ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف در کنفرانس مونیخ: آمریکا هدفی جز تغییر حکومت ایران ندارد

وزیر خارجه ایران می‌گوید فرانسه، بریتانیا و آلمان باید برای دفاع از برجام هزینه‌ بیشتری بدهند. به گفته او، اینستکس ــ ساز و کار مالی ویژه اروپا ــ برای نجات توافق هسته‌ای کافی نیست.

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در سومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد. او از سیاست‌های یکجانبه دولت دونالد ترامپ برای «تغییر رژیم» در ایران انتقاد کرد و گفت اینستکس (کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران) برای نجات برجام کافی نیست.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در سومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۱۹

محمدجواد ظریف یکشنبه ۱۷ فوریه/۲۸ بهمن در جریان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ و مصاحبه پس از آن، از تلاش‌های آمریکا برای فشار بر ایران، ایجاد بی‌ثباتی در جهان و فشار بر کشورهای اروپایی انتقاد کرد و گفت: «آمریکا دچار یک وسواس بیمارگونه نسبت به ایران است و هدفی جز تغییر حکومت در ایران ندارد. به ونزوئلا نگاه کنید».

او کنفرانس ورشو را ائتلافی «علیرغم میل شرکت‌کنندگان و به صورت آشکار اجباری» خواند و سخنرانی مایکل پنس در کنفرانس ورشو را به «یک نمایش دروغین آکنده از اتها‌ماتی که براساس تنفر از ایران شکل گرفته‌اند» تشبیه کرد و آن را ناشی از یک وسواس بدخیم نسبت به حکومت ایران دانست.

انتقاد از تلاش‌های ناکافی اروپا

ظریف گفت که خروج دولت ترامپ از برجام بر پایه «اتهام» به ایران انجام شده است و اکنون آمریکا با فشار بر اروپا، کشورهای اروپایی متعهد به برجام را به نقض قوانین بین‌المللی متهم می‌کند.

با این‌وجود او در سخنانش تلاش‌های اروپا برای ایجاد کانال مالی و تجاری با ایران را ناکافی دانست و گفت فرانسه، بریتانیا و آلمان باید از خود تعهد بیشتری نسبت به توافقات هسته‌ای گروه پنج به‌علاوه یک نشان بدهند و اینستکس برای نجات توافق هسته‌ای کافی نیست.

جواد ظریف در ادامه گفت: «اگر اروپا می‌خواهد علیه اقدامات یکجانبه و خطرناک آمریکا عمل کند باید نتایج آن را هم بپذیرد».

از دفاع از برنامه موشکی تا طفره‌روی از اتهام نقض حقوق بشر

ظریف در مورد خواسته شورای امنیت از ایران مبنی بر توقف فعالیت موشکی گفت برنامه موشکی ایران در جهت «حق دفاع از خود» در «جنگل» است و ایران «مانند یک جنازه» به همه خواسته‌ها تن نخواهد داد:

«این شورا به ایران اعلام کرده که موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند طراحی نکند که ما نیز در همین راستا حرکت کرده‌ایم و موشک‌های ما دارای چنین کاربردی نیستند».

او همچنین بدون اشاره به نقش ایران در بی‌ثباتی و درگیری‌های منطقه، از حضور نیروهای ایران در سوریه دفاع کرد و گفت که آن‌ها به دعوت سوریه و برای متوقف کردن تروریسم در این کشور حضور دارند.

او همچنین گفت که تروریسم به یک بازی تبدیل شده است و آمریکا و اروپا به دلیل سوابق و جهت‌گیری‌های خود در قبال مسائلی چون تجاوز عراق به خاک ایران و قتل جمال خاشقجی صلاحیت قضاوت در مورد ایران و حقوق بین‌الملل و حقوق بشر را ندارند.

وزیر امورخارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کارشناسان و فعالان محیط زیست زندانی در ایران علی‌رغم اعلام رسمی مقامات ایران مبنی بر جاسوس نبودن این فعلان گفت که دولت او حق مداخله در سیستم قضایی را ندارد و تنها می‌تواند از روند قضایی و حقوق بازداشت شدگان اطمینان حاصل کند و ادعا کرد که این کار را می‌کند.

او گفت برخی از کشورها از جمه اسرائیل به دنبال جنگ علیه ایران هستند.

کنفرانس امنیتی مونیخ هر سال از ۱۵ تا ۱۷ فوریه (۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه) در شهر مونیخ آلمان و با حضور مقامات کشور‌های مختلف برگزار می‌شود. در نشست امسال بیش از یکصد تن از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، امنیتی و بین المللی اعم از روسای کشورها، وزرای خارجه، دفاع و برخی مقامات سازمان‌های بین المللی حضور دارند.

پیش از ظریف، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امورخارجه قطر سخنرانی کرد و در مورد روابط کشورش با ایران گفت: «ما بر اساس نیازهای مردم خود تصمیم می‌گیریم با چه کشوری ارتباط داشته باشیم».

با وجود دفاع ظریف از اقدامات جمهوری اسلامی و تمرکز سخنرانی او بر انتقاد از سیاست‌های کشورهای غربی درقبال ایران، جمهوری اسلامی به نقض گسترده حقوق بشر در داخل کشور و کمک به تروریسم در خارج از مرزهای ایران متهم است. به‌رغم پایبندی نسبی اروپا به توافق هسته‌ای با ایران، کشورهای اروپایی نسبت به جاسوسی و اقدام به ترور عوامل جمهوری اسلامی در اروپا، اظهار نگرانی می‌کنند و از ایران می‌خواهند که در قبال این مسئله پاسخ‌گو باشد.

پیشتر ولفگانگ آیشینگر، دیپلمات کهنه‌کار آلمانی و رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ دسامبر ۲۰۱۸/ دی سال جاری به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که با اقداماتی مانند جاسوسی تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را به خطر نیندازد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز چهارشنبه به نقل از علی اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، ‌نوشت که «سهم روسیه در تأمین گوشت، به ویژه گوشت گوسفندی به ایران بالا رفته و با توجه با آمار سال گذشته،‌ صادرات گوشت روسیه به ایران تقریبا سه برابر افزایش یافته است!!». او در گفت‌وگو با اسپوتنیک همچنین در مورد مشکلات مربوط به گرانی قیمت گوشت قرمز و کمبود آن گفت که این مشکلات ناشی از کمبود گوشت نیست، بلکه ناشی از این است که گوشت‌هایی که در ایران بوده، با تغییر نرخ ارز، افزایش قیمت داشته است. این مقام دولتی اضافه کرد: «گوشت‌هایی که در ایران برای تنظیم بازار و از سایر کشورها وارد می‌شود، با ارز ارزان?! قیمت‌گذاری می‌شود و به دلیل ارزان‌تر بودن این گوشت‌ها، تقاضای گروهی از مردم به این سمت کشیده می‌شود و ایجاد صف می‌کنند».

  • farid

    وزارت دفاع ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای نوشت، یک گروه به سرگروهی ملا شیرمحمد در ولایت فاریاب با دولت صلح کردند و سلاح‌شان را به زمین گذاشتند. براساس این خبرنامه، ملا شیرمحمد گفت: «طالبان داخلی‌ مستقل وجود ندارد وهمه به فرمان پاکستانی‌ها، ایرانی‌ها و چیچینی‌ها دست به جنایت‌های ضد بشری می‌زدند، مردم ملکی وافراد بی گناه را بخواست ودستور کشورهای چون پاکستان وایران اذیت وآزار می‌کردند و این امر باعث شد با افرادم پی ببرم که جنگ کنونی جنگ کفر و اسلام نیست بلکه جنگ مستقیم از سوی کشورهای خارجی بر علیه ملت و دولت ماست».

  • sattar beheshti

    سناتور تام کاتن، نماینده ایالت آرکانزاس در سنای آمریکا به سخنان علی خامنه‌ای، که گفته بود «شعار مرگ بر آمریکا هرگز نمی‌میرید و این یعنی مرگ بر ترامپ، بولتون و پمپئو و یعنی مرگ بر حکام آمریکا» واکنش نشان داد در توئیتی خطاب به او نوشت که او (خامنه‌ای) پیش از آنها که برایشان آرزوی مرگ کرد، خواهد مُرد.