ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوئد يک شهروند سوئدى عراقى را به دليل جاسوسی از عرب‌های اهوازی‌ بازداشت كرد

فرد دو تابعیتی بازداشت شده مدت‌ها تحت نظر بوده و اطلاعات خود را عمدتا به حکومت ایران می‌فرستاده است.

پليس امنيت سوئد چهارشنبه ۸ اسفند/۲۷ فوریه يک شهروند ۴۵ ساله سوئدى-عراقى را به دليل جاسوسی از فعالان و پناهندگان عرب اهوازى، بازداشت كرده است. فرد بازداشت شده اتهامات وارد شده را رد کرده است. پیش‌تر در دانمارک نیز پلیس دانمارک در همکاری با سرویس‌های امنیتی سوئد و نروژ فردی ایرانی‌تبار با تابعیت نروژ را به ظن همکاری با وزارت اطلاعات بازداشت کرده بود.

بنا به گزارش راديو سوئد، هانس یورگن هانستروم، دادستان واحد امنیت ملی سوئد گفته كه اين فرد از آوريل تا سپتامبر ۲۰۱۸ در پايتخت سوئد، استکهلم، درباره فعالان عرب اهوازى براى ايران جاسوسی كرده است و از مدت‌ها قبل تحت نظر بوده است.

اين شهروند سوئدى‌-عراقى در سال ۲۰۱۳ در سوئد درخواست پناهندگى كرده بوده که در ابتدا درخواستش مورد قبول قرار نگرفته بوده. به گفته مقامات امنيتى سوئد، اين فرد ۴۵ ساله فعاليت‌هاى شهروندان عرب اهوازى در سوئد را زير نظر قرار داده و اطلاعات آنها را به ايران ارسال مى‌كرده.

مشخص نیست این فرد چه مدت از پناهجویان جاسوسی می‌کرده اما مشخص شده که او علاقه‌مند بوده تا با افرادی که به سوئد پناهنده می‌شوند ارتباط برقرار کند. او از پناهندگان می‌خواسته تا از کشوری که از آن گریخته بودند، انتقاد نکنند.

همچنین گزارش شده که او علاوه بر ایران برای عراق هم درباره عرب‌های اهوازی‌ مقیم سوئد جاسوسی می‌کرده است. پلیس امنیت سوئد درباره این موضوع اطلاعاتی نداده است.

كلاس فريبرگ، رئيس اداره امنيت سوئد پيش‌تر گفته بود كه ايران در سوئد درباره پناهندگان جاسوسی كرده است.

سرویس امنیتی دانمارک اما ۳۰ اکتبر سال گذشته اعلام کرده بود موفق شده حمله یکی از عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با تبار ایرانی اما تابعیت نروژی در خاک این کشور را خنثی کند. از فردی که بازداشت شده، عکس‌هایی از محل اقامت اعضای «جنبش الاحواز» در دانمارک کشف شد. مظنون هرگونه همکاری با سرویس‌های امنیتی ایران را تکذیب کرد.

وزارت خارجه دانمارک در اعتراض به این رویداد، دنی عنان، سفیرش در تهران را فراخوانده بود. اتحادیه اروپا «حمله» به دانمارک را محکوم کرد اما در همان حال اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران همچنان حمایت می‌کند.

مقامات اسرائیلی ادعا کرده‌ بودند که اطلاعات «حمله» به دانمارک را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی اسکاندیناوی قرار داده‌اند.

قبل از آن هم دادستانی بلژیک ۳۰ ژوئن سال گذشته اعلام کرده بود یک زوج ایرانی‌تبار را به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در همایش سالانه مجاهدین خلق ایران که در پاریس برگزار شد، بازداشت کرده است. اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در اتریش نیز در ارتباط با همین پرونده در آلمان بازداشت و به بلژیک مسترد شد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را قویاً تکذیب کرده و آنها را به کارشکنی در مناسبات ایران با اتحادیه اروپا در موضوع برجام نسبت داد.

دو دیپلمات اروپایی گفته بودند قرار است چند شهروند ایرانی به اتهام مشارکت در سوءقصد در دانمارک و طراحی بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس تحت تحریم اقتصادی قرار گیرند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با آندرس ساموئلسن، همتای دانمارکی خود، اسرائیل را متهم کرده بود که با صحنه‌آرایی قصد دارد روابط ایران و کشورهای اروپایی را تخریب کند.

دانمارک از حامیان برجام و ایجاد ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.