ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازی‌های جمعی: این‌بار «تُنگ ماهی»

بازی «تُنگ ماهی» یک بازی برای شکستن یخ رابطه‌ها در محیط‌های آموزشی و تمرینی برای تقویت کار تیمی است که بازی‌های پانتومیم، رمز عبور و تابو را با هم ترکیب می‌کند.

بازی «تُنگ ماهی» یک بازی خاطره‌انگیز و پرهیجان است که بازی‌های پانتومیم، رمزِ عبور و تابو را با هم ترکیب می‌کند (به بیان دیگر تنگ ماهی نه یک بازی، که سه بازی بلکه بیشتر است!). این بازی ساده و کم‌هزینه است و قادر است کودکان و بزرگسالان را در یکجا جمع و تمام توجه آنها را جلب کند. تنگ ماهی را می‌توانید در گروههای بزرگ نیز بازی کنید، بنابراین یک بازی بی‌نظیر برای هر محیط و هر جمعی با هر ترکیبی از افراد است.

همچنین این بازی را برای شکستن یخ رابطه‌ها در محیط‌های آموزشی و به عنوان تمرینی برای تقویت کار تیمی توصیه می‌کنیم.

هدف بازی تنگ ماهی این است که اعضای هر تیم کلمه‌ای را که روی کاغذ نوشته شده، با هر یک از روش‌های زیر حدس بزنند: توصیف کلمه بدون اسم‌بردن از آن (تابو)، اجرای فیزیکی کلمه (پانتومیم)، یا گفتن یک کلمه مربوط (رمز عبور). در هر دور بازی صرفاً یک روش به کار گرفته می‌شود، و هر روش قوانین خود را دارد.

نام این بازی به خاطر شکل ظرفی است که تکه‌های کاغذ در آن ریخته می‌شوند.

نام بازی از تنگ ماهی گرفته شده ــ تصویر از آرشیو

خلاصه بازی: گروه بازیگران به دو تیم برابر تقسیم می‌شوند ــ تیم الف و ب. تیم الف در دور اول بازی شروع‌کننده است، تیم ب در دور دوم، و تیمی که امتیاز کمتری دارد در دور سوم شروع‌کننده است. تیم‌ها در هر دور تلاش می‌کنند که تا حد ممکن کلمات بیشتری را حدس بزنند. امتیازها نیز بر اساس تعداد حدس‌های درست جمع می‌شوند. یک دور وقتی تمام می‌شود که همه کلمات از تنگ بیرون کشیده شده‌اند. و بعد از هر دور، همه کاغذها به تنگ باز می‌گردند تا برای دور بعد استفاده شوند. هر دور جدید سخت‌تر از قبل است اما حافظه دورهای گذشته کمک می‌کند که در دورهای بعدی هم کلمات را حدس بزنید. بعد از پایان همه دورها امتیازها جمع می‌شوند و تیمی که بیشترین امتیاز را دارد برنده است.

▪️سن ایده‌آل: نوجوان تا بزرگسال

▪️تعداد افراد شرکت‌کننده: ۱۰ تا ۲۰ نفر مناسب است

▪️مکان: باز یا بسته

▪️شرایط بازی: عرق‌ریزی ندارد!

▪️مواد مورد نیاز: چند عدد خودکار، کاغذ و قیچی، یک تنگ یا کاسه، یک زمان‌سنج (همه گوشی‌های همراه این امکان را دارند.)

دستورالعمل بازی

کاغذها را به قطعات کوچک تقسیم کنید؛ در حدی که بتوانید دو یا سه کلمه بر روی آن بنویسید.

هر بازیکن باید سه تکه کاغذ داشته باشد و روی هر کاغذ یک کلمه یا عبارت کوتاه آشنا یا ضرب‌المثل می‌نویسد و بعد هر کاغذ را از وسط تا می‌کند و در تنگ می‌اندازد.

▪️دور اول: تابو

تیم الف یک نفر را انتخاب می‌کند و به جلو می‌فرستد. از تیم ب یک نفر داوطلب می‌شود که زمان بگیرد (یک دقیقه). فرد منتخب تیم الف یک کاغذ از تنگ بیرون می‌کشد و سعی می‌کند کلمه روی کاغذ را با استفاده از کلمات و عبارات مربوط توصیف کند. دقت کنید که نباید کلمه روی کاغذ  یا بخش‌هایی از پاسخ را بیان کرد، در غیر این‌صورت بازنده هستید. همین‌طور موقع توصیف کلمه نباید از حرکت فیزیکی برای توصیف کلمه استفاده کنید.

مثلاً اگر واژه «گنج» است، فرد می‌تواند بگوید «نابرنده رنج، "چی" میسر نمی‌شود؟»

با هر حدس درست یک کاغذ جدید از تُنگ بیرون کشیده می‌شود. فرد باید تلاش کند که در مدت زمان یک دقیقه تعداد کاغذهای بیشتری را توصیف کند و پاسخ صحیح بگیرد.

اگر تیم نتواند کلمه‌ای را حدس بزند، فرد می‌تواند از آن «عبور» کند، کلمه/عبارت را باز به درون تُنگ بازگرداند و با یک کلمه یا عبارت جدید ادامه دهد. هر فرد در نوبت یک دقیقه‌ای خود فقط یک بار میتواند از کاغذی که به دستش آمده عبور کند.

بعد از یک دقیقه، تیم الف تعداد کاغذهایی را که به درستی حدس زده می‌شمارد. هر کلمه یا عبارت صحیح یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

تیم‌ها جایشان را عوض می‌کنند و باز این فرایند را ادامه می‌دهند.

بازی تا اتمام همه کاغذهای داخل تُنگ پیدا می‌کند.

▪️دور دوم: رمز عبور

این بار تیم ب یک نفر را انتخاب می‌کند. فرایند بازی مثل راند اول است با این تفاوت که فرد اجازه دارد تنها یک کلمه به زبان بیاورد، که اشاره‌ای به کلمه روی کاغذ است.

به عنوان مثال اگر کلمه روی کاغذ «گنج» است فرد می‌تواند بگوید «رنج»

راند قبلی به افراد کمک می‌کند که بدانند چه کلماتی بر روی کاغذها نوشته شده اند و بر آن اساس حدس بزنند.

وقتی همه کلمات داخل تُنگ تمام شد، آنها را سر جایشان بازگردانید چون راند سوم در راه است!

▪️دور سوم: پانتومیم

در این دور پایانی تیمی که کمترین مجموع امتیاز از دو دور قبلی را دارد شروع‌کننده است. فرد باید بدون استفاده از کلمات بازی کند و ادای مربوط به کلمه نوشته شده را دربیاورد!

▪️و جایزه‌ شما: راندهای اضافی

اگر این بازی را دوست داشتید و خواستید ادامه دهید، راندهای هیجان‌انگیز دیگری را برای بازی کردن پیشنهاد می‌دهیم:

دور چهارم: فرد باید از خودش صداهایی تولید کند که به کلمه روی کاغذ مربوط است. مثلاً برای گنج می‌توانید صدای سوت ناشی از شادی یافتن گنج را درآورید.

دور پنجم: فرد زیر یک پتوی نازک یا ملحفه می‌‌رود و با حرکت‌ بدون هیچ صدایی کلمه را بیان می‌کند. نتیجه این حرکات سرگرم‌کننده و نشاط آور است.

دور ششم، راند چهارم و پنجم را ترکیب کنید اما نه از کلمات و نه حرکات استفاده کنید. فقط ایجاد صدا زیر یک پتوی نازک یا ملحفه مجاز است. نتیجه این مرحله نیز می‌تواند خیلی عجیب و خنده‌دار باشد زیرا شما تنها صدای فرد را می‌شنوید و نمی‌بینید که آن زیر دارد چه کار می‌کند.

در هر دوری که بازی را متوقف کردید، مجموع امتیاز هر تیم برای تمام دورها را محاسبه کنید. طبعاً تیم با امتیاز بیشتر برنده است.

امیدواریم از این بازی که هنرهای متعدد شما را به کار می‌گیرد لذت ببرید.

از بازی‌های جمعی:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.