ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین جلسه دادگاه مظنون حملات تروریستی نیوزیلند برگزار شد

 دادگاه برنتون ترنت به دلایل امنیتی غیر علنی برگزار شد. او که با لباس زندان و دست‎ بند به دادگاه رفته بود، هنگام تفهیم اتهام دستش را به نشانه «قدرت سفید‌پوست‌ها» بالا برد.

روز شنبه ۱۶ مارس، برنتون ترنت، مرد ۲۸ ساله استرالیایی که مظنون اصلی حمله به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند است، به دادگاه برده شده و در حضور قاضی تفهیم اتهام شده است.

برنتون ترنت مظنون حمله به مساجد نیوزیلند در دادگاه 

دادگاه ترنت به دلایل امنیتی غیر علنی است. او که با لباس زندان و دست‎بند به دادگاه رفته بود، هنگام تفهیم اتهام، دستش را به نشانه «قدرت سفید‌پوست‌ها» بالا برد.

جمعه ۱۵ مارس، مردان مسلح به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزلند حمله کردند و دست‌کم ۴۹ نفر را کشتند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد. چنین حمله‌ای در کشور آرام نیوزیلند بی‌سابقه است.

یکی از قربانیان این حمله  داود نبی، پیرمردی ۷۱ ساله شهروند افغانستان است که ۴۰ سال پیش به نیوزیلند مهاجرت کرده بود.

کشورهای هند، اندونزی و بنگلادش نیز گفته‌اند که چند نفر از قربانیان شهروند این کشورها بوده‌اند.

۴۸ نفر به دنبال این حمله مجروح شده‌اند: از جمله دو پسر بچه ۲ ساله و ۱۳ ساله. حال ۱۱ نفر از مجروحان وخیم اعلام شده.

برنتون ترنت، مظنون اصلی حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان نیوزلند پیش از این حمله مانیفستی در ۷۴ صفحه منتشر کرده بود. او اعلام کرده بود که این مانیفست را تحت تأثیر کتاب «جایگزینی بزرگ» اثر بحث‌برانگیز رنو کامو، نویسنده فرانسوی نوشته است:‌ تأثیرپذیری تروریست نیوزلندی از عقاید نویسنده جنجالی فرانسوی

نخست‌وزیر نیوزیلند، جسیندا آردرن گفته مهاجم پنج سلاح داشته و  مجوز حمل اسلحه داشته است. به دنبال این اتفاق آردرن اعلام کرده که قوانین مالکیت اسلحه در نیوزلند اصلاح خواهد شد. آردرن گفته پلیس توصیه‌های لازم برای تامین امنیت را به مساجد ارائه کرده و ماموران در اطراف مساجد حاضر خواهند بود. به گفته نخست وزیر نیوزیلند، اقدامات امنیتی در زمینه خشونت‌های گروه‌های راست افراطی انجام شده اما باید مانع گسترش بحث‌های نژادپرستانه و ضدمهاجران شد.

سطح هشدار امنیتی در نیوزیلند بالا باقی می‌ماند و مرزها و فرودگاه‌ها تحت اقدامات امنیتی شدید قرار خواهند داشت.

به گفته آردرن مقام‌های دولتی با نمایندگان جامعه مسلمانان نیوزیلند در ارتباط هستند تا به آنان اطمینان خاطر بدهند و از آنا حمایت کنند.

هویت دو مظنون دیگر که به همراه برنتون ترنت بازداشت شده‌اند، معلوم نشده است.

دادگاه بعدی برنتون ترنت روز پنجم آوریل برگزار خواهد شد و او حق گذاشتن ضمانت برای آزادی موقت نخواهد داشت.

رهبران سیاسی در جهان اسلام و در جهان غرب یک‌صدا حمله تروریستی به دو مسجد نور و لینوود در شهر کریست‌چرج نیوزلند را محکوم کرده‌اند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران «تشویق به عدم تحمل مخالف در دموکراسی‌های غربی» را مسبب این حمله دانست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از حمله به مسلمانان نیوزلند به عنوان «یک قتل عام وحشتناک» یاد کرد و همدردی خود با انسان‌ها در نیوزلند را اعلام کرد. پیام رئیس جمهوری آمریکا همزمان با اطلاعیه کاخ سفید در محکومیت حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان نیوزلند منتشر شد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان تیراندازی به نمازگزاران در دو مسجد نیوزیلند را محکوم کرد و گفت برای جامعه مسلمانان نیوزلند دعا می‌کند. پاپ ضمن اعلام مراتب همدردی خود با بازماندگان، از تلاش امدادگران و مأموران پلیس نیز تقدیر کرد.

رهبران کشورهای دیگر جهان از جمله ترکیه، آلمان، بریتانیا، سوئر، نروژ و ... نیز این حمله را محکوم کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بیائید بجای آنکه تصورکنیم فقط دومسجد هدف عناصرامپالیستی و فاشیستی هدف قرار گرفته است قدری عمیق تر به انچه ازافغانستان وایران وعراق ویمن و سوریه و لیبی کشورهائی با اکثریت مردمان مسلمان که درحقیقت که برپایه منقزض کردن نسل مردمان خاورمیانه است و در گذشت این چهل ساله رخ داده است وبرپایه وافکار همین راست گریان افراطی امپریالیستی وتوسط روبات هایشان چه طایبانن واقاعده وداعش بوده وچه توسط داعش شیعه بوده بیندیشیم ...آیا واقعا" همین دومسجد بودند که فقط چندنفری قربانی اهداف فرزندان اربابان نژاد برترشدند و یا هزاران مردم خاورمیانه چه دانسته وچه ندانسته دراین چهل ساله بدون شک وشبهی قربانی کارتل های نفتی و بانک داران خارجی ومنابع دزدان خارجی که همگی بدون شک افکار زن برتر درمغزهایشان بوده ومی باشد..تابحال چندصدهزارنفرمردم افغانستان طعمه روبات های طالیبان واقعاعده وداعش شدند وهمچنین تعداد بیشماری درعراق وسوریه طعمه داعش شدند و تنها جنگ سوریه بنابه آمارهای بین المللی کشته داده است بغییر ازمفقدوین ومعلولین واین کشتار همچنان ادامه دارد..بله تنها دومسجد نبوده ونیست که فقط چندده نفر طعمه افکاراربابان ژن برتر شده اند بلکه تمامی مردمان خاورمیانه چهل سال است که طعمه آنها شده اند..