ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسامی دخترانه در ایران زودتر تغییر می‌کند

یک پژوهشگر اجتماعی می‌گوید در ایران در پسران بین ۵۰ نام اول، حدود ۳۰ اسم ثابت است ولی در دختران اسامی زودتر تغییر می‌کند.

عباس عبدی پژوهشگر علوم اجتماعی در ایران، در همایش یک روزه مطالعات نام‌شناسی ایران گفته گرایش به نام‌های مذهبی کم شده و نام‌گذاری به سمت «گرایش‌های رقیق فرهنگی یا کم کاربرد» حرکت می‌کند.

او با اشاره به تفاوت جنسیتی در نام‌گذاری گفته: «پسران، معرف بخش پایدار فرهنگ و سنت هستند اما اسامی دختران، معرف بخش‌های متحول و آینده است، به همین علت زمانی که به سنت و گذشته می‌پردازید تنوع اسامی کم می‌شود.»

به گفته این پژوهشگر، در پسران بین ۵۰ نام اول، حدود ۳۰ اسم ثابت است ولی در دختران اسامی زودتر تغییر می‌کند.

شواهد نشان می‌دهد که اسم‌های نو، ابتکاری و ترکیبی برای دختران بیشتر هستند. در مقابل، مسوولان ثبت احوال اغلب درباره آمار بالا و هشداردهنده نام‌های خارج از «عرف مذهبی و اسلامی» هشدار می‌دهند.

عبدی درباره کاربرد اسامی مذهبی در ایران هم گفته: «در دهه ۶۰ نام‌های مذهبی در بین دختران و پسران حدود ۷ تا ۸درصد در مقایسه با گذشته افزایش یافته بود اما در دهه ۹۰ نسبت به دهه پنجاه این نام‌ها با کاهش ۱۰ درصدی روبه‌رو شده است.»

این پژوهشگر علوم اجتماعی، هسته اصلی تغییرات نام‌ها در تهران را منطقه غرب تهران دانسته است.

طی تقریبا یک قرن گذشته اسامی محمد، علی، حسین، مهدی، رضا، فاطمه، زهرا، مریم، معصومه و زینب دارای بیشترین فراوانی بوده‌اند. اما در سال‌های اخیر تحولات سیاسی و اجتماعی باعث شده که گرایش به نام‌های مذهبی کم شود.

در واکنش به این تغییرات از چند سال قبل ثبت احوال ایران بر آن بوده که با «مهندسی نام» الگوهای گرفته شده از فرهنگ غربی و بیگانه را تغییر دهد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهران

    دوستان اين عبدي ان عبدي كه گفته اي نيست؛ فقط تشابه اسميه؛ ياد بگيريد قبل از اينكه اظهار نظر قاطع بكنيد يك سرچي در گوگل بكنيد.

  • mola ali

    ایشون قصد پژوهش اجتماعی درون سفارت را داشتند چون آمریکایی ها اجازه ورود قانونی ندادند مجبور شد از دیوار وارد سفارت بشه تا این پژوهش علمی اش کاملتر بشه !

  • نادر

    از کی تا به حالا عباس عبدی که چهل سال پیش**** از دیوار سفارت امریکا بالا رفت و مصیبت ضبط اموال ایران و تحریمها را برای ملت ایران به ارمغان آورد برای ما شده: پژوهشگر علوم اجتماعی!!!