ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خاموشی سراسری در ونزوئلا

دولت مادورو آمریکا را متهم کرد که برای ایجاد اپیدمی در ونزوئلا «جنگ برق» به راه انداخته. وزیر خارجه آمریکا با تکذیب این ادعا، دولت مادورو را به بی‌کفایتی متهم کرد.

برق در بخش‌های وسیعی از ونزوئلا قطع شد. خاموشی سراسری تا صبح جمعه ۸ مارس/ ۱۷ اسفند ادامه یافت و زندگی روزانه مردم را مختل کرد.

کاراکاس در تاریکی فرورفت

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از ۲۳ ایالت ونزوئلا، برق سراسری در ۲۲ ایالت قطع شد. با قطع برق، در کاراکاس پایتخت ونزوئلا مترو هم از کار افتاد و رفت و آمد کاملاً محتل شد. با قطع برق مردم که قصد داشتند به خانه‌هایشان برگردند، در خیابان‌های اصلی کاراکاس سرگردان شدند. بسیاری از آن‌ها می‌بایست چندین ساعت پیاده مسیر بازگشت به خانه‌هایشان را طی کنند. معدود اتوبوس‌های موجود پر بود و شبکه مترو هم از کار افتاده بود.

برق بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی نیز قطع شد. در برخی از کلینیک‌ها از جمله در کلینیک نوزادان در شرق کاراکاس ژنراتورها از کار افتادند و درمان بیماران و همچنین نوزادانی که به مراقبت‌های شبانه‌روزی نیاز دارند مختل شد. بسیاری از مردم در آسانسورها ماندند و رسیدگی به سالمندان در خانه‌های سالمندان نیز مختل شده بود.

دولت مادورو از خاموشی سراسری به عنوان «جنگ برق» یاد کرده و ادعا کرده که ایالات متحده آمریکا در این خاموشی دست دارد. مادورو با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«جنگ برق که امپریالیسم آمریکا علیه مردم ما اعلان کرده و آن مدیریت می‌کند، مغلوب خواهد شد.»

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا چند ساعت پیش از آن با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده بود که خاموشی سراسری در ونزوئلا به سبب «بی‌کفایتی» حکومت ونزولا رخ داده و واشنگتن و کشورهای دیگر در آن دخالتی ندارند.

در ونزوئلا که با تورم حاد، کمبود مواد غذایی و دارویی و مهاجرت گسترده بیش از ۳ میلیون شهروند دست و پنجه نرم می‌کند، قطع برق امری متداول است. منتقدان، فساد و کمبود سرمایه‌گذاری را عامل مشکلات شبکه توزیع برق ونزوئلا می‌دانند.

خورخه رودریگز، وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا ادعا کرد که گروه‌های دست‌راستی که از جمهوری‌خواهان فلوریدا دستور می‌گیرند در تلاش‌اند که با ایجاد خاموشی‌های سراسری سبب گسترش بیماری‌های همه‌گیر شوند. رودریگز، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا را متهم کرد که در ایجاد خاموشی سراسری در ونزوئلا دست دارد. اما مدرک مستندی ارائه نداد.

وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا در سخنانی که در تلویزیون ایراد کرد، از شهروندان خواست صبر پیشه کنند. خورخه رودریگز وعده داد که به زودی برق وصل می‌شود و از شهروندان خواست که تا آن زمان در خانه بمانند. برق اما وصل نشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بسیاری از شهروندان ونزوئلایی به ویژه در کاراکاس با کوبیدن بر قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها اعتراض خود را بیان کردند. برخی نام مادورو را فریاد می‌زدند که خشم خود را از سیاست‌های او بیان کنند.

آسوشیتدپرس گزارش داده که خاموشی همچنان در بخش‌های وسیعی از ونزوئلا و در برخی محله‌های کاراکاس ادامه دارد. خوان گوایدو، رهبر مخالفان که اعلام ریاست جمهوری کرده و ۵۰ کشور جهان هم او را به رسمیت شناخته‌اند، از فرصت استفاده کرد و در شبکه‌های اجتماعی تحت هشتگ SinLuz #کارزاری علیه دولت مادورو به راه انداخت.

شبکه توریع برق سراسری در ونزوئلا از بهترین شبکه‌های برق در کشورهای آمریکای جنوبی بود. اما در اثر سوءمدیریت و فساد اقتصادی اکنون فرسوده شده است.

هزینه برق خانوارها در ونزوئلا بسیار پایین است. وزیر ارتباطات و اطلاعات ونزوئلا اعلام کرده که در اثر یک حمله سایبری، شبکه توزیع برق در این کشور مختل شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ا

    قذافی رفت آزادی و عدالت و دمکراسی آمد ؟

  • مشتاق

    مادورو چه بخواد چه نخواد باید بره. آخر و عاقبت همه دیکتاتورها همینه که باید برن و به زباله دان تاریخ بپیوندن. ملت ونزوئلا با رهبری کوایدو طلیعه آزادی و دمکراسی و عدالت را بزودی خواهد دید. مادورو به پایان سلام کن.