ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال کناره‌گیری اجباری تیم فوتبال زنان ایران از مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۰

احتمال کناره‌گیری تیم ملی فوتبال زنان ایران از مسابقات انتخابی المیپک ۲۰۲۰به دلیل میزبانی اسرائیل وجود دارد. تنها شانس تغییر میزبان مسابقات است.

سرنوشت تیم فوتبال زنان ایران برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ در ابهام است. تیم ملی فوتبال زنان ایران برای حضور در مرحله دوم انتخابی المپیک ۲۰۲۰ با تیم‌های فلسطین، چین تایپه و فلیپین هم گروه شده و از آنجا که میزبان گروه ایران، فلسطین است و مطابق قوانین ایران، ایرانی‌ها نمی‌توانند وارد فلسطین که مرزهای آن را کنترل می‌کند بشوند، حضور تیم ایران در مرحله دو انتخابی المپیک با ابهام روبه رو شده و احتمال کناره گیری ایران وجود دارد.

علاوه بر ممنوع بودن سفر ایرانیان به اسرائیل و فلسطین، تیم‌های ورزشی ایران چه در رشته‌های تیمی و چه در رشته‌های انفرادی از بعد از انقلاب سال ۵۷ به این سو مقابل تیم‌ها و ورزشکاران اسرائیلی حاضر نمی‌شوند. آخرین بار در سال ۱۹۸۳ «بیژن سیف‌خانی» فرنگی‌کار حریف خود از تیم اسرائیل به نام «رابینسون کوناشویلی» را در رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان در کی‌یف اوکراین شکست داد، اما علی‌اکبر ولایتی وزیر وقت امور خارجه دستور بازگشت کاروان ایران به کشور را صادر کرد.

حالا اتفاق مشابهی برای تیم ملی فوتبال زنان در شرف وقوع است. حسین عبدی، مشاور فنی تیم‌های ملی زنان به ایسنا گفته:«قبل از قرعه‌کشی مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک، نامه‌نگاری‌هایی شده است تا میزبان مسابقات عوض شود. به AFC اطلاعات جدیدی داده شده و تاکید شده که ایران نه می‌تواند و نه می‌خواهد در فلسطین اشغالی مسابقه بدهد. در پاسپورت ما نوشته شده که رفتن به فلسطین اشغالی ممنوع است، چون مرزهای آنجا را اسرائیل کنترل می‌کند. به همین دلیل نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم در فلسطین اشغالی حضور داشته باشیم.»

او در عین حال گفته نمی‌داند این میزبانی تغییر می‌کند یا نه: «احتمالاً باید گروه‌مان را عوض کنند و ما را در گروهی قرار دهند که مشکلی از این نظر نداشته باشیم یا اینکه میزبان گروه ما را عوض کنند. این خطر هم وجود دارد که ما نتوانیم در مسابقات شرکت کنیم و از این دوره از رقابت‌ها حذف شویم.»

عبدی گفته: «آن گونه که شنیده‌ام این نامه‌نگاری‌ها از قبل انجام شده و بعد از قرعه‌کشی مرحله دوم دوباره این نامه‌نگاری پیگیری شده است. این استراتژی ملی ماست که یا باید میزبانی تغییر کند یا نمی‌توانیم در مسابقات شرکت کنیم.»

این اتفاق بی‌سابقه هم نیست. پیش از این نیز در مسابقات زیر ۱۹ سال زنان فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۴ ایران در گروه B در گروه فلسطین قرار گرفت که پس از پیگیری‌های فدراسیون فوتبال، میزبان تیم ایران تغییر کرد و در سریلانکا به رقابت با حریفان خود پرداخت.

با وجود اینکه نامه نگاری‌ها از قبل انجام شده و با این حال اسرائیل به عنوان میزبان انتخاب شده، تغییر میزبان تنها یک احتمال است و تصمیمی است که لیگ قهرمانان آسیا می‌گیرد. مشاور فنی تیم‌های ملی فوتبال گفته بعید می‌داند که AFC بخواهد گروه‌ها را تضعیف کند به همین دلیل یا میزبانی را از آنها می‌گیرند و یا گروه را تغییر می‌دهند، اما او هم اعتراف کرده که احتمال هر اتفاقی وجود دارد.

این سیاست‌ رسمی جمهوری اسلامی، تاکنون باعث حذف و محرومیت ورزشکاران در بازی‌های مختلف از جمله مسابقات المپیک شده است چرا که فدراسیون‌های ورزشی برای حاضر نشدن ورزشکاران برای رقابت با حریفان، جریمه و محرومیت در نظر گرفته‌اند. با این حال ورزشکاران ایرانی به دلیل اعمال فشار از سوی مسوولان تیم‌های ورزشی، مجبور می‌شوند به طریقی از قرار گرفتن در مقابل حریف اسرائیلی خودداری کنند.

در آخرین نمونه، سعید ملایی، جودوکای وزن ۸۱ کیلوگرم تیم ملی برای آنکه در مسابقه بعدی خود مجبور به حضور در مقابل حریف اسرائیلی نشود، عامدانه به حریف قزاقستانی باخت.

سال گذشته نیز علیرضا کریمی، عضو تیم ملی امید ایران در وزن ۸۶ کیلوگرم در رقابت‌های کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان برای روبه‌رو نشدن با کشتی‌گیر اسرائیلی، در میانه کشتی با حریف روس و در حالی که با نتیجه ۳ بر ۲ پیش بود، به توصیه مربیان تیم ملی به عمد شکست خورد و از رسیدن به مدال طلای جهان بازماند. این موضوع بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی یافت و واکنش‌های متفاوتی در پی داشت.

اگر هم ورزشکاری از قرار گرفتن در مقابل اسرائیل خودداری نکند، عواقبش در ایران دامن او را خواهد گرفت. مثل اینکه تابستان ۱۳۹۶، مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی به دلیل اینکه تیم پانیونیوس یونان را در بازی مقابل حریف اسرائیلی در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا همراهی کردند، با تهدید محرومیت روبه‌رو شدند.

زنان ایرانی برای حضور در رقابت‌های جهانی با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو هستند: از کمبود بودجه و امکانات گرفته تا رعایت حجاب و محرومیت از شرکت در بسیاری از رشته‌های ورزشی، و سفر به اسرائیل هم محدودیتی اضافه برای آنهاست. با اینکه عبدی خبر از برنامه‌ریزی‌ها برای آماده کردن تیم فوتبال زنان ایران برای این مسابقات داده اما اذعان کرده که: «این اتفاقات دست من، شما و تیم نیست. باید ببینیم چه پیش می‌آید.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    ۸۰ سال پیش ژاپن از صدور امپراطوری دست کشید و حالا یکی از قدرتهای اقتصادی دنیاست . تیم زنان فوتبال زیر ۲۰ سالش قهرمان دنیا شد و دختر ژاپنی ۲۰ ساله با شکست ویلیامز قهرمان تنیس آزاد امریکا شدو...و اینها توقع دارند تحریمها لغو و میلیاردها پول دریافت کنند؟: -صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید به دستورخامنه‌ای ، یک سالن «بسیار پیشرفته» ساخت سانتریفوژهای مدرن «تجهیز و راه‌اندازی» شده و با یک کشور اروپایی برای «استحکام» رآکتور تهران، «قرارداد بزرگی» بسته است!. - حسین دهقان مشاور خامنه‌ای در گفت‌و‌گو با شبکه راشا تودی بیان کرده که آمریکا از آن رو که به «دعوت» دولت بشار اسد وارد خاک سوریه نشده، باید از این کشور خارج شود!. وی که در دولت اول حسن روحانی سمت وزیر دفاع را به عهده داشت، صریحا گفته است: «اگر دولت سوریه و مردم سوریه بخواهند با آمریکا در شرق فرات مقابله کنند و کمکی از ایران بخواهند، ایران آمادگی دارد که در این مقابله، از سوریه حمایت نظامی کند». وی می‌گوید که یمنی‌ها «هر چه نیاز داشته باشند، به آنان می‌توانیم بدهیم!»