ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اولین تحریم‌های آمریکا علیه دادگاه لاهه اعلام شد

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه پرونده‌ای در رابطه با جنایات جنگی آمریکا در افغانستان گشوده. پمپئو صدور ویزای آمریکا برای مسئولان این پرونده را ممنوع کرد.

آمریکا تهدید کرده بود که اگر دیوان کیفری بین‌المللی لاهه بخواهد پرونده‌ای درباره جنایات جنگی منتسب به آمریکا در جنگ افغانستان بگشاید با آن مقابله خواهد کرد. اکنون مایک پمپئو می‌گوید صدور ویزا برای مسئولان این پرونده در دادگاه لاهه ممنوع شده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

به‌گزارش رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس در واشنگتن گفت: «من سیاست ممنوعیت صدور ویزای ایالات متحده برای افرادی که مستقیماً مسئول هرگونه تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی هستند، اعلام می‌کنم.»

دولت دونالد ترامپ سپتامبر سال گذشته (شهریور) اعلام کرده بود که اگر دیوان کیفری بین‌المللی لاهه بخواهد پرونده‌ای درباره جنایات جنگی منتسب به نیروهای نظامی آمریکا و کارشناسان اطلاعاتی در طول جنگ افغانستان بگشاید با آن مقابله خواهد کرد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که اگر چنین دادگاهی به جریان افتد، دولت ترامپ ممنوعیت ورود قضات و دادستان‌های آن را به خاک آمریکا در نظر خواهد گرفت، دارایی‌های آن‌ها را در آمریکا مسدود خواهد کرد و آن‌ها را در آمریکا تحت پیگرد قضائی قرار خواهد داد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت:

«ممنوعیت ویزا می‌تواند به‌منظور جلوگیری از تلاش‌های دادگاه لاهه برای پیگیرد افرادی از متحدان ما، از جمله اسرائیل، صورت گیرد. اگر شما مسئول بررسی تحقیقات دادگاه لاهه از نظامیان آمریكا در ارتباط با وضعیت افغانستان هستید، نباید انتظار داشته باشید كه ویزای آمریکا را دریافت کنید یا مجاز به ورود به ایالات متحده باشید.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین یادآوری کرد که ممنوعیت ویزا آخرین اقدام آمریکا نخواهد بود:

«اگر دیوان کیفری بین‌المللی لاهه جبهه خود را تغییر ندهد، ما آماده‌ایم تا اقدامات دیگری را نیز انجام دهیم، از جمله تحریم اقتصادی.»

فلسطین نیز تلاش‌هایی برای تحقیقات دادگاه لاهه درباره جنایت‌های اسرائیل و تشکیل پرونده‌ای در این‌ رابطه صورت داده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه اقدام آمریکا را «تلاشی بی‌رحمانه» برای مجازات بازرسان دادگاه لاهه نامید و علت آن را تنها تحقیق در مورد جنایات جنگی آمریکا دانست. آندریا پراسو، سخنگوی دیده‌بان حقوق بشر در واشنگتن گفت:

«[این اقدام] پیامی واضح در مورد شکنجه‌گران و قاتلان دارد: جنایات آن‌ها می‌توانند بدون مجازات ادامه یابند.»

استفن پامپر، از گروه بین‌المللی بحران (Crisis Group)، سازمان غیردولتی که در زمینه مناقشات خشونت‌بار تحقیق میدانی می‌کند، می‌گوید:

«آمریکا باید تلاش کند تا جنایتکاران جنگ را مورد پیگرد قرار دهد، نه این‌که بازرسان و قضات را تهدید کند. این اقدام واقعاً مشروعیت تحریم‌های آمریکا را مورد تردید قرار می‌دهد.»

در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه ۱۲۳ کشور، از جمله همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا عضو هستند. آمریکا قرارداد رم را که دیوان کیفری بین‌المللی را در سال ۲۰۰۲ تأسیس کرد نپذیرفت و سپس جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت این کشور با این دادگاه مخالفت کرد. پس از بوش، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری بعدی، گام‌هایی برای همکاری با این دادگاه برداشت. چین و روسیه نیز عضو دادگاه لاهه نیستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    قلدری جریان راست در آمریکا خطر ی بزرگ برای تمدن بشر است . ترامپ و دار ودسته اش در صد د ند سازمان ملل را تضعیف واتحادیه اروپا را متلاش کنند و در این راه نظام های استبدادی و توتالیته مانند روسیه " پوتین" و ترکیه و عربستان وجمهوری اسلامی و بقیه که از حقوق بشر اروپایی نفرت دارند با آمریکا هم آوایی و هم سویی کامل دارند.

  • مجید

    جناب Majid به نظر می رسد که متاسفانه شما با تاریخ نگاری هیچ آشنایی اولیه را نیز ندارید. در مورد تاریخ آمریکا فقط یادآوری شود که پر فروش ترین کتاب تاریخ در آمریکا (که در بسیای از مدارس آمریکا نیز تدریس می شود) کتابی از تاریخ نگار آنارشیست و مترقی آمریکایی, زنده یاد هاوارد زین, با عنوان "تاریخ مردم آمریکا" است, که تا به حال دو میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است. در ایران خودمان مثالهای درخشانی مانند "تاریخ طبری" داریم که بهترین افشاگری از دوران اولیهء اسلام است و کل قضیهء "آیات شیطانی" و حقه بازی های مربوط به آن را توضیح و تشریح می کند. مثال درخشان دیگری مجموحه ای ده جلدی "تاریخ اجتماعی ایران" نبشتهء زنده یاد مرتضی راوندی است, که برای مثال در بخش مربوط به شیعیان در ایران نشان میدهد که فرقهء شیعه در ایران از روز اول بر مبنای آدمکشی و جنایات بنیان شده است و چگونه صفویان فقط در تبریز چندین هزار نفر را که حاضر به تغییر مذهبشان از سنی به شیعه نبودند با شمشیر سربریدند. پس میبینیم که چه در جهان و چه در ایران متن های تاریخی صحیح, مترقی و حقیقت جوی بسیاری وجود دارد. فقط خواننده ای پرسشگر و رها از جزم های مذهبی, ملی, ایدئولوژیک میخواهد که به دنبال حقیقت باشد, و بس.

  • نیلوفر پارسی

    در قرن بیست و یکم و با "انقلاب اطلاعاتی" که ما شبانه روز با آن سر و کار داریم, مسلما چنین ستم کاری هایی بی جواب نخواهد ماند و چندان دوام نخواهد داشت. نگاهی کنیم به ایران خودمان در جمهوری جهنمی اسلامی و اینکه چگونه نسل امروزی دارد آرام آرام با تمامی تاریخ ۴۰ سال پیش که آخوندها قصد تحریف و پنهان کردن آن را داشتند, دارد آشنا می شود, و عکس العمل مناسب با آن را, با سرنگونی این نظام سرطانیِ, قاچاقچی می دهد.

  • majid r

    90 درصد تاریخ تحریف شده است . اصلا تاریخ توسط همین امثال پمپئو و ترامپ نوشته می شود.(حاکمان و ثروتمندان)

  • روزبه

    ادعاهای حقوق بشر مقامات امریکایی و کارشکنی آنها در برابر یک دادگاه بین المللی برای رسیدگی به خلافهای امریکایها در جنگ.

  • علی

    یعنی فقط ببینید این وزیر خارجه ی آمریکای مفت خور که مثل آخوندهای اسلامی از فرط کلفتی گردن و برآمدگی شکم توان راه رفتن نداره چقدر وقیح و بی شرم در دوربین زل می زنه و می گه که قصد داره با قلدری مانع از اجرای عدالت بشه! جناب پمپوی مقت خور تمام اینها در تاریخ ثبت خواهد شد و از جنابعالی و اربابت ترامپ مثل سد علی خامنه ای و نوکرهاش به ننگ یاد خواهند کرد.