توافق هسته‌ای هم نیست و به همین سبب موضوع مذاکرات هم نمی‌تواند باشد.

سرتیپ امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه با صراحت اعلام کرده که «کلید» برنامه موشکی در دست دولت نیست.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ۳ بهمن اعلام کرد که به زودی دومین ماهواره «پیام ۲» یا «دوستی» به فضا پرتاب می‌شود. یکشنبه گذشته آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از آتش‌سوزی در پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد. در این حادثه سه پژوهشگر این مرکز کشته شدند. احتمال می‌رود که این حادثه هنگام پرتاب ماهواره «دوستی» یا «پیام ۲» اتفاق افتاده باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.