ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت بریتانیا به نازنین زاغری حمایت دیپلماتیک اعطا کرد

با این اقدام نادر پرونده نازنین زاغری از حالت کنسولی به مسئله‌ای میان دو کشور تبدیل شد.

دولت بریتانیا اعلام کرد به نازنین زاغری-راتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در تهران حمایت دیپلماتیک اعطا می‌کند. با این اقدام نادر پرونده نازنین زاغری از حالت کنسولی به مسئله‌ای میان دو کشور تبدیل شد.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی - بریتانیایی زندانی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اعطای حمایت دیپلماتیک بریتانیا به نازنین زاغری-راتکلیف به این معناست که جمهوری اسلامی ایران تعهدات بین‌المللی خود در رفتار با نازنین زاغری را نقض کرده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا روند دادرسی از نازنین زاغری را ناکافی دانست و مقامات قضایی جمهوری اسلامی را متهم کرد که از دسترسی نازنین زاغری به خدمات درمانی جلوگیری می‌کنند. هانت گفت:

«تصمیم من [برای اعطای حمایت دیپلماتیک به نارنین زاغری] گام دیپلماتیک مهمی است و حاوی این پیام برای تهران است که رفتارش کاملاً اشتباه است.»

وزیر خارجه بریتانیا اما در همان حال یادآوری کرد که این اقدام ممکن است بلافاصله به نتیجه نرسید. دولت بریتانیا در تلاش است زمینه‌های آزادی نازنین زاغری – رتکلیف را فراهم کند.

نازنین زاغری رتکلیف، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط سپاه پاسداران بازداشت شد. سپاه پاسداران او را به همکاری با نهادهای مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های «براندازی نرم» متهم کرده و دادگاه نیز او را به پنج سال حبس محکوم کرده است. نازنین زاغری این اتهامات را رد کرده.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا در واکنش به تصمیم دولت بریتانیا با انتشار پیامی  در توئیتر نوشت:

«تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین‌الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است. حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولت‌ها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.