ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمید نوذری: کتاب خاطرات محکوم ترور میکونوس یک پروژه امنیتی است

حمید نوذری که در جریان دادگاه میکونوس حاضر بود و خاطرات کاظم دارابی را نیز خوانده است، در گفت‌و‌گو با زمانه ادعاهای محکوم ترور میکونوس را با اشاره به اسناد پرونده رد می‌کند.

کاظم دارابی، محکوم ترور میکونوس که چندی پیش کتاب خاطرات او همراه با تبلیغ بسیار نهادهای حکومتی در ایران منتشر شد، در یک برنامه شبکه چهار تلویزیون ایران با عنوان «شب روایت» حاضر شد. او بار دیگر با تکرار ادعاهای خود مدعی شد «برای هیچکدام از اتهاماتی که به من زدند سندی در کار نبود.» او این ادعا را در حالی تکرار می‌کند که براساس حکم دادگاه میکونوس، آخرین رایزنی‌های «تروریست‌ها» برای انجام ترور میکونوس در منزل کاظم دارابی انجام شده بود. او پس از محاکمه متهمان با حضور ۱۷۰ شاهد به حبس ابد محکوم شد. حمید نوذری، مسئول کانون پناهندگان سیاسی ایرانی در برلین و از نویسندگان کتاب «هنوز در برلین قاضی هست؛ ترور و دادگاه میکونوس» که در جریان دادگاه میکونوس حاضر بوده و کتاب خاطرات کاظم دارابی را خوانده است، ادعاهای او را رد می‌کند و کتاب او را پروژه‌ای امنیتی و سرشار از دروغ معرفی می‌کند.

کاظم دارابی که خود را «نقال قهوه‌خانه میکونوس» می‌خواند در برنامه «شب روایت» گفته است: «به عنوان یک بچه مسلمان خودم را موظف می‌دانستم در همه سالگردهای انقلاب یا روز قدس و یا مراسم اینچنینی شرکت کنم. من به عنوان آدمی که این فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی را انجام می‌دادم برای مأموران امنیتی آلمان شناخته شده بودم.»

کاظم دارابی در طول سال‌های پس از آزادی از زندان آلمان به طور مداوم در تلاش است تا نقش خود را از عامل ترور به یک «قربانی» تغییر دهد. او مدعی شده است که هیچ اطلاعاتی در مورد این عملیات ترور نداشته‌ و ندارد و نمی‌تواند بگوید چه کسی این ترور را انجام داده است.

کاظم دارابی مدعی است که برای هیچکدام از اتهاماتی که برای آن از سوی دادگاه محکوم شده است، سندی در کار نبوده است. دارابی از یکی از وکلای خود نقل می‌کند که «این دادگاه‌ها سیاسی هستند و قاضی مجبور است تو را محکوم کند تا بتوانند ماجرا را به ایران ربط دهند.» این در حالی است که تنها در یک نمونه که حمید نوذری آن را نقل می‌کند، ادعای دارابی مبنی بر ترک برلین در ظهر روز ترور رد شده است و سند آن نیز فیش بنزین‌زدن او در همان شب ترور در برلین است که پلیس در اختیار دادگاه قرار داده است. کاظم دارابی پس از تحمل ۱۵ سال زندان، علیرغم اعتراض فعالان مخالف جمهوری اسلامی آزاد شد و به ایران بازگشت.

کاظم دارابی (چپ) در کنار مسعود دیانی برنامه شبکه چهار تلویزیون ایران «شب روایت»

کاظم دارابی همچنین در  مورد کتاب خاطراتش مدعی شده است که «در این ۱۰ سالی که من و آقای کاظمی [نویسنده کتاب نقاشی قهوه‌خانه] روی این کتاب کار می‌کردیم، هیچ تشکیلات و ارگان حکومتی در این مملکت نه به ما کمک کرد و نه گفتند این را بنویس و آن را ننویس.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که انتشارت سوره مهر به‌عنوان متولی انتشارات حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامی ناشر کتاب خاطرات کاظم دارابی است. در سال ۹۷ بودجه سازمان تبلیغات اسلامی یک‌هزار و ۷۰۲ میلیارد و ۴۱۶ میلیون ریال بوده است.

در ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۲ گروهی از رهبران جنبش كُرد و فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی از جمله صادق شرفکندی دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران که برای «کنگره جهانی احزاب سوسیالیست و سوسیال دمکرات» به برلین رفته بودند در رستورانی به نام میکونوس هدف حمله سه مهاجم با سلاح خودکار قرار گرفته و کشته شدند.  یک سال بعد از این حادثه، کاظم دارابی با ظن به عضویت در سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و ۴ لبنانی به نام های یوسف امین، محمد اتریس، عطاالله عیاد و عباس راحیل توسط پلیس آلمان دستگیر شدند. طبق گزارش‌های منتشر شده عبدالرحمان بنی‌هاشمی مامور امنیتی جمهوری اسلامی که رهبری عملیات را بر عهده داشت موفق شده بود به ایران برگردد.

دادگاه تایید کرد که مقامات وقت جمهوری اسلامی (علی خامنه‌ای، اکبر رفسنجانی، علی‌اکبر ولایتی و علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات) از این ترور آگاه بوده و درآن «آمریت» داشته‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صدیق

    آقای دارابی! دادگاهی شما در ایران تا هر زمان که طول بکشد، دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. ما مردم ایران مردمان صلح دوست و نجیبی هستیم، اما از حق خود برای دادگاهی جنایتکاران هرگز نخواهیم گذشت. شما با ارتکاب ترور رستوران میکونوس یک فرد یا چند نفر را نکشتید، شما به سمت یک ملت اسلحه خود را نشانه رفتید، و سپس ماشه را کشیدید. این عمل جنایتکارانه از فکر و ذهن میلیونها انسان هرگز پاک نخواهد شد. شما می توانید تا آخر عمرتان گم شوید، اما هرگز قادر نخواهید بود همانند یک انسان آزاد دوباره زندگی کنید. هر جا بروید یک دادگاهی برای شما برگزار خواهد بود. این مسئله شامل دوستان، همکاران و آمرین ترور هم می شود.