ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلاف ترکیه با روسیه و ایران بر سر شمال سوریه در اجلاس سوچی

درخواست پوتین مشخص بود: نابودی تحریرالشام در ادلب و مخالفت با حضور نظامی ترکیه در سوریه بدون موافقت اسد. ترکیه در بیانیه پایانی خود را به این درخواست متعهد کرد.

مبارزه مشترک با تروریسم و بازگرداندن آرامش، بازگشت آوارگان و برقراری ثبات سیاسی در سوریه از موضوعات نشست سوچی بود که با حضور رئیسان جمهوری سوریه، ایران و روسیه با انتشار بیانیه‌ای به پایان رسید. در این بیانیه بر لزوم حاکمیت اسد، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تأکید شده است. با این‌حال اختلاف ترکیه با روسیه و ایران بر سر استان ادلب در شمال سوریه و ایجاد منطقه حائل در شمال شرقی این کشور نیز آشکار بود.

پنجشنبه ۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن: نشست خبری پوتین، روحانی و اردوغان در اجلاس سه‌جانبه سوچی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پنجشنبه ۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن در اجلاس سه‌جانبه سوچی از ترکیه و ایران خواست که نقشه مشترکی برای «از میان برداشتن مرکز تروریسم» در استان ادلب در شمال سوریه تدوین کنند. آنکارا از شورشیان مسلح شمال سوریه حمایت می‌کند و خواهان حفظ منطقه کاهش تنش است. در هفته‌های گذشته اما گروه تحریرالشام آتش‌بس را نقض کرده‌ است. پوتین در آغاز اجلاس سوچی گفت:

«ما نمی‌خواهیم به حضور گروه‌های تروریستی در ادلب رضایت بدهیم. به همین سبب پیشنهاد می‌دهم که گام‌های کاملاً مشخصی را که روسیه و ایران و ترکیه می‌توانند برای نابودی کامل این گروه‌ها بردارند، در نظر بگیریم.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در سخنانی که در آغاز این اجلاس ایراد کرد، علاوه بر تأکید بر ضرورت تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت اسد، هم‌صدا با پوتین خواهان «ریشه‌کن شدن» همه گروه‌های تروریستی در سوریه شد. روحانی گفت:

«مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی در سوریه تا ریشه کن شدن آنها باید تداوم داشته باشد.»

و در همان حال خاطرنشان کرد که ایران نگرانی‌های ترکیه را نیز درک می‌کند:

«ما این نگرانی‌ها را درک می‌کنیم اما معتقدیم همکاری با دولت قانونی سوریه و استقرار و حضور نیروهای سوری در مرزهای بین‌المللی سوریه، پایدارترین راه جهت رفع این نگرانی‌هاست.»

اردوغان در سخنانی که در آغاز این اجلاس ایراد کرد، ترجیح داد درباره استان ادلب سکوت کند. با این‌حال در بیانیه پایانی اجلاس سوچی بر نگرانی سه کشور از فعالیت‌های هیات تحریرالشام در استان ادلب تأکید شده است:

«[سه کشور] توافق کردند به طور مؤثر با این تلاش‌ها مبارزه و برای کاهش موارد نقض در ناحیه کاهش تنش ادلب از طریق اجرای کامل توافقات در خصوص ادلب از جمله تفاهم‌نامه تثبیت وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب مورخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ گام‌های واقعی بردارند.»

یکی دیگر از موارد اختلاف بین روسیه و ترکیه اختلاف بر سر ایجاد منطقه حائل در شمال شرقی  سوریه برای حفظ امنیت مرزهای ترکیه است. در اجلاس سوچی، روسیه رسماً اعلام کرد که ترکیه حق ندارد بدون کسب اجازه از اسد در شمال شرقی سوریه منطقه حائل ایجاد کند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت:

«حضور نیروی نظامی یک کشور ثالث می‌بایست با توافق دولت مرکزی دمشق انجام شود.»

در بیانیه پایانی اجلاس سوچی سران سه کشور اعلام کردند درباره شمال شرقی سوریه به این توافق دست یافتند که «فعالیت‌های خود را به منظور اطمینان از امنیت، ایمنی و ثبات در این مناطق از جمله بر پایه توافقات موجود با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه هماهنگ نمایند.»

همزمان با برگزاری نشست سه‌جانبه رئیسان جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در سوچی، نیروهای دموکراتیک سوریه که از پشتیبانی آمریکا برخوردارند اعلام کردند دو شهرک مهم در باریکه شرق فرات را از بقایای داعش پاکسازی کرده‌اند. صدها نفر از ستیزه‌جویان داعش، زنان و کودکان آن‌ها به اسارت درآمده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.