ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان کنفرانس ورشو: «هم‌نظری کشورهای شرکت‌کننده در مورد تهدید ایران»

وزیران امور خارجه آمریکا و لهستان در کنفرانس خبری پایان نشست ورشو گفتند همه شرکت‌کنندگان اجلاس ایران را تهدیدی جدی برای منطقه خاورمیانه می‌دانند. پمپئو خواهان افزایش فشارها بر ایران شد.

وزیران امور خارجه آمریکا و لهستان در یک کنفرانس خبری مشترک به نشست ورشو پایان دادند. پمپئو خواستار افزایش فشار بر ایران شد و گفت هیچ کشوری در این اجلاس به پشتیبانی از ایران سخن نگفت. وزیر خارجه لهستان نیز بر همین موضوع تأکید کرد و گفت کشورش به برجام پایبند است. در بیانیه پایانی کنفرانس از ایران اسم برده نشده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و یاسک چاپوتوویتز، وزیر امور خارجه لهستان در کنفرانس خیری پایان نشست ورشو

شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ بهمن / ۱۴ فوریه کنفرانس دو روزه ورشو با موضوع «صلح و امنیت در خاورمیانه» پایان یافت.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و یاسک چاپوتوویتز، وزیر امور خارجه لهستان در کنفرانس خیری پایان نشست ورشو شرکت کردند. در این کنفرانس پمپئو «تهدید» ایران را موجب نزدیکی اسرائیل و کشورهای عربی دانست و گفت: «فشارها و تحریم‌ها علیه ایران باید افزایش یابد تا ایران بخشی از گفت‌وگوها و راه‌حل‌ها باشد و نه مشکل.»

او افزود در طول این گردهمایی «تمامی شرکت‌کنندگان ایران را تهدید جدی برای منطقه دانستند و کشوری نبود که در پشتیبانی از ایران سخن بگوید.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود: «نمی‌توان درباره اوضاع سوریه، حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان و گروه‌های شیعه در منطقه حرف زد و از نقش و نفوذ مخرب ایران سخن نگفت.»

با وجود این تأکیدها در بیانیه پایانی کنفرانس از ایران اسم برده نشده است.

وزیر امور خارجه لهستان نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد که همراه با کشورهای اروپایی، لهستان نیز به توافق هسته‌ای با ‌ایران پایبند است.

یاسک چاپوتوویتز ساز و کار مالی اروپا برای ادامه مبادلات تجاری با ایران را نمادین خواند و گفت شرکت‌های بزرگ عقب نشسته‌اند و حفظ ساز و کار مالی در سطح دارو و غذا مثبت است.

وزیر امور خارجه لهستان نیز هم‌نظری شرکت‌کنندگان نشست ورشو در مورد تهدید ایران در خاورمیانه را غافلگیرکننده خواند و گفت: «بسیاری از کشورها رفتار ایران را مخرب می‌دانند و لهستان هم از این دیدگاه که ایران رفتارهای ثبات‌زدایی دارد، مستثنا نیست.»

نزدیکی اسرائیل به کشورهای عربی

کنفرانس ورشو با مشارکت نمایندگان حدود ۶۰ کشور جهان چهارشنبه ۲۴ بهمن / ۱۳ فوریه آغاز شد. در روز نخست نمایندگان کشورها با یکدیگر دیدار کردند و در روز دوم سخنرانی‌های اصلی کنفرانس برگزار شد.

از ۶۰ کشوری که به این اجلاس دعوت شدند فقط نیمی از کشورها در سطح وزیر خارجه حضور داشتند. عراق و لبنان از شرکت در این اجلاس انصراف دادند.

پیش از آغاز کنفرانس ورشو، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یکی از هدف‌های کنفرانس را ایجاد اتحاد بین اسرائیل و کشورهای عربی برای جنگ با رژیم ایران عنوان کرد. این پیام در صفحه توئیتر نتانیاهو منتشر شد اما ساعتی بعد اصلاح شد و به جای آن نوشته شد هدف، اتحاد بین اسرائیل و کشورهای عربی برای «پیکار» علیه رژیم ایران است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به پیام نخست نتانیاهو او را دچار خواب و خیال توصیف کرد.

ایران مخالفت خود را با این کنفرانس اعلام کرده و آن را محکوم به شکست دانسته بود. محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران سه‌شنبه نشست ورشو درباره ایران و خاورمیانه را در اقدامات ایران بی‌تأثیر دانسته و این اجلاس را «بی‌اهمیت» توصیف کرده بود. او گفته بود لهستان قول داده که در این نشست حرفی از ایران زده نشود.

در ضیافت شام چهارشنبه که با حضور مقام‌های بلندپایه اسرائیل و برخی کشورهای عربی برگزار شد نتانیاهو با وزیران خارجه کشورهای عربی، از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین صحبت کرد. او گفت درباره برخورد با «تهدید رژیم ایران» گفت‌وگو کرده‌ است.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین با یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان دیدار کرد. آن‌ها در این دیدار درباره اقداماتی برای پیشبرد منافع مشترک گفت‌وگو کردند. عمان یکی از کشورهای عربی نزدیک به ایران است.

در ماه‌های گذشته کشورهای عربی به اسرائیل نزدیک شده‌اند و هیئت‌هایی را به این کشور فرستاده‌اند. نخست‌وزیر اسرائیل نیز به چند کشور عربی سفر کرده است.

جمهوری اسلامی «تهدید اصلی» در خاورمیانه

مایک پمپئو در گشایش نشست روز پنج‌شنبه کنفرانس، هدف این گردهمایی را کاهش تهدیدهای موجود در خاورمیانه در طولانی‌ترین زمان ممکن خواند.

او گفت: «هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند با چالش‌های منطقه‌ای، چالش‌هایی نظیر ایران، سوریه، یمن و اسرائیل – فلسطین، مقابله کند.»

پمپئو خطاب به کشورهای حاضر در کنفرانس افزود: «هیچ یک از تنش‌های منطقه‌ای به خودی خود حل نمی‌شوند. ما باید برای برقراری امنیت با یکدیگر همکاری کنیم.»

صبح پنج‌شنبه مایک پمپئو و بنیامین نتانیاهو دیدار کردند. پس از این دیدار وزیر خارجه آمریکا با بیان این‌که جمهوری اسلامی «تهدید اصلی» در خاورمیانه است، به خبرنگاران گفت: «بدون مقابله با ایران نمی‌توان شاهد صلح و ثبات در خاورمیانه بود.» او مقابله با ایران را «کانون مرکزی حل تمام مشکلات دیگر منطقه» خواند.

انتقاد از کشورهای اروپایی

پس از پمپئو، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس ورشو سخنرانی کرد و گفت: «وقت آن است که دوستان اروپایی ما از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و در فشار به رژیم ایران به ما بپیوندند».

پنس از امارات متحده عربی و بحرین به دلیل حمایت از تلاش‌های آمریکا علیه ایران قدردانی کرد و افزود: «اما اروپایی‌ها نه تنها در این زمینه کمکی نکرده‌اند، بلکه تلاش کرده‌اند تا تحریم‌های ایالات متحده را به شکست بکشانند. آن‌ها ساز و کاری برای مقابله با تحریم‌های آمریکا ایجاد کرده‌اند.»

به‌گفته پنس، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با خروج از «توافق فاجعه‌بار هسته‌ای»، نشان داد که «در کنار مردم ایران می‌ایستد و با رژیم ایران مقابله می‌کند».

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از اتفاق نظر کشورهای خاورمیانه در مورد این‌که بزرگترین تهدید برای ثبات و صلح منطقه جمهوری اسلامی ایران است، سخن گفت. او ایران را بزرگترین حامی تروریسم در جهان دانست.

مایک پنس همچنین روز پنج‌شنبه همراه با نتانیاهو از موزه هولوکاست ورشو دیدن کردند. نتانیاهو در این دیدار گفت اسرائیل همیشه باید بتواند در برابر هر تهدیدی از خود دفاع کند.

«سیرک ورشو»

محمدجواد ظریف کنفرانس ورشو را «سیرک ورشو» خواند و بر همزمانی آغاز این کنفرانس با حمله به اتوبوس حامل اعضای سپاه پاسداران در جاده خاش – زاهدان تأکید کرد. ظریف و حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی تلاش کردند برگزاری نشست ورشو را با این حادثه گره بزنند.

شب گذشته، چهارشنبه ۲۴ بهمن در حمله انتحاری جیش‌العدل به اتوبوس پرسنل شیفت سپاه پاسداران در جاده خاش به زاهدان دست‌کم ۲۷ نفر از پرسنل سپاه کشته و ۲۰ نفر هم مجروح شدند. از تعداد کشته‌شدگان هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

وزارت خارجه لهستان در پاسخ به مقام‌های ایرانی ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی، از جمله حمله به اتوبوس سپاه، تأکید کرد که «هیچ تروریستی امروز در ورشو حضور ندارد».

در حاشیه کنفرانس ورشو گروه‌هایی از طرفداران رضا پهلوی و مجاهدین خلق در دو روز اخیر دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات با آرامش برگزار شد.

رودی جولیانی شهردار پیشین نیویورک و یکی از وکلای رئیس جمهوری آمریکا در نیویورک روز چهارشنبه در جمع طرفداران مجاهدین خلق شرکت کرد و گفت شرکت در این تظاهرات تصمیم شخصی او بوده است.

جولیانی گفت: «تغییر رژیم دیکتاتوری مذهبی در ایران لازمه صلح و ثبات در این منطقه است.»

منابع خبری مجاهدین در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که جولیانی در تظاهرات مجاهدین مریم رجوی را به‌عنوان آلترناتیو حکومت اسلامی برای رژیم‌چنج معرفی کرده است.

با این حال نه طرفداران مجاهدین خلق و نه هواداران رضا پهلوی به کنفرانس ورشو دعوت نشدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    پرسش اساسی این است که راز و رمز بقای 40 ساله ج.ا چیست ؟! "ترامپ" زمانی گفت این کشورهای عربی شیخ نشین بدون حمایت ما دو هفته دوام ندارند که حرف درستی است پس چطور است که جمهوری اسلامی 40 سال دوام آورد و ممکن است سال ها دوام بیاورد با این همه رانت وفساد ونارضایتی عمومی ....! ؟ا اگر هنوز مشروعیت دارد پایگاهش میان مرد کدام است ؟!اگر کسی تحلیل علمی دارد بگوید وگرنه اینکه خارجی ها طالب حفظ این نظام اند بیهوده گویی است .

  • حقیقتگو

    برهرعاقل وفهمیده انسانی ازهموطنان محترم تابحال باید روشن شده بود که درحقیقت محض غربی ها بودند و طبق پیمان گوادلوپ حکومت پهلوی را محو ومعدوم و خمینی را جایگزین آن کردند و بدرستی تمام وکمال هم واقف بودند افکارواعمال خمینی چگونه بوده است و نهوه کشورداری چگونه خواهد بود وحتی برای اب وتاب دادن به آنچه با ظهورخمینی درمسند قدرت نصیب مردم ایران میشود تقسیم پولهای نفتی - آب و گازوبرق وخانه وتحصیل مجانی...چهل سال که غرب با انچه حکومت آخوندی برمردم ایران روا داشته است سکوت کرده بودند وتنها دیکتاتورها صدام حسین و قذافی بودند...این تصورتمام باطل است که امریکا و اروپا درصدد معدوم کردن حکومت آخوندی هستند زیرا که حکومت آخوندی توانائی آن را داشته است که مردم ایران درحصرکامل فروبرد و منابع کشور را بعلاوه پولهای فروش آن را دربانک های خارجی اندوخته کند که این مورد هزارها مرتبه برای کشورهای امپریالیستی وصنعتی کره زمین حائزاهمیت بوده است..واگرحکومت مردمی درایران برپا بود هرگز نمی گذاشت که خارجی ها اینچنین دراین چهل ساله کشورایران را بچپاند..آنچه امریکا جهت عوام فربیی بعنوان بی ثبات کردن منطقه می گوید تنها باعث رعب ووحشت بسیاری ازکشورهای عربی ازجمله عربستان شده است که مجبورانه بیش 500میلیارددلار سفارش جنگ افزار به امریکا داده است..پس امریکا ازبی ثبات کردن منطقه توسط رژیم آخوندی نهایت استفاده را برده است..امریکا با تحریم ها و تبلیغات وسیع و همچنین کنفرانس ورشو به هیچ عنوانی بفکرسقوط دادن رژیم آخوندی نیست درحقیقت محض می خواهد همانند چین و روسیه واروپا برسفره علی خامنه ای بنشیند و سهمی هم داشته باشد..ترامپ یک پول پرست نژادپرست امریکائیست که مناف نسل سفید امریکا برایش حائز اهمیت است و اینکه برای اهدافش که سرسرسفره خامنه ای ااست اقدام به تهدیدات می کند و حق وحقوق مردم ایران شناس شده است ...من تمام وکمال مطمئن هستم اگر علی خامنه ای دیواراسرائیل را به رسمیت بشناسد و سهمی برای ترامپ درنظر بگیرد بدون شک ترامپ قشون رضاپهلوی و مجاهدین را به رژیم آخوندی تحویل خواهد داد...ازهم اکنون ترامپ با طالیبان ویا به عبارتی خمینی های افغانستانی بدون مشارکت حکومت فعلی افغانستان وخواسته مردم افغانستان به معامله پرداخته است...

  • رضا شیرازی

    از کانال "رضا شیرازی" دشمنان جامعه ایران ؛قدرتهای بزرگ خارجی، استبداد مذهبی آنانیکه با الفبای امر سیاست آشنا هستند و از دور و نزدیک در مبارزه سیاسی یا اجتماعی شرکت داشته و وقایع انقلاب ناکام، دهه شصت، اعتراض دانشجویی هیجده تیر ،جنبش سبز و خیزش تاریخی دی ماه را از نزدیک دنبال کرده اند، خوب می دانند که جامعه ما همیشه در چرخه استبداد و سرکوب و در عین حال مداخله قدرتهای بزرگ بوده است. در اصل قدرتهای خارجی در پیوند با ایران، بدنبال منافع و حکومتهای مستبد شاه و شیخ همیشه و در همه حال بدنبال تحکیم اقتدار بوده و هستند. بنابر این نقش مخرب و بازدارنده استبداد داخلی و قدرتهای بزرگ در رسیدن به آزادی و نان در ایران ، امروز همچون دیروز، این پرسش را به میان می کشد که چگونه جامعه ما خواهد توانست منافع اکثریت مردم زحمتکش را در کشاکش با استبداد مذهبی و قدرتهای بزرگ نظیر آمریکا صیانت و حفظ کند. بگمانم رهبران میدانی مبارزات و اقشار گوناگون آگاه و خودآگاه که هم اینک در سامان دادن به اعتراضات جاری مدنی در ایران نقش مهمی ایفا می کنند بخوبی پی برده اند که هر نیرو و جریانی که همراه استبداد دینی و یا در صف قدرتهای خارجی بایستد، ریگی به کفش دارد و صرفا بدنبال منافع سیاسی ست و نه چیز دیگر. لذا طیف هایی از مخالفین استبداد مذهبی که اینک در ورشو حصور یافته و با تکیه به قدرتهای خارجی در پی تضعیف جمهوری اسلامی هستند، بیش از پیش به جنبش اجتماعی صدمه می زنند. زیرا هر نوع دخالت و کمک خارجی صرفا به نفع استبداد داخلی ست. هر نوع کمک خارجی، به هر طیف و جناحی از مخالفین جمهوری اسلامی، به ضرر جنبش سیاسی - اجتماعی ایران است. سخن آخر؛ آیا جامعه ایران به چنان درجه ای از رشد و بلوغ سیاسی رسیده است که قدرتهای خارجی نتوانند در روند آن موثر باشد؟ آیا استبداد مذهبی برای حفظ اقتدار خویش ممکن است در مقابل قدرتهای خارجی بویژه دولت آمریکا سرتعظیم فرودآورد و نرمش قهرمانانه را باری دیگر به تجربه نهد؟ براستی جامعه ما چگونه می تواند سنگر به سنکر آخوندیسم تبهکار و هزار فامیل جدید را به عقب نشینی وادار کند طوریکه مخالفینی که با قدرتهای خارجی سر وسری دارند، نتوانند، از تضعیف و فروپاشی