ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هر یک ساعت ۲۱ طلاق در ایران به ثبت می‌رسد

روزانه بیش از ۵۰۰ طلاق در ایران به ثبت می‌رسد. تنها در شش ماه نخست امسال ۸۰ هزار طلاق در ایران ثبت شده است.

روزانه ۵۰۴ واقعه طلاق در ایران به ثبت می‌رسد. نهادهای دولتی به دنبال ایجاد محدودیت‌های قانونی برای جلوگیری از افزایش آمار طلاق هستند. در همین راستا سامانه‌ای به نام «تصمیم» در ۱۰ استان راه‌اندازی شده است. مقام‌های دولتی می‌گویند که این سامانه مانع رشد آمار طلاق شده است. رئیس کانون دفترداران ازدواج و طلاق اما معتقد است: کاهش ازدواج موجب روند نزولی آمار طلاق شده است.

عکس: آرشیو

تنها در شش ماه نخست امسال ۸۰ هزار طلاق در ایران به ثبت رسیده است؛ یعنی در ماه بیش از ۱۳ هزار و در روز بیش از ۴۴۰ طلاق. رضا جعفری، رئیس اورژانس اجتماعی ایران، به استناد این آمار مدعی کاهش آمار طلاق در نیمه نخست سال ۱۳۹۷ شده است.

به گفته او در سال ۱۳۹۶، ماهانه ۱۴ هزار و ۷۵۰  و در مجموع یک‌سال یکصد و ۷۷ هزار واقعه طلاق به ثبت رسیده است. جعفری روند نزولی ثبت طلاق را متاثر از راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «تصمیم» در مراکز استان ایران دانسته و گفته که از زمان راه‌اندازی این سامانه موجب تفاهم میان ۱۴ درصد متقاضیان طلاق شده است.

او گفته که برنامه دولت برای کاهش آمار طلاق «ایجاد سامانه تصمیم در تمامی شهرستان‌ها» است اما این اقدام نیازمند تامین اعتبار ویژه از محل یارانه‌های سازمان بهزیستی است.

سامانه تصمیم سال ۱۳۹۶ بر اساس تفاهمنامه میان قوه قضائیه و دولت جمهوری اسلامی به صورت آزمایشی در ۱۰ مرکز استان که بالاترین نرخ ثبت طلاق را داشت، آغاز به کار کرد. کارکرد این سامانه «مشاوره‌های روانشناسی و اجتماعی» به متقاضیان طلاق و در ادامه معرفی آنها به مراکز مشاوره غیردولتی برای «ایجاد تفاهم» و «ادامه زندگی مشترک» اعلام شده است.

تقی رستم وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی ایران هم به روزنامه «ایران» پنجشنبه ۲۵ بهمن گفته که راه‌اندازی سامانه تصمیم در ۱۶ مرکز استان موجب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی طلاق در یک دوره چهارساله شده است.

این اظهارات در حالی بیان شده که علی مظفری، رئیس کانون سردفترداران ازدواج و طلاق به خبرگزاری دانشجویان ایرا (ایسنا) گفته آمار ثبت طلاق طی سال‌های ۹۱ تا ۹۶ روند صعودی داشته است.

آمار ثبت ازدواج و طلاق رسمی در سال ۱۳۹۶

به گفته او در سال ۱۳۹۱ هر یک ساعت ۱۶ مورد طلاق به ثبت رسیده و این آمار در سال گذشته (۱۳۹۶) به ۲۱ مورد در هر ساعت رسیده است.

مظفری گفته که  در سال ۱۳۹۶ به صورت میانگین از هر سه ازدواجی که به ثبت رسیده ، یک مورد به طلاق منتهی شده است. نسبت طلاق به ازدواج اعلام شده از سوی رئیس کانون سردفتران با آمار سازمان امور اجتماعی ایران تفاوت دارد.

رستم‌وندی، رئیس این سازمان، نسبت طلاق به ازدواج در سال ۹۶ را به صورت متوسط یک به ۴ اعلام کرده است. او افزایش آمار طلاق را «انکار» کرده و مدعی شده که اطلاعات دقیقی در باره افزایش آمار طلاق در دست مخالفان نیست.

آمار ازدواج کاهش یافته است

اظهارات جعفری، رئیس سازمان اورژانس اجتماعی رویه دیگری از نزولی شدن امار طلاق از آغاز سال جاری را نشان می‌دهد. او در حالی که نزولی بودن آمار طلاق «پس از دو دهه» را تائید کرده، گفته که آمار ازدواج پایئن آمده و آمار طلاق را تحت تاثیر قرار داده است.

کاهش آمار ازدواج به صورت رسمی طی سال‌های گذشته با افزایش آنچه که رسانه‌های ایران «ازدواج سفید» می‌خوانند، همراه شده است.

براساس اعلام مرکز آمار جمهوری اسلامی حداقل ۲۲ میلیون نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال ایران مجرد هستند.

دولت جمهوری اسلامی براساس دستورالعمل علی خامنه‌ای مبنی بر افزایش جمعیت، سیاست‌های تشویقی و بسته‌های حمایتی برای ترغیب جوانان به ازدواج اعمال کرده است. افزایش چندباره سقف وام ازدواج و یا بسته‌های تشویقی برای استخدام متاهلین در نهادهای دولتی از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

این بسته‌ها اما تا به حال نتوانسته روند نزولی ثبت ازدواج رسمی را متوقف کند. آنگونه که نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، این وضعیت را «زنگ خطر» و «یک آسیب جدی برای آینده ایران» خوانده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    راه حل این است که بفرموده ولی امر مسلمین جهان جمعیت را تا دوبرابر افزایش دهیم، اضافه بر آن هم آتش به اختیار است ! ایشان بصیرت دارند و الکی که حرف نمیزنند ! بقول آیت اله قزوینی بنیت 14 معصوم همین امشب کلید را بزنید !

  • آرمان

    آنهایی که طلاق نگرفتند هم زندگی درستی ندارد، زندگیشان پر تنش است. آبرو و اعصاب سالم برایشان نمانده. قوه قضائیه بسادگی اجازه طلاق نمیدهد تا آبروی نداشته نظام مقدس و ولی امر مسلمین جهان بیش از این نرود ، در حالی که بسیاری از زن و شوهر ها از هم جدا هستند و در واقع باهم زندگی نمی کنند، اگر در یک خانه هم باشند زندگی درستی ندارند . ای بسا یکی از دو طرف دچار سکته و انواع بیماریهای جسمی و روانی میشوند. درباره بچه ها چه عرض کنم !