ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس افغانستان از توافق‌نامه استراتژيک با آمريکا حمايت کرد

<p>هم&zwnj;زمان با اعلام حمايت کميسيون امور بين&zwnj;المللی مجلس نمايندگان افغانستان از توافق&zwnj;نامه استراتژيک با آمريکا، شورای سراسری علما و روحانيان افغانستان هرگونه مداخله خارجی در امور اين کشور را محکوم کرد.</p> <!--break--> <p><br /> سيد اسحاق گيلانی،&zwnj; عضو کميسيون امور بين&zwnj;المللی مجلس نمايندگان افغانستان امروز شنبه ۲۳ ارديبهشت&zwnj;ماه،&zwnj; گفت اين کميسيون توافق&zwnj;نامه استراتژيک با آمريکا را تأييد کرده است و به&zwnj;زودی در نشست عمومی آن را ابلاغ خواهد کرد.</p> <p><br /> وی گفت: &quot;اين سند مشکل جدی ندارد اما بعضی موارد است که برای در نظرگرفتن در توافق&zwnj;نامه امنيتی که قرار است تا يک سال ديگر با آمريکا امضا&zwnj; شود،&zwnj; ارايه می&zwnj;شود اما ما اميدوار هستيم که اعضای مجلس نيز آن را تصويب کنند.&quot;</p> <p><br /> همچنين دفتر رياست جمهوری افغانستان در اطلاعيه&zwnj;ای اعلام کرد که اعضای شورای سراسری علما و روحانيان اين کشور با حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان ديدار کرده&zwnj;اند.</p> <p><br /> اعضای شورا در ديدار با رئيس جمهور افغانستان طی قطعنامه&zwnj;ای نسبت به مداخله کشورهای خارجی در امور افغانستان هشدار داده&zwnj;اند.</p> <p><br /> اين شورا بدون اشاره به نام کشور خاصی تأکيد کرده است &quot;افغانستان همان&zwnj;طور که حاکميت آمريکا را نمی&zwnj;پذيرد هرگونه مداخله کشورهای ديگر در امور خود را نمی&zwnj;پذيرد و آن را محکوم می&zwnj;کند.&quot;</p> <blockquote> <p>شورای سراسری علما و روحانيان افغانستان: افغانستان همان&zwnj;طور که حاکميت آمريکا را نمی&zwnj;پذيرد هرگونه مداخله کشورهای ديگر در امور خود را نمی&zwnj;پذيرد و آن را محکوم می&zwnj;کند</p> </blockquote> <p>به&zwnj;نظر می&zwnj;رسد اشاره شورای سراسری علما و روحانيان افغانستان به اظهارات جنجالی هفته پيش ابوالفضل ظهره&zwnj;وند، سفير ايران در کابل است که ضمن ابراز نگرانی از امضای توافق&zwnj;نامه استراتژيک افغانستان با آمريکا،&zwnj; از رئيس مجلس سنای افغانستان خواسته بود که مجلس اين سند را تصويب نکند.</p> <p><br /> ظهره&zwnj;وند گفته بود در صورتی که اين پيمان از سوی شورای ملی افغانستان تصويب شود اين کشور دچار مشکل خواهد شد و ايران مهاجران افغان را اخراج خواهد کرد.</p> <p><br /> اين گفته&zwnj;های سفير ايران واکنش تند مجلس نمايندگان افغانستان را برانگيخت و شماری از نمايندگان آن را &quot;مداخله صريح&quot; در امور داخلی اين کشور خواندند و مشاور امنيت ملی رئيس جمهور افغانستان نيز با رد اين ابراز نگرانی،&zwnj; سياست ايران را ناکام خواند.</p> <p><br /> اما واکنش&zwnj;های داخلی به اظهارات سفير ايران و ابراز نگرانی وزارت امور خارجه اين کشور در مورد امضای سند راهبردی بلندمدت افغانستان با آمريکا،&zwnj; از سوی رسانه&zwnj;های افغانستان، باعث افزايش تنش ميان دو کشور شد و ايران کاردار سفارت افغانستان در تهران را به نشانه اعتراض احضار کرد.</p> <p><br /> توافق&zwnj;نامه استراتژيک ميان افغانستان و آمريکا ۱۳ ارديبهشت&zwnj;ماه از سوی باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا و حامد کرزی،&zwnj; رئيس جمهوری افغانستان در ارگ رياست جمهوری اين کشور در کابل به امضا رسيد.</p> <p><br /> &nbsp;</p>

هم‌زمان با اعلام حمايت کميسيون امور بين‌المللی مجلس نمايندگان افغانستان از توافق‌نامه استراتژيک با آمريکا، شورای سراسری علما و روحانيان افغانستان هرگونه مداخله خارجی در امور اين کشور را محکوم کرد.

سيد اسحاق گيلانی،‌ عضو کميسيون امور بين‌المللی مجلس نمايندگان افغانستان امروز شنبه ۲۳ ارديبهشت‌ماه،‌ گفت اين کميسيون توافق‌نامه استراتژيک با آمريکا را تأييد کرده است و به‌زودی در نشست عمومی آن را ابلاغ خواهد کرد.

وی گفت: "اين سند مشکل جدی ندارد اما بعضی موارد است که برای در نظرگرفتن در توافق‌نامه امنيتی که قرار است تا يک سال ديگر با آمريکا امضا‌ شود،‌ ارايه می‌شود اما ما اميدوار هستيم که اعضای مجلس نيز آن را تصويب کنند."

همچنين دفتر رياست جمهوری افغانستان در اطلاعيه‌ای اعلام کرد که اعضای شورای سراسری علما و روحانيان اين کشور با حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان ديدار کرده‌اند.

اعضای شورا در ديدار با رئيس جمهور افغانستان طی قطعنامه‌ای نسبت به مداخله کشورهای خارجی در امور افغانستان هشدار داده‌اند.

اين شورا بدون اشاره به نام کشور خاصی تأکيد کرده است "افغانستان همان‌طور که حاکميت آمريکا را نمی‌پذيرد هرگونه مداخله کشورهای ديگر در امور خود را نمی‌پذيرد و آن را محکوم می‌کند."

شورای سراسری علما و روحانيان افغانستان: افغانستان همان‌طور که حاکميت آمريکا را نمی‌پذيرد هرگونه مداخله کشورهای ديگر در امور خود را نمی‌پذيرد و آن را محکوم می‌کند

به‌نظر می‌رسد اشاره شورای سراسری علما و روحانيان افغانستان به اظهارات جنجالی هفته پيش ابوالفضل ظهره‌وند، سفير ايران در کابل است که ضمن ابراز نگرانی از امضای توافق‌نامه استراتژيک افغانستان با آمريکا،‌ از رئيس مجلس سنای افغانستان خواسته بود که مجلس اين سند را تصويب نکند.

ظهره‌وند گفته بود در صورتی که اين پيمان از سوی شورای ملی افغانستان تصويب شود اين کشور دچار مشکل خواهد شد و ايران مهاجران افغان را اخراج خواهد کرد.

اين گفته‌های سفير ايران واکنش تند مجلس نمايندگان افغانستان را برانگيخت و شماری از نمايندگان آن را "مداخله صريح" در امور داخلی اين کشور خواندند و مشاور امنيت ملی رئيس جمهور افغانستان نيز با رد اين ابراز نگرانی،‌ سياست ايران را ناکام خواند.

اما واکنش‌های داخلی به اظهارات سفير ايران و ابراز نگرانی وزارت امور خارجه اين کشور در مورد امضای سند راهبردی بلندمدت افغانستان با آمريکا،‌ از سوی رسانه‌های افغانستان، باعث افزايش تنش ميان دو کشور شد و ايران کاردار سفارت افغانستان در تهران را به نشانه اعتراض احضار کرد.

توافق‌نامه استراتژيک ميان افغانستان و آمريکا ۱۳ ارديبهشت‌ماه از سوی باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا و حامد کرزی،‌ رئيس جمهوری افغانستان در ارگ رياست جمهوری اين کشور در کابل به امضا رسيد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.