ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هند هدف تازه جنگ اقتصادی آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا طرح جدیدی را برای خاتمه دادن به «تجارت ترجیحی» با هند اعمال می‌کند که بر اساس آن معافیت بیش از ۵,۶ میلیارد دلار صادرات هند از تعرفه‌های گمرکی آمریکا لغو می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طرح جدیدی را برای خاتمه دادن به «تجارت ترجیحی» با هند اعمال خواهد کرد که بر اساس آن معافیت بیش از ۵,۶ میلیارد دلار صادرات هند از تعرفه‌های گمرکی آمریکا لغو خواهد شد. به نظر می‌رسد این طرح ادامه جنگ اقتصادی آمریکا باشد که این‌بار هند را هدف قرار داده است. هند تاثیر این اقدام آمریکا را ناچیز شمرده و اعلام کرده که حاضر نیست اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه را وارد گفت‌وگوهای این کشور با آمریکا کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و نارندرا مودی، نخست وزیر هند - نوامبر ۲۰۱۷

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از چین،‌ جبهه هند نیز در جنگ اقتصادی آمریکا مورد حمله قرار خواهد گرفت. آمریکا در فوریه اعلام کرده بود که تعرفه‌های پیشین «برنامه نظام عمومی ترجیحی» (جی‌پی‌اس) را در مورد حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی کنار خواهد گذاشت. هند بزرگترین ذینفع «برنامه نظام عمومی ترجیحی» است که تاریخ آن به ۱۹۷۰ برمی‌گردد و پایان‌دادن به شرکت هند در این برنامه می‌تواند شدیدترین اقدام تنبیهی برای این کشور از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ باشد.

ترامپ وعده داده بود کسری تجاری آمریکا را کاهش خواهد داد. او پیشتر و به صورت مکرر از هند برای اعمال تعرفه‌های بالا انتقاد کرده بود. او در نامه‌ای به رهبران کنگره آمریکا اعلام کرد: «من این اقدام را انجام می‌دهم زیرا بعد از تعامل نزدیک میان آمریکا و دولت هند، برای من مشخص شد که هند به آمریکا برای تامین دسترسی عادلانه و معقول به بازارهای هند تضمینی نداده است».

مقامات تجاری آمریکا اعلام کرده‌اند پروسه کنار گذاشتن هند از «جی پی اس» دست کم ۶۰ روز بعد از اطلاع به کنگره و دولت هند زمان خواهد برد.

هزینه‌های تجاری

مقامات هند تاثیرات این تصمیم را ناچیز شمرده و اعلام کرده‌اند که این کشور با آمریکا در مورد تعرفه‌های تلافی‌جویانه برای محصولات آمریکا گفت‌وگو نخواهد کرد. در همین راستا آنوپ وادهاوان وزیر تجارت هند اعلام کرد گفت‌وگو میان دو کشور در جریان است و با توجه به رابطه صمیمانه و محکم میان طرفین، هند اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه را وارد این گفت‌وگوهای نخواهد کرد. وزیر تجارت هند به خبرنگاران گفت:

«برنامه تجارت ترجیحی برای هند تنها سالیانه ۱۹۰ میلیون دلار "سود واقعی" داشته و از ۲۷۰۰ محصولی که شامل این تعرفه‌ها می‌شوند هند تنها برای ۱۷۸۴ رقم محصول از این تعرفه‌ها استفاده کرده است».

درباره تصمیم دولت ترامپ اظهار نظرهای مختلفی صورت گرفته‌ است. یک مقام دولتی که مایل به فاش‌شدن نامش نبوده به رویترز گفته «سود این تعرفه‌ها برای صنعت بسیار کم است و تعرفه‌های آمریکا در کل پایین هستند. «جی‌پی اس» بیشتر در روابط راهبردی هند و آمریکا حالت نمادین داشته و ارزش مالی چندانی ندارد.

آیجا ساهی، مدیرکل «فدراسیون شرکت‌های صادرات هند» نیز به رویترز گفته: «محصولات زراعی، نیروی دریایی و صنایع دستی که جزو کالاهای صادراتی هند به‌شمار می‌روند بیش از همه ممکن است تحت تاثیر این تعرفه‌ها قرار بگیرند اما سهم هند کمی در اخبار تغییر کرده است».

طبق اعلام «گروه تجارت کنفدراسیون صنایع هند» کالاهای اصلی صادرشده به آمریکا در ۲۰۱۷ که تحت «جی‌پی‌اس» قرار داشتند شامل قطعات موتور خودرو، آلیاژهای آهن، جواهرات فلزی گرانبها، سنگ‌های ساختمانی، کابل‌های عایق‌بندی‌شده و سیم می‌شوند.

به‌گفته یکی از مشاوران تجاری،‌ برخی از صنایع که به‌شدت صادرات‌محور و به‌بازارهای آمریکا وابسته هستند مانند دارو و صنایع نساجی تحت تاثیر تعرفه‌های جدید قرار خواهند گرفت.

وزیر تجارت هند اما می‌گوید در ۲۰۱۸ کسری تجاری هند با آمریکا بیش از ۴ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و ممکن است در ادامه با افزایش روزافزون تقاضا برای انرژی و هواپیماهای غیرنظامی کمتر از این شود.

هفته گذشته هند اعمال تعرفه‌های بالا بر برخی از واردات آمریکا را تا اول آوریل به‌تاخیر انداخت. این تصمیم در جواب به خودداری آمریکا از معاف کردن هند از تعرفه‌های جدید فولاد و آلومینیوم اعلام شد.

هزینه‌های سیاسی

به‌رغم تاثیرات محدود، حذف «جی‌پی‌اس» می‌تواند در آستانه انتخابات سراسری به حزب ملی‌گرای حاکم بر هند ضربه وارد کند. اپوزیسون درصدد است با استفاده از این فرصت نارندرا مودی و حزبش را تحت فشار قرار دهد. یکی از مقامات سیاسی هند معتقد است که اقدام آمریکا علیه هند «می‌تواند به مسئله‌ای سیاسی در سال منتهی به انتخابات تبدیل شود».

از سوی دیگر رابطه شخص نخست وزیر با دونالد ترامپ محدود بوده و به عنوان مثال در مقایسه با شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین جلسات کمتری میان آن‌ها برگزار شده است.

طبق گزارش‌ها روابط تجاری هند و آمریکا پس از وضع قوانین جدید تجارت آنلاین از سوی هند آسیب دید. این قوانین فعالیت تجاری شرکت‌های بزرگی چون شرکت آمازون و والمارت را محدود خواهند کرد. پس از آن، دهلی نو شرکت‌هایی چون مسترکارد و ویزا را وادار کرد تا داده‌های خود را به هند منتقل کنند و تعرفه‌های گمرکی محصولات الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند را افزایش داد.

از سوی مقابل آمریکا در ۲۰۱۷ به تصمیم هند برای افزایش بهای دستگاه‌های پزشکی اعتراض کرده بود. «دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا» که کسری تجارت کالا و خدمات با هند در  ۲۰۱۷ را ۲۷.۳ میلیارد دلار تخمین می‌زند اعلام کرد: «هند موانع گسترده‌ای را بر سر راه تجارت قرارداده که بر تجارت آمریکا تاثیرات منفی شدیدی گذاشته است. علیرغم تعاملات فشرده، هند نتوانسته گام‌های لازم را در جهت احراز معیارهای جی‌پی‌اس بردارد».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.