ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا: سطح حضور کشورها در نشست ورشو فقط یک انتخاب است

فقط نیمی از کشورها در سطح وزیر خارجه در اجلاس لهستان شرکت دارند. وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد این موضوع را کم‌اهمیت جلوه دهد.

چهارشنبه ۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن اجلاس لهستان با نام «نشست وزیران برای ترویج آینده‌ای برآمده از صلح و امنیت در خاورمیانه» در ورشو افتتاح می‌شود. از ۶۰ کشوری که به این اجلاس دعوت شده‌اند فقط نیمی از کشورها در سطح وزیر خارجه حضور دارند. وزیران خارجه آلمان و فرانسه از شرکت در نشست ورشو خودداری کرده‌اند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این نشست دو روزه حضور ندارد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت سطح حضور کشورها در نشست ورشو چیزی جز یک انتخاب نیست.

وزیران خارجه آمریکا و لهستان در ورشو

به گزارش خبرگزاری رویترز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری که عصر سه‌شنبه در براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی برگزار شد، تلاش کرد غیاب وزیران خارجه کشورهای اروپایی حامی برجام را کم‌اهمیت جلوه دهد:

«بعضی کشورها در سطح وزیران خارجه حضور دارند بعضی کشورها نه. این انتخاب آن‌هاست.»

پمپئو در ادامه سخنانش درباره چشم‌انداز نشست ورشو گفت:

«ما فکر می‌کنیم به پیشرفت‌هایی واقعی دست پیدا کنیم. فکر می‌کنیم [در این اجلاس] ده‌ها کشور جهان برای ثبات بیشتر در خاورمیانه تلاش خواهند کرد.»

مایک پمپئو در ادامه این نشست خبری گفت:

«بحث‌هایی درباره نفوذ ایران در خاورمیانه خواهیم داشت. ما می‌توانیم به هم کمک کنیم که ایران رفتار خصمانه‌اش در خاورمیانه را کنار بگذارد.»

چند ساعت پیش از برگزاری نشست خبری وزیر خارجه آمریکا در براتیسلاوا، همتای ایرانی او، محمد جواد ظریف در نشست بررسی سیاست خارجی ۴۰ ساله جمهوری اسلامی که با حضور وزیران خارجه بعد از پیروزی انقلاب و سفیران و نمایندگی‌های مقیم تهران برگزار شد، گفت:

«این نکته را باور کنید: هم ما به عنوان کارگزار و هم شما به عنوان دوستان ما و هم دولت‌های شما به عنوان دولت‌های دوست ما باور کنید که با فشار ممکن است بر روی بعضی از دوستان دولت‌های غربی اثر بگذارید و اتفاقاتی بیفتد، اما روی ایران اثر عکس دارد.»

ظریف درباره نفوذ ایران در خاورمیانه گفت:

«ما نمی‌خواهیم همسایگانمان را از این منطقه بیرون برانیم به خاطر این که غیرممکن است کشورهای منطقه را از منطقه حذف کنند. اینجا که منطقه ما است، ما کجا برویم؟ ما از این منطقه حذف شدنی نیستیم.»

فرانسه، بریتانیا و آلمان، سه قدرت اروپایی خواهان حفظ برجام اما نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران‌اند. جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره درباره برنامه موشکی‌اش را رد کرده است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرده بود که بعد از ۲۲ بهمن زمینه مذاکره با آمریکا فراهم آید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.