ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یکی از فرماندهان حشد الشعبی و نیروهای تحت امرش بازداشت شدند

اوس الخفاجی، فرمانده بریگارد ابوالفضل عباس در یک برنامه تلویزیونی، جمهوری اسلامی را متهم به ترور علا مشذوب نویسنده دگراندیش عراقی در کربلا کرده بود.

یکی از فرماندهان بلندپایه حشد الشعبی که در یک برنامه تلویزیونی، جمهوری اسلامی را به قتل علا مشذوب، نویسنده دگراندیش عراقی متهم کرده بود بازداشت شد. اوس الخفاجی، فرمانده بریگارد ابوالفضل عباس، یکی از بستگان نویسنده مقتول و از نزدیکان مقتدی صدر  است.

اوس الخفاجی، فرمانده بریگارد ابوالفضل عباس

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اوس الخفاجی، فرمانده بریگارد ابوالفضل عباس بازداشت شد. الخافجی که یکی از نزدیکان مقتدی صدر، روحانی مقتدر شیعه در عراق است، در یک برنامه تلویزیونی، جمهوری اسلامی را متهم به قتل علا مشذوب، نویسنده دگراندیش کرده بود.

علا مشذوب از منتقدان «اسلامی سیاسی» و اندیشه‌های آیت‌الله خمینی و همچنین از منتقدان نفوذ ایران در عراق بود. این نویسنده ۵۱ ساله عراقی شنبه گذشته در نزدیکی محل سکونتش در باب‌الخان در مرکز شهر کربلا به دست افراد ناشناس به ضرب ۱۳ گلوله کشته شد. دفتر محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق دوشنبه ۴ فوریه/ ۱۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای خواهان تحقیقات شفاف پیرامون این قتل و معرفی عاملان و آمران آن شده بود. سفارت آمریکا در عراق هم با انتشار بیانیه‌ای قتل علا مشذوب را محکوم کرده بود.

خبرگزاری رودا گزارش داده که اوس الخفاجی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که علا مشذوب، پیش از آنکه به قتل برسد در مقاله‌ای از نفوذ ایران در عراق انتقاد کرده بود:

«پسر عمه‌ام مقاله‌ای نوشته بود در انتقاد از ایران. عده‌ای آمدند و او را کشتند.»

الخفاجی در ادامه این برنامه گفته بود مردم عراق از فساد دولت به ستوه آمده‌اند. فرمانده بریگارد ابوالفضل عباس سپس گفته بود نه فقط نیروهای نظامی آمریکا و ترکیه، بلکه نیروهای ایرانی هم باید خاک عراق را ترک کنند.

یک منبع آگاه که نام او افشا نشده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که بعد از پخش این برنامه تلویزیونی، چهار دفتر بریگارد ابوالفضل عباس تعطیل شدند. شبه‌نظامیان مستقر در این دفترها هم بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری رودا به نقل یکی از منابعی که در بغداد در اختیار دارد، گزارش داده که شامگاه گذشته چندین خودرو سیاه‌رنگ بدون پلاک به مقر اصلی بریگارد ابوالفضل عباس در بغداد یورش بردند و  اوس الخفاجی و نیروهای تحت امرش را بازداشت کردند.

علا مشذوب عضو اتحادیه صنفی هنرمندان عراق، اتحادیه صنفی روزنامه‌نگاران عراق و اتحادیه ادیبان و نویسندگان عراق بود. از او بیش از ۲۰ اثر به جای مانده. اغلب آثار این نویسنده عراقی درباره تاریخ و فرهنگ یهودیان در شهر کربلا در دوران شکوفایی فرهنگی در عراق است.

پیش از این تاره فارس، مدل عراقی و کرار النوشی، هنرمند عراقی به دست اشخاص ناشناس ترور شده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    وقتی ناسیونالیست های مرتجع عراقی، تمامیت ارضی شان را به ایران می سپارند و با ایستادن در برابر رأی اکثریت مردم کورد این کشور، نتیجۀ رفراندوم دموکراتیک را قبول نکرده و از اجرای قانون اساسی سر باز می زنند، باید هم پیه دخالت ایران را به تنشان بمالند. اگر دمکراسی خوب است، همه جا خوب است. نمیشود امروز از ایران در برابر موردهای عراقی استفاده کرد و فردا ایران را به دخالت در این کشور متهم کرد. وقتی حفظ تمامیت ارضی عراق را مدیون همین جمهوری مرتجع اسلامی ایران هستید، چگونه انتظار دارید ایران در عراق دخالت نکند؟ نمیتوان از موضعی ناسیونالیستی وارد این بازی شد و مدعی شد که عراق کشوری متعلق به عراقی هاست، اما وقتی بخشی از همان عراقی ها خواهان جدایی شدند و پس از یک قرن مبارزه، رفراندومی دموکراتیک برگزاری کردند، از کشوری بیگانه (ایران) بخواهیم که مخالفان داخلی را سرکوب کند و کرکوک و خانقین و صلاح الدین را اشغال کند! دوستان عراقی اگر واقعاً خواهان قطع دخالت ایران در کشورشان هستند، بهتر است با کوردها به تفاهم برسند. تا زمانی که ناسیونالیسم عرب در عراق و سوریه دست بالا را داشته باشد (و انگار جناب علا مشذوب هم گرایش ملی عربی داشته است) و کوردها در قامت دشمنی برای تمامین و وحدت عرب ها وانمو شوند، نمیتوانید از کشوری به نام عراق سخن بگیید. (عین همین موشع در مورد ناسیونالیم کوردی هم درست است: تا زمانی که بارزانی فاسد حکومتش را مدیون تورکیه و دخالت نظامی تورکیه در کوردستان عراق باشد، حق ندارد از استقلال کوردستان سخن بگوید. یا بارزانی میپذیرد که کوردستان متعلق به همۀ کوردهاست و پ.ک.ک هم از کردستان عراق سهم دارد، و یا باید دست از ادعای استقلال بردارد.) از موضع ناسیونالیستی هیچ مشکلی در خاورمیانه حل نخواهد شد و همین بازی قرن های دیگر هم ادامه خواهد داشت.