ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشنهاد جدید نمایندگان مجلس برای افزایش حقوق کارگران

با تورم ۴۰ درصدی، فقط ۲۰ درصد افزایش حقوق اما با توجه به بی‌ثباتی قیمت کالاهای اساسی، هر ماه میزان دستمزد به بحث گذاشته شود.

پیشنهاد نمایندگان مجلس بیش از آنکه راه‌گشا باشد و به معیشت کارگران کمک کند، گریزگاهی است برای برون‌رفت از بن‌بست کنونی: با وجود تورم ۴۰ درصدی، فقط ۲۰ درصد افزایش حقوق اما با توجه به بی‌ثباتی قیمت کالاهای اساسی، هر ماه میزان دستمزد به بحث گذاشته شود.

نوشته کارگران در برابر ساختمان وزارت کار- عکس- آرشیو

هادی قوامی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، سه‌شنبه ۷ اسفند در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی این واقعیت را پذیرفت که تورم ۴۰ درصدی و افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی به میزان بیش از ۹۰ درصد بر معیشت کارگران اثر گذاشته است. این نماینده مجلس با این حال پیشنهاد داد که حقوق کارگران فقط ۲۰ درصد افزایش یابد:

«به ‌دلیل کاهش ارزش پول ملی و تورم موجود در کشور، حقوق کارگران بر اساس نرخ ارز، کمتر از ۱۰۰ دلار است. با وجود نرخ تورم ۴۰درصدی، حقوق کارگران در سال ۹۸ حداقل می‌بایست ۲۰ درصد افزایش یابد.»

به گفته هادی قوامی، پیشنهادهای دیگری هم برای افزایش دستمزد کارگران در مجلس شورای اسلامی مطرح شده اما ظاهراً همه این پیشنهادها بیش و کم مبتنی بر آن است که حقوق کارگران بیش از ۲۰ درصد افزایش نیابد.

هادی ابوی «دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران» هفته گذشته خواهان تعیین حداقل دستمزد بر مبنای هزینه سبد معیشت برای یک خانواده چهار نفره شده بود.

کمیته مزد شورای عالی کار هزینه سبد معیشت خانوار را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان برآورد کرده است. به گفته ابوی این رقم برای خانواده سه نفره است و هزینه معیشت خانوار چهار نفره حدود ۵ میلیون تومان است و شورای عالی کار «باید در همین اندازه هم برای دستمزد کارگران تصمیم‌گیری کند.»

هادی قوامی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اما سه‌شنبه ۷ اسفند گفت هرچند افزایش بیش از ۲۰درصدی حقوق کارگران منطقی است، اما با توجه به شرایط تولید و تحریم‌ها میسر نیست:

«با وجود تحریم‌ها و شرایط تولید در کشور، افزایش بیش از ۲۰ درصدی حقوق کارگران امکان‌پذیر نیست اما باید حداقل شرایط برای بهبود وضعیت معیشتی آنها فراهم شود.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی فعلاً در حال گفت‌وگو درباره این «حداقل شرایط» هستند. قوامی از پیشنهاد جدید تعدادی از نمایندگان برای افزایش حقوق کارگران در سال ۹۸ خبر داد. به گفته او تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهاد کرده‌اند که حقوق کارگران در سال ۹۸ حداقل تا ۳ میلیون تومان به‌صورت ماهانه افزایش یابد، این پیشنهاد طی روزهای آینده و در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۸ در مجلس بررسی می‌شود.

به یک معنا: به دلیل بی‌ثباتی قیمت‌ کالاها از جمله کالاهای اساسی هر ماه افزایش حقوق کارگران به بحث گذاشته شود.

پیش از این برخی نمایندگان پیشنهاد داده بودند که حقوق کارگران و کارمندان به طور فله‌ای ۲۰ درصد افزایش یابد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح گفته بود:

«افزایش ۲۰ درصدی فله‌ای و بی ضابطه حقوق و دستمزد در سال آینده موجب می‌شود تا آن دسته از حقوق‌بگیرانی که حقوق‌های بالاتری دارند، با‌لطبع از افزایش حقوق بیشتری نیز برخودار شوند که این مسئله به هیچ‌وجه عادلانه نیست.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.