ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزینه درمان سرطان در ایران: ۳۰۰۰میلیارد، بودجه دولتی ۱۵۰ میلیارد تومان

دولت در لایحه بودجه سال آینده فقط ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به بیماری‌های خاص پیش‌بینی کرده است.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، هزینه‌های مستقیم درمان سرطان در ایران را سالانه بالغ بر ۳هزار میلیارد تومان اعلام کرد. به‌گفته او برآورد دقیقی از هزینه‌های غیر مستقیم درمان سرطان وجود ندارد.

بیماران خاص یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماع در مقابل تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان‌بابایی گفته است: «کسی که به سرطان مبتلا می‌شود، نمی‌تواند کار کند یا مجبور است بخشی از زندگی‌اش را بفروشد و خرج درمانش کند و این موضوع نوعی هزینه‌های غیرمستقیم به مردم تحمیل می‌کند و متأسفانه ما هیچ برآورد دقیقی از هزینه‌های غیر مستقیم بیماری‌هایی چون سرطان نداریم».

او هزینه غیرمستقیم این بیماری  را بالغ بر ۳,۰۰۰ میلیارد تومان در سال اعلام کرد و مدهی شد:«بخش اعظم این هزینه از محل پوشش بیمه بوده و مابه‌التفاوت آن هم از محل طرح تحول سلامت پرداخت می‌شود تا به مردم و بیماران فشار وارد نشود».

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که خدمات طرح تحول سلامت و بیمه سلامت از نیمه دوم سال گذشته، پس از سقوط ارزش ریال، به شدت محدود شد.

بیماری سرطان در ایران همراه با بیماری‌هایی مانند ام.اس، هموفیلی، تالاسمی، بیماری‌های کلیوی، پیوندی و اوتیسم در ردیف «بیماری‌های خاص» دسته‌بندی می‌شود. مشکلات دارو، بیمه، اشتغال، نحوه برخورد مسوولان، پذیرش جامعه، مشکلات معافیت سربازی، مسکن، سامان نامناسب بیمارستان ها جهت خدمات رسانی و درمان و هزینه های درمانی بالا از مشکلات و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیمی ست که به بیماران خاص تحمیل می‌شود. این گروه همچنین یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماع در مقابل تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی هستند.

از نیمه دوم سال گذشته و پس از بحران ارزی، مسئله کمبود و گرانی دارو فشار مضاعفی را بر این بیماران وارد کرده است. وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران نیز به‌دنبال بحران ارزی خدمات درمانی و دارویی را کاهش داد. به طور مشخص، این وزارتخانه به منظور آنچه که «حمایت از تولید داخلی» اعلام  شد داروهای خارجی مربوط به شیمی درمانی را از فهرست داروهای تحت پوشش بیمه حذف کرد.

علیرغم کمک‌های دولت در پوشش طرح تحول سلامت، بیماران خاص برای درمان با هزینه‌های سرسام‌آوری روبه‌رو هستند که به‌گفته مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت «خانمان‌برانداز بوده و می‌تواند خانواده‌ها را به زیر خط فقر بکشاند».

از سوی دیگر بودجه بیماران خاص نیز تحت تاثیر تصمیمات غیرشفاف دولت در شرایط فعلی اقتصادی قرار گرفته است و اعتبار مربوط به ردیف بودجه‌ بیماران خاص بیش از ۸۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه دولت کاهش پیدا کرده است. در سال ۱۳۹۶ میزان بودجه بیماران خاص ۲۳۴ میلیارد تومان بود، ‌اما در سال ۱۳۹۷ این اعتبار به ۲۱۶ میلیارد تومان رسید و اکنون در لایحه بودجه دولت برای سال آینده این ردیف به ۱۵۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. شادنوش کاهش اعتبارات مربوط به بیماران خاص در بودجه سال ۹۸ را همراه با افزایش هزینه‌ها و مشکلات ارزی، یک زنگ خطر خوانده است.

با وجود اینکه مقام‌های آمریکا اصرار دارند که تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران شامل دارو و تجهیزات پزشکی نمی‌شود، این تحریم‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل بالارفتن هزینه‌های درمان بیماری‌های خاص اعلام شده است.

با این حال مقام‌های دولت امریکا گفته‌اند که دارو و غذا مشمول تحریم‌های امریکا نیست، اما کاهش صادرات نفت و موانع نقل و انتقال مالی واردات دارو به ایران در دوره تحریم‌ها را دشوارتر کرده است.

وزیر بهداشت و درمان سابق ایران سال گذشته، پس از بحران ارزی در بخشنامه‌ای از پزشکان خواست که داروهای تولید داخلی را به بیماران تجویز کنند.

بیماران و پزشکان اما داروهای ساخت ایران را کم کیفیت و ناتوان در درمان می‌دانند و دستورالعمل تجویز داروهای داخلی را بازی با جان بیمار خوانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.