ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: ما به هیچ کس اعتماد نداریم

همزمان با تلاش‌ها به‌منظور حفظ روابط تجاری ایران و اروپا، وزیر خارجه ایران می‌گوید عرصه دیپلماسی و روابط بین‌الملل جای اعتماد نیست و دیپلماسی و «قدرت میدانی» باید درکنار یکدیگر باشند.

وزیر خارجه ایران بار دیگر از افول قدرت غرب و «جهان پساغربی» حرف زد. او گفت عرصه دیپلماسی و صحنه روابط بین‌الملل جای اعتماد نیست و دیپلماسی و «قدرت میدانی» باید درکنار یکدیگر باشند. او بر حکومت دینی تأکید کرد و آن را «قدرت معنایی» جمهوری اسلامی دانست.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در روزهای اخیر در سخنرانی‌های مختلف سعی دارد چنان وانمود کند که جهان وارد دوره تازه‌ای شده و غرب دیگر قدرت اصلی نیست. ظریف که برای دیدار مراجع دینی به قم سفر کرده تا گزارش سفر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به عراق را به آن‌ها ارائه دهد، دوشنبه ۲۷ اسفند در قم گفت: «امروز دنیا از جهت منابع قدرت و مراکز قدرت تغییر کرده و منابع و مراکز قدرت متکثر شده است؛ در گذشته تنها غرب برای دنیا تصمیم‌گیری می‌کرد ولی جهان امروز، جهان پساغربی است، غرب دیگر مرکز همه تحولات و تصمیم‌گیری‌های جهان نیست.»

او با بیان این‌که «عرصه دیپلماسی و صحنه روابط بین‌الملل جای اعتماد نیست و به دوستان نیز در این عرصه نمی‌شود اعتماد کرد»، گفت: «دیپلماسی و قدرت میدانی باید درکنار یکدیگر باشند تا اثرگذاری داشته باشد، در غیر این صورت به نتیجه نمی‌رسیم.»

وزیر خارجه ایران در حالی از عدم اعتماد در عرصه دیپلماسی سخن می‌گوید که جمهوری اسلامی پس از خروج آمریکا از برجام برای حل بحران اقتصادی خود نیاز دارد که روابط تجاری خود با اروپا را حفظ کند. اروپا به‌منظور ایجاد اعتماد متقابل سازوکار ویژه مالی (اینستکس) را تصویب و تعیین کرده تا بتواند روابط تجاری خود با ایران را به‌رغم خروج آمریکا از برجام حفظ کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از زمان خروج آمریکا همواره بر عدم اعتماد به آمریکا و اروپا تأکید کرده و مقامات حکومتی نیز بارها از اروپا به‌دلیل آن‌چه کم‌کاری در ایجاد کانال ویژه مالی نامیده‌اند انتقاد کرده‌اند.

ظریف می‌گوید: «اکنون اتفاقاتی در دنیا در حال رخ دادن است که بنا بر تصمیم غرب نیست و حتی بر خلاف میل آن‌ها است.» او نمونه سوریه را مثال می‌زند و می‌افزاید:

«آمریکا تصمیم به آتش‌بس گرفت ولی این اتفاق رخ نداد، سپس سه کشور منطقه یعنی روسیه، ترکیه و ایران تصمیم‌گیری کردند در سوریه تنش‌ها کاهش یابد و این اتفاق افتاد و برنامه این سه کشور در سوریه اجرایی شد. (...) اگر غرب‌محوری را کنار بگذاریم، غرب‌شیفتگی و غرب‌ستیزی هم از میان خواهد رفت و ما باید این واقعیت را بپذیریم.»

محمدجواد ظریف که به‌هنگام سفر اخیر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به ایران به‌دلیل بی‌اطلاع نگه داشتن‌اش از این سفر ۶ اسفند از سمت خود استعفا داد و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با استعفای او مخالفت کرد، در نخستین سخنرانی خود پس از رد استعفایش نیز از «جهان پساغربی» حرف زده و گفته بود دیگر آمریکا و اروپا تمام قدرت را در جهان ندارند و ایران در جهان کنونی موضوع دعوا نیست.

ظریف از دو دسته انتقاد کرده بود: «کسانی که شیفته غرب هستند و فکر می‌کنند که همه چیز در غرب تعیین می‌شود» و «کسانی که سر ناسازگاری با دنیا دارند».

اکنون او همین سخنان را در قم تکرار کرده است، با این تفاوت که او این بار «قدرت میدانی» را نیز به میان کشیده و بر نقش «رشادت‌های سربازان رشید اسلام» و «فرماندهی سردار قاسم سلیمانی» در افزایش این قدرت تأکید کرده است.

ظریف همچنین از «قدرت معنایی» جمهوری اسلامی به‌عنوان عامل اصلی قدرت حکومت حرف زد و گفت این قدرت «از قم نشأت می‌گیرد» و «یکی از مراکز قدرت معنایی کشور، قم است».

وزیر خارجه ایران از قدرت جمهوری اسلامی سخن می‌گوید در حالی‌که وضعیت اقتصادی کشور بر اثر تحریم‌ها، بی‌برنامگی‌های حکومت و اختلاس‌های کلان وخیم است و اعتراضات اجتماعیِ طبقات و اقشار مختلف تقریباً هر هفته در ایران جریان دارد. ارزش پول ملی در برابر دلار به‌شدت کاهش یافته و گرانی همچنان رو به افزایش است. حقوق کارگران، معلمان و کارمندانِ بسیاری چند ماه پرداخت نشده و واحدهای تولیدی مدام در حال تعطیل شدن هستند.

این در حالی است که مقامات آمریکایی از فشار بیشتر بر حکومت ایران خبر می‌دهند. برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس از احتمال وضع تحریم‌های تازه و اعمال فشارهای نفتی بیشتر بر ایران سخن گفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صبا

    خیلی جالب است، تا دیروز از آمریکا و غرب، ادامه بقاء حکومت نامشروع جمهوری اسلامی را گدایی می‌کردند، امروز غرب را تعیین کنند نمی‌دانند! تا دیروز فرستادگان خامنه‌ای مخفیانه با آمریکا در کشورهای عربی مذاکره می‌کردند که دستاوردهای اتمی را با بتن پر کنند، به شرط آنکه آنها در فکر رژیم چنج نباشند، امروز کُری دیگری می‌خوانند!! آخوند قمی حتی مورد تأیید مراجع ایرانی در نجف هم نیستند، بعد این آقا دم از قدرت میدانی قم می‌زند!! امروز با هر ایرانی که صحبت کنید، دهانش را که ببویید، لعنت و نفرین خواهی دید که نثار آخوند سیاسی می کند. این قدرت میدانی که این حراف از آن دم می زند به زور تفنگ و سپاه بر مردم تحمیل شده است و دائمی نخواهد بود. قدرت در دنیای امروز بر اساس مولفه های اقتصادی و بهره برداری تکنولوژی و زیر ساختهای صنعتی در هر کشوری و درآمد سالیانه کشور از تولیدات و صادرات تعیین می شود. آخوند در قم چه می سازد؟ علم؟ تکنولوژی؟ ثروت؟ اخلاق؟ اگر آخوند در قم اینکاره بود می بایستی تا به امروز یکی از آنها را ساخته باشد. اما می بینیم که آخوند از هر نوع آن تنها قادر به ساختن فساد و جنایت است و این یک اصل اثبات شده است. بنابراین آن قدرت میدانی که این آقا از آن صحبت می کند همانند ادعای ایشان در انکار زندانی سیاسی در ایران است، که بی پایه و اساس است. جمهوری اسلامی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. حاکمیت جمهوری اسلامی به این امید که روسیه در زمان خطر، برای ماندگاری آنها، کمک حالشان خواهد بود به مردم خود پشت کرده و خیانت کردند. امروز بر همگان عیان شد که روسیه هم تا زمانی نقش یک دوست را بازی خواهد کرد که منافعش تأمین شود. و تمام این کنایه ها و " اعتماد" متوجه همسایه شمالی است که زیر پایشان را خالی کرده است. بدابحال حاکمیتی که به مردم خود برای ماندگاری در قدرت خیانت کند .

  • علی

    با سلام جدا از اینکه این سخنان خالیبندی ظریف رو نشان میده مصرف داخلی هم دارد. فقط یک نگاهی به قیمت ارز بیندازید. اوردن گوشت خر بر سر سفره مردم. اگر قم این قدرت پوشالی که شما ادعایش را میکنید داره بیایید با این قدرت وضع مردم بدبخت ایران و بوی گند تهران و فرار مغزها و دزدی های میلیاردی و .... را درست کنید.

  • Faryad

    هیچکس هم بشما اعتماد ندارد حتی اتحادیه اروپا !

  • عفت منافی

    این سخنان ظریفشان ما را با یاد هشت سال سخنان حقیر محمود جان احمدی نژاد می‌اندازد مبنی بر اینکه آمریکا در حال فروپاشی است. مشکل اینجاست که آیا غرب و آمریکا زودتر افول خواهند کرد یا جمهوری اسلامی و تخم‌و ترکه‌اش در گوشه و کنار خاورمیانه؟ كسی روی بقای دراز مدت ج.ا. شرط میبندد؟ فکر نمیکنم...

  • مومن

    بله، توی همین اوهام باشید که جهان وارد دوره تازه‌ای شده و غرب دیگر قدرت اصلی آن نیست ( هر چند شما برای برقراری روابط تجاری واقتصادی با غرب صد بار به اروپا سفر کرده اید وخواهید کرد و هر خفت و خواری را چه در داخل و چه در خارج متحمل شده و خواهید شد . و نمردیم و متوجه شدیم که اتفاقاتی که در دنیا در حال رخ دادن است دیگر بنا بر تصمیم غرب نیست بلکه این از «قدرت میدانی» و نقش «رشادت‌های سربازان رشید اسلام» و «فرماندهی سردار قاسم سلیمانی» است . و این قدرت «از قم نشأت می‌گیرد» چرا که « یکی از مراکز قدرت معنایی کشور، قم است ». منظورتان از قم همان مرکز صیغه اسلام با روضه خوانها و آخوند های داعشی و افکار قرون وسطائی است که با پرورش آدمکشهائی به نام آیت الله و حجت الاسلام چهل سال است که بر جان و مال مردم ایران حکومت میکنند ؟ وچقدر زود فراموش کردید که در نظام سراپا جهل و جورجمهوری اسلامی وقتی سردار قاسم، آمدن قصاب سوریه را از چشم شما پنهان کرد ودل نازک رنج شما را شکستند زود قهر کردید و استعفا دادید. باید تواب خوبی شده باشید که به این سرعت به این افاضات تن در داده باشید.

  • نیلوفر پارسی

    ا) هیچکس نیز به شما چه در داخل کشور و چه در خارج از ایران اعتماد ندارد. ب) حکومت دینی در جمهوری جهنمی اسلامی ضد مذهبی ترین نسل ایرانیان در تاریخ کشور را پرورش داده است. ج) «قدرت معنایی» جمهوریِ سرطانی اسلامی به جایی رسیده است که مردم را به پوست کندن از قاطران و فروختن گوشت خر انداخته است. د)"اصلاح طلب, اصول گرا, دیگه تمومه ماجرا!"