ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ظریف به شکست مذاکرات آمریکا و کره شمالی: بهتر از برجام میسر نیست

وزیر خارجه ایران در پی شکست مذاکرات خلع سلاح شبه جزیره کره در هانوی فرصت را مغتنم شمرد و خطاب به ترامپ گفت «نمایش‌های پرجلوه» با دیپلماسی جدی جور در نمی‌آید.

پس از شکست مذاکرات دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هانوی بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی، محمدجواد ظریف در اظهار نظری ترامپ را به تمسخر گرفت و گفت این «نمایش‌های پرجلوه» با دیپلماسی جدی جور در نمی‌آید. او برجام را بهترین توافقی دانست که آمریکا می‌تواند به آن برسد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

دور دوم مذاکرات هسته‌ای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پنج‌شنبه ۹ اسفند /  ۲۸ فوریه به‌دلیل ادامه تحریم‌های واشنگتن علیه پیونگ‌یانگ بدون نتیجه پایان یافت. دو کشور پس از شکست مذاکرات از آن‌چه گذشت گزارش‌های متتاقضی ارائه دادند و در مورد آینده مذاکرات پرسش‌هایی مطرح کردند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود به شکست این مذاکرات واکنش نشان داد و نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ حال باید بفهمد که نمایش‌های پرجلوه، عکس گرفتن‌ها و چرخش‌های ناگهانی با دیپلماسی جدی جور در نمی‌آیند.»

او با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که منجر به برجام شد، افزود: «ما ۱۰ سال زورآزمایی و افزون بر آن دو سال - به معنای واقعی کلمه هزاران ساعت- برای تک‌تک کلمات ۱۵۰ صفحه توافق برجام مذاکره کردیم. شما هرگز توافقی بهتر از آن به‌دست نخواهید آورد.»

دونالد ترامپ روز گذشته (پنج‌شنبه) در یک نشست خبری دلایل شکست مذاکرات هانوی را آن دانست که کیم جونگ اون قصد خلع ‌سلاح اتمی تنها در برخی بخش‌ها را دارد. او گفت اما آمریکا نمی‌تواند از تمام تحریم‌ها دست بکشد.

ری یو هونگ، وزیر خارجه کره شمالی اما این سخنان ترامپ را نقض کرد و گفت چنان‌چه واشنگتن بخشی از تحریم‌ها را که روی کسب و کار مردم اثر گذاشته لغو کند، کره شمالی آماده است با نظارت بازرسان آمریکایی تولید پولوتونیوم و اورانیوم را متوقف کند. او از آمادگی پیونگ‌یانگ برای تضمین کتبی توقف همه آزمایش‌های موشکی کره شمالی خبر داد و بر این نکته تأکید کرد که اصول کره شمالی در آینده تغییر نخواهد کرد.

سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این‌باره در شبکه توئیتر نوشت: «اوباما از خروج از یک توافق بد با ایران خودداری کرد. رئیس‌جمهور ترامپ از ارتکاب چنین اشتباهی چه در مورد ایران، چه در مورد کره شمالی و چه هر (کشور) دیگری خودداری می‌کند.»

دوشنبه گذشته، در پی دیدار ناگهانی بشار اسد از ایران،  محمدجواد ظریف از سمت خود استعفا داد. گفته می‌شد که او به بی‌خبر گذاشتنش از سفر اسد اعتراض کرده است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بدون حضور ظریف جداگانه با اسد دیدار کردند. کمتر از دو روز بعد، با مخالفت روحانی با این استعفا، ظریف به سر کار خود بازگشت.

وزیر امور خارجه ایران از زمان خروج آمریکا از برجام و افزایش فشارهای اقتصادی به کشور از سوی مخالفان دولت زیر فشار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • وجود

    به نظر من دونالد ترامپ می داند که توافق برجام توافق خیلی خوبی است. به شرط آن که مثل حالا ایران همچنان تعهداتش را اجرا کند و آمریکا همچنان الزامی به اجرای تعهدی در قبال برجام نداشته باشد. آقای ظریف وقتی ایران مثل بچه های مؤدب در رابطه با برجام دست از پا خطا نمی کند، آمریکا چرا باید نگران باشد. شما فقط به دست آورد کار مسخره تان بنازید و با تبعات آن برای جامعه کاری نداشته باشید