ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقادهای دولت ایران از پاکستان تندتر می‌شود

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی خواستار پاسخ‌گویی دولت پاکستان در رابطه با حمله انتحاری جیش‌العدل شده‌اند. همزمان هکرهای سپاه به وب‌سایت‌های دولتی پاکستان حمله کردند.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی انتقادها از پاکستان را شدت بخشیده‌اند. آنها پاکستان را به پناه‌دادن به گروه «جیش‌العدل» و حمایت از حملات تروریستی این گروه در خاک ایران متهم می‌کنند. سفیر پاکستان در اعتراض احضار شده است. هکرهای ارتش سایبری سپاه پاسداران به وب‌سایت‌های دولتی پاکستان حمله کرده‌اند. هند اتهام مشابهی را به اسلام‌آباد وارد کرده و با ایران برای همکاری در زمینه «مبارزه علیه تروریسم» وارد گفت‌و‌گو شده. همزمان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به پاکستان سفر کرده است.

لاریجانی خواهان پاسخگویی دولت پاکستان درباره حمله انتحاری به اتوبوس اعضای سپاه شد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۸ بهمن با اشاره به حمله انتحاری به اتوبوس اعضای سپاه پاسداران در خاش خواهان پاسخگویی دولت پاکستان شد:‌

«دولت پاکستان باید پاسخگوی این اقدام باشد، چراکه این گروهک در سرزمین آنان طراحی و اقدام کرده است. وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی باید پیگیری جدی کنند و پاکستان هم نمی‌تواند در این موضوع غیرمسئولانه برخورد کند. باهمه احترامی که برای دولت همسایه خود قائل هستیم اینگونه رفتار همکاری دوکشور را به شدت مخدوش خواهد کرد.»

پس از او نیز حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سخنانی اعلام کرد که «حادثه تروریستی زاهدان در قالب جاسوسی اطلاعات انجام شده است» و هشدار داد «صدها تروریست انتحاری در مرزهای ایران تجهیز شده اند.»

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران شامگاه ۲۴ بهمن از حمله انتحاری جیش‌العدل به اتوبوس پرسنل شیفت سپاه پاسداران در جاده خاش به زاهدان خبر داد. در این حمله تروریستی دست‌کم ۲۷ نفر از پرسنل سپاه کشته و ۲۰ نفر هم مجروح شده‌اند. از تعداد کشته‌شدگان هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست. شورای امنیت سازمان ملل این حمله را محکوم کرده است.

محمدعلی جعفری،‌ فرمانده سپاه پاسداران نیز شنبه در سخنانی در جریان تشییع جنازه شماری از اعضای کشته‌شده سپاه در حمله انتحاری جیش‌العدل گفت که دولت پاکستان به «ضدانقلاب» پناه داده، محل پایگاه‌های آنها را می‌داند و نیروهای امنیتی پاکستان از این گروه‌ها پشتیبانی می‌کنند.

جعفری در اخطاری شدیداللحن افزود:

«بدون تردید اگر آنها را مجازات نکند در آینده نزدیک اقدامات جبرانی ما روی این نیروی ضدانقلاب انجام خواهد شد و دولت پاکستان هم هرچه می‌بیند آثار و پیامدهای حمایتش از این گروه ضدانقلاب خواهد بود.»

او از حسن روحانی خواست تا اختیار بیشتری به سپاه برای «انتقام‌جویی از عربستان و امارات» بدهد.

همزمان با افزایش تنش‌ها با پاکستان، گروهی از هکر های ایرانی وابسته به سپاه به نام Bax026، به چندین سایت دولتی پاکستان حمله کردند و با قراردادن لوگوی سپاه در صفحات این‌سایت‌ها نوشتند:‌ «ما انتقام می‌گیریم».

حمله هکر‌های سپاه به وب‌سایت‌های دولتی پاکستان

حسن روحانی که در روزهای گذشته پاکستان را به حمایت از جیش‌العدل متهم کرده بود، یکشنبه مواضع نرم‌تری در سخنانش اتخاذ کرد. او ۲۸ بهمن در سفر استانی به هرمزگان وارد شهرستان بندر لنگه شد، از انتقام حمله انتحاری به اعضای سپاه پاسداران در استان سیستان و بلوچستان سخن گفت و از «برخی همسایگان» انتقاد کرد اما نامی از پاکستان نبرد:

«نخواهیم گذاشت مزدوران که به پاسداران عزیر ما و آنهایی که امنیت کشور بر دوش آنها است حمله‌ور شوند و از دست انتقام الهی و مردم مومن ایران فرار کنند... متاسفانه برخی از همسایگان راه اشتباه را انتخاب کرده‌اند و باز هم به پناه امریکا و صیهونیست رفته‌اند... ایران روابط دوستانه را می‌خواهد. یکی دو کشور همسایه هستند که روابط صمیمی و‌ برادرانه با ما ندارند.»

روحانی بار دیگر خواهان برقراری ارتباط با همسایگان جنوبی حوزه خلیج فارس شد.

همچنین وزارت خارجه سفیر پاکستان را احضار و مراتب شدید اعتراض ایران را به او ابلاغ کرد.

اتحاد با هند علیه پاکستان

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران شامگاه شنبه با انتشار توئیتی از دیدار ناگهانی با سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند در تهران خبر داد.

دیدار عراقچی و سواراچ ــ عکس:‌ توئیتر

سواراج در جریان سفر به بلغارستان، توقف کوتاهی در تهران داشت و با عراقچی بر سر مقابله با تروریسم رایزنی کرد. نیروهای امنیتی هر دو کشور اخیراً هدف حمله انتحاری شبه‌نظامیان اسلام‌گرایی قرار گرفته‌اند که در پاکستان مستقر هستند. عراقچی درباره این دیدار نوشت:

«ایران و هند ظرف چند روز گذشته در اثر دو حمله شنیع تروریستی دچارتلفات زیادی شدند. امروز در دیدار با خانم سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند که توقف کوتاهی در تهران داشت، برای همکاری‌‌های نزدیک بین دو کشور به منظور مقابله با تروریسم در منطقه توافق کردیم. مماشات بس است.»

جمعه حمله انتحاری گروه «جیش محمد» در کشمیر جان دست‌کم ۴۱ مامور امنیتی هند را در منطقه مورد مناقشه کشمیر گرفت.

درحالی که جمهوری اسلامی عربستان و امارات متحده عربی را عاملان اصلی پشت پرده حمایت از جیش‌العدل معرفی می‌کند، روابط اسلام‌آباد و ریاض در حال تقویت است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در آستانه ورود محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به اسلام‌اباد گفته که «پاکستان کشور دوم بن‌سلمان است».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.