ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شبح بهار عربی − السیسی به مردم هشدار داد تظاهرات نکنند

رئیس‌جمهوری مصر گفته است که معترضان علیه رژیم‌های سودان و الجزایر کشورهایشان را «نابود» می‌کنند. السیسی به دنبال تغییر قانون اساسی برای تمدید ریاست‌جمهوری خود است.

گسترش اعتراض‌های مردمی در سودان و الجزایر یک دیکتاتور دیگر در شمال آفریقا را هراسانده است. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در سخنانی به مردمش هشدار داده که تظاهرات نکنند.

یک گرافیتی اعتراضی در مصر با این نوشته: «از رئیس‌جمهورکردن آدم‌های احمق دست بردارید» ــ منبع: توئیتر @Mostafakhairy19

به گزارش خبرگزاری فرانسه، السیسی یکشنبه ۱۹ اسفند / ۱۰ مارس در یک سخنرانی تلویزیونی برای نیروهای نظامی مصر گفت: «همه این صحبت‌ها درباره اعتراض هزینه‌ای دارد که مردم باید بپردازند».

چند هفته‌ای است که در سودان و الجزایر در شمال آفریقا بار دیگر شعارهای انقلاب‌های عربی ۲۰۱۱ به گوش می‌رسند: «مردم سقوط نظام را می‌خواهند». عمر البشیر، دیکتاتور سودان وضعیت استثنائی اعلام کرده است. عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری اقتدارگرای الجزایر هم با موجی از اعتراض‌ها روبه‌رو است. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر که با کودتا پس از انقلاب به قدرت رسید، حالا از گسترش اعتراض‌ها به مصر هراسان است.

او در سخنان روز یکشنبه خطر اعتراض‌ها را فاصله‌گرفتن سرمایه‌گذاران خارجی از مصر دانست و گفت معترضان علیه رژیم‌های اقتدارگرا در سودان و الجزایر کشورهایشان را «نابود» می‌کنند:

«پس چه‌طور قرار است توریسم یا کارخانه‌ها یا تجارت بار دیگر به جریان بیفتند؟ آیا باید غذا داشته باشیم بخوریم یا باید بگوییم که مشغول اعتراض‌کردن بودیم؟»

اخیراً پس از تصادف یک قطار در ایستگاه مرکزی قاهره که به کشته‌شدن ۲۲ تن انجامید، فراخوان به اعتراض علیه دولت در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بازنشر شد. ده‌ها تن به خاطر فراخواندن به اعتراض بازداشت شدند. وزیر حمل و نقل استعفاء داد و السیسی امروز یکشنبه یک افسر نظامی را به جای او معرفی کرد.

دولت السیسی پس از به قدرت رسیدن سازوکار سختی از سرکوب به راه انداخت: نه تنها اسلام‌گرایان، که فعالان سکولار لیبرال و چپ هم به زندان افتاده‌اند؛ نامزدهای اپوزیسیون توان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را نیافتند؛ و اقتصاد مصر به سوی خصوصی‌سازی و اتخاذ سیاست‌های ریاضتی سوق داده شد.

السیسی تا کنون بارها از بهار عربی انتقاد کرده است. پارلمان مصر به تازگی در حال بررسی تغییر در قانون اساسی برای افزایش مدت ریاست‌جمهوری السیسی است. مردم الجزایر به دلیلی مشابه برای جلوگیری از دور پنجم ریاست‌جمهوری بوتفلیقه در حال اعتراضند.

بوتفلیقه ۲۰۰۸ توانست پارلمان را به اصلاح قانون اساسی و برداشتن محدودیت دو دوره‌ای برای ریاست‌جمهوری وادار کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.