ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراکسیون زنان خواستار تجدیدنظر مجلس در رد طرح کودک همسری شد

طرح ممنوعیت ازدواج کودکان پیشتر در کمیسیون قضایی مجلس رد شد. فراکسیون زنان خواستار بررسی دوباره این طرح شده است.

فریده اولادقباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از مکاتبه با رئیس مجلس برای تجدید نظر در رد طرح کودک همسری خبر داد. به‌گفته او این فراکسیون در نامه‌ای از علی لاریجانی رئیس مجلس درخواست کرده تا با در دستورکارقرارگرفتن این طرح موافقت کند.

ازدواج و حاملگی دختران در سن پایین به آن‌ها آسیب‌های جسمی و روحی جبران‌ناپذیری وارد می‌کند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اولادقبا در توضیح این خبر گفت: «با توجه به اینکه طرح مقابله با کودک همسری که در کمیسیون قضائی رد شده مورد مطالبه تعدادی از نمایندگان بوده، از طریق فراکسیون زنان مکاتبه‌ای با آقای لاریجانی داشتیم که رد طرح در هیأت رئیسه مورد تجدیدنظر قرار گیرد و در صورت موافقت، طرح در دستور صحن قرار گیرد».

طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی که به طرح کودک‌همسری شهرت پیدا کرده است روز۴ مهر ۹۷ در مجلس مطرح و یک فوریت آن تصویب شد. براساس تبصره این طرح حداقل سن ازدواج در دختران ۱۶ و پسران ۱۸ سال تعیین شده و ازدواج دختران زیر ۱۳ سال ممنوع اعلام شده بود. کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی بررسی‌کننده، این طرح را رد کرد و حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی در توضیح این اقدام اعلام کرد که این طرح به دلیل کامل نبودن آن رد شده است. اما نمایندگان کمیسیون زنان از فشارهایی خارج از مجلس برای بی‌نتیجه‌ گذاشتن این طرح خبر دادند. تمرکز اصلی این طرح بر کاهش آسیب‌های فراوانی‌ست که رابطه جنسی و حاملگی اجباری بر دختران زیر ۱۳ سال وارد کرده و درمواردی جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

حامیان طرح بارها اعلام کردند که این طرح باعث افزایش میانگین سن ازدواج در کشور نمی‌شود و با سیاست‌های جمعیتی و باروری دیکته‌شده توسط علی خامنه‌ای رهبر ایران مغایرتی ندارد. فریده اولادقبا نیز با اشاره به این‌که فراکسیون زنان و نمایندگان به دنبال افزایش سن ازدواج نیستند، گفته است: «ما هم در برنامه ششم در ماده ۱۰۲ دولت را موظف کردیم که بر اساس سیاست‌های جمعیت و خانواده با ایجاد ساز و کار و تأمین اعتبارات اقدام لازم را در این زمینه انجام دهد هم حکمی برای کنترل و کاهش میانگین سن ازدواج به میزان ۱۰ درصد در طول اجرای برنامه ششم داشتیم. مجلس دهم و فراکسیون زنان با مصوبات عدالت جنسیتی به دنبال کاهش سن ازدواج و ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج بوده و در بودجه‌های سنواتی هم به این امر توجه داشتند. پارسال مبلغ وام ازدواج ۱۵ میلیون بود و امسال فراکسیون زنان پیشنهاد کرد این رقم به ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد».

اولادقبا همچنین به تاثیرات منفی ازدواج در کودکان اشاره کرد: «منظور ما در کودک همسری ممنوعیت ازدواج برای افراد زیر ۱۳ سال است و از ۱۳ تا ۱۶ سال نیز ازدواج با اذن ولی پیش‌بینی شده است چرا که معتقدیم ازدواج در این سن مانع شکوفایی شخصیت، تضعیف سطح آموزشی و تربیتی خانواده می‌شود. علاوه بر این وجود خطرات باروری در سنین پایین، زایمان‌های زودرس، پیامدهای روانی ازدواج در سنین پایین از دیگر مشکلات ازدواج در این سن است و می‌تواند باعث افزایش خشونت خانگی و اختلالات اضطراب و افزایش طلاق شود. کودکان ما نیازمند طی مراحل رشد جسمانی، اجتماعی، روحی روانی و بلوغ فکری هستند لذا باید شرایط را برایشان آماده کنیم تا خودشان با همفکری و همراهی خانواده تصمیم بگیرند و پذیرای مدیریت خانواده و مسؤولیت اجتماعی شوند».

پیشتر و به دنبال عدم موفقیت فراکسیون زنان در تصویب طرح کودک‌همسری، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز اعلام کرده بود که لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال به زودی تقدیم دولت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.