ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سهم مردم از عسلویه: اخراج کارگران، تخریب محیط زیست

وضعیت عسلویه چنان وخیم است که صدای مسئولان نیز در آمده. یکی از مسئولان محلی می‌گوید هر ماه شمار زیادی از کارگران عسلویه اخراج می‌شوند و مردم بومی درگیر بوی بد و آلاینده‌ها هستند.

نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها وضعیت عسلویه را ناگوار توصیف کرد. او می‌گوید هر ماه شمار زیادی از کارگران عسلویه اخراج می‌شوند و سهم مردم بومی فقط «آلودگی و تخریب محیط زیست» است و کار و اشتغال نصیب دیگران شده است.

منطقه ویژه اقتصادی عسلویه

کارگران عسلویه و دیگر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرایط اسفباری دارند که با بی‌توجهی مسئولان روبه‌رو می‌شود.

علی‌اکبر فاطمی، نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها جمعه ۲۶ بهمن در تشریح وضعیت کارگران عسلویه گفت:

«کارگران عسلویه، بیش از یک سال است که درگیر مشکلِ تعدیل شده‌اند؛ ماهانه تعداد زیادی از کارگران پیمانکاری اخراج می‌شوند؛ مراجعات بسیاری از کارگرانی داریم که با وجود چند سال سابقه کار، اخراج شده‌اند؛ کارفرمایان هیچ راه‌ حلی هم برای این کارگران ندارند؛ خیلی ساده به آن‌ها می‌گویند بروید خانه ما هر زمان پروژه جدیدی شروع شد، خبرتان می‌کنیم! که البته هیچ وقت آن‌ها را دعوت به کار نمی‌کنند.»

به‌گفته فاطمی شرکت پیمانکاری و کارفرمایان در مواردی اعلام پذیرش نیرو می‌کنند اما مشخص نیست نیرو از کجا می‌گیرند و چه کسانی را استخدام می‌کنند. بومی‌ها در این بین سهمی از اشتغال ندارند.

شرکت‌هایی هستند که تنها ۷ یا ۱۰ درصد نیروی بومی گرفته‌اند و بیش از ۹۰ درصد نیروهای‌شان غیربومی‌ست.

در برخی موارد شرکت‌های پیمانکاری نیز در عسلویه بومی نیستند و از استان‌های دیگر برای گرفتن پروژه به عسلویه و بوشهر می‌آیند. این شرکت‌ها گاهی نیروهای خودشان را با خود می‌آورند و با پایان یافتن کارشان کل نیروهای‌شان به استانی دیگر می‌روند.

منطقه آزاد اقتصادی عسلویه در استان بوشهر یکی از بزرگترین پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران به‌حساب می‌آید. کارگران شاغل در مناطق آزاد اقتصادی و تجاری از شمول قانون کار جمهوری اسلامی خارج هستند و دولت نیز با دستور قرار دادن لوایح منطقه آزاد تجاری، قصد ابطال قانون کار را دارد.

علی‌اکبر فاطمی به وضعیت محیط زیست عسلویه نیز اشاره کرد و گفت: «ما بوشهری‌ها، آلودگی‌های محیطی را تحمل می‌کنیم به امید اشتغال در پتروشیمی‌ها و صنایع اما در عمل فقط ضرر و زیان نصیب مردم محلی شده است.»

او گفت در استان بوشهر مردم ۱۲ ماه سال، درگیر بوی بد و آلاینده‌ها هستند ولی کسی اهمیتی نمی‌دهد.

کارشناسان محیط زیست بارها در مورد رعایت نشدن استانداردهای زیست‌محیطی در ساخت نیروگاه‌ها و واحدهای پتروشیمی و تأثیرات مخرب آن بر مردم مناطق اطراف و ساکنان هشدار داده‌اند. همچنین تمرکز فعالیت‌های صنعتی آلاینده و سنگین در سواحل استان بوشهر و مجهز نبودن این صنایع به تجهیزات تصفیه فاضلاب، تهدیدی بزرگ برای محیط زیست خلیج فارس بوده است.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در بهمن‌ماه جاری درباره وضعیت زیست‌محیطی عسلویه هشدار داد و گفت:

«عمر مردم عسلویه ۹ سال کمتر شده و هر کسی در آن ورود کند نمی‌تواند ۲۴ ساعت دوام بیاورد برای همین هیچ مسئولی حاضر نیست در آن سکونت و یا تردد کند. هیچ یک از مسئولان کشور و حتی وزیر نفت که این همه منفعت از آن منطقه دارد نمی‌توانند در عسلویه زندگی کنند.»

به‌گفته کلانتری اصلاح شرایط فعلی عسلویه و نجات انسان‌ها و حیوانات در آن منطقه نیازمند هزینه‌ای ۳۰ میلیارد دلاری است و «کسی حاضر نیست سودآوری‌اش را رها کند و به فکر رعایت محیط زیست باشد».

کلانتری، مردادماه سال جاری گفته بود که از نظر قوانین محیط زیستی «عسلویه باید همین امروز تعطیل شود» و اگر استانداردهای بین‌المللی در حوزه محیط زیست در نظر گرفته شود «می‌بایست ۸۰ درصد از صنایع کشور امروز تعطیل شوند».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.