ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا برنامه موشکی ایران را عامل نابودی خاورمیانه خواند

در حالی که ایران و چهار قدرت اروپایی بر توافق صلح یمن تأکید کردند، یک مقام آمریکایی در زمینه کنترل تسلیحات گفت ایران با ارسال سلاح به لبنان و یمن «مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای» را دامن می‌زند.

در نشست مشترک ایران و چهار قدرت اروپایی در بروکسل طرفین از اجرای توافق صلح سازمان ملل در یمن حمایت کردند اما یک مقام بلندپایه آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات می‌گوید ایران با برنامه موشکی خود و ارائه آن به گروه‌های مسلح شیعه در لبنان و یمن هم به «مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای» دامن می‌زند و هم خاورمیانه را به نابودی می‌کشاند.

مقامات سپاه پاسداران در کنار موشک‌های بالستیک ایران - عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، آمریکا پیش از این ایران را به‌دلیل آزمایش موشک‌های بالستیک و پرتاب دو ماهواره از ماه دسامبر تاکنون متهم به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل کرده بود. یلیم پابلت، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی در ادامه این اتهامات سه‌شنبه ۲۸ اسفند / ۱۹ مارس در سخنانی در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل گفت:

«برنامه موشکی ایران یکی از عوامل اصلی افزایش تنش و بی‌ثباتی منطقه [خاورمیانه] است و خطر مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.»

پابلت با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی ایران به شیعیان حوثی در یمن و حزب‌الله در لبنان افزود:

«ایران باید فوراً فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، و همچنین ارائه تسلیحات موشکی و فن‌آوری موشکی به گروه‌های تروریستی و دیگر بازیگران غیردولتی را متوقف کند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با خروج از برجام تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند تا مانع از فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای ایران شود. او معتقد است که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران محدودیتی بر برنامه موشکی این کشور ایجاد نکرده و موجب بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه می‌شود.

یلیم پابلت تأکید کرد که جمهوری اسلامی موشک‌های بالستیک و سامانه‌های هوایی در اختیار شیعیان حوثی قرار می‌دهد تا آن‌ها به خاک عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمله کنند. او گفت:

«ما متعهد به مبارزه قاطعانه علیه گسترش موشک‌های بالستیک ایران در منطقه و انتقال غیرقانونی سلاح‌های این کشور هستیم.»

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی از «همه کشورهای مسئول» خواست تا قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را که مانع انتقال فن‌آوری‌های موشکی ایران است، اجرا کنند.

اشاره یلیم پابلت به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که بر اساس آن ایران اجازه آزمایش موشک‌‌هایی با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را ندارد. ایران اما می‌گوید آزمایش‌های موشکی‌اش ربطی به توافق هسته‌ای ندارد و قطعنامه شورای امنیت را نقض نمی‌کند.

پابلت همچنین از «اقدامات دارویی ایران برای استفاده در اهداف تهاجمی» سخن گفت اما این موضوع را روشن نکرد.

یک دیپلمات ایرانی در ژنو اظهارات دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی را «بی‌ارزش، غیرحرفه‌ای، نادرست و بی‌معنی» خواند و ایالات متحده را متهم به «خرابکاری» کرد.

این دیپلمات که نامش منتشر نشده گفت:

«همه ما واقعاً باید در مورد سوء رفتار نماینده آمریکا نگران باشیم زیرا آن‌ها هیچ منطقی برای گفتن و گوش دادن به شیوه‌ای عادی ندارند و همه ما هشدار می‌دهیم که ممکن است رفتاری خشونت‌آمیز در پی گیرند.»

مقام ارشد آمریکا در حالی چنین سخنانی بیان می‌کند که پنجمین نشست مشترک ایران با بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در مقر اتحادیه اروپا برگزار شد و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که طرفین از اجرای توافق صلح سازمان ملل در یمن قویاً حمایت کرده‌اند.

وزارت خارجه ایران دوشنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر ۹۸) با انتشار بیانیه‌ای از مذاکرات صلح یمن تحت نظارت سازمان ملل متحد در سوئد حمایت کرد و از انصارالله یمن خواست در این مذاکرات شرکت کنند. وزارت خارجه ایران در این بیانیه اعلام کرده بود که «بحران یمن راه ‌حلی جز راهکار سیاسی مبتنی بر گفت‌وگوهای یمنی - یمنی ندارد.» و هم‌زمان برای «تسهیل روند صلح» خواستار توقف صدور سلاح به عربستان سعودی و متحدانش در منطقه شده بود.

آمریکا تا کنون موفق نشده است که در شورای امنیت اقدام خاصی علیه برنامه موشکی ایران بکند. روسیه و چین، دوستان ایران چنین قطعنامه‌هایی را وتو می‌کنند.

پیش از این فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز نسبت به برنامه موشکی ایران و تأثیر منفی آن بر خاورمیانه هشدار داده بودند. با این حال این کشورها خواهان حفظ برجام و ادامه معاملات تجاری خود با ایران هستند و معتقدند که مذاکره درباره برنامه موشکی ایران باید خارج از توافق هسته‌ای مورد مذاکره قرار گیرد. ایران مذاکره درباره برنامه موشکی خود را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    این فقط ایران نیست که رقابت تسلیحاتی را در خاورمیانه دامن می زند. باید توجه کرد که هرچقدر هم از رژیم ایران متنفر باشیم و به عنوان مردم ایران در آرزو و کوشش برای نابودی و برانداختن آن باشیم، اما این رژیم های اسرائیل و تورکیه بودند که آغازگر رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه شدند. عربستان، عراق، پاکستان و ایران نیز در پاسخ به این دو کشور وارد رقابت تسلیحاتی شدند. آمریکا قبل از همه به خاطر حماست از مسلح کردن کشوری به نام اسرائیل و همچنین برای پشتیبانی از فاشیسم نژادی تورکیه به ویژه پس از کودتای 1980 محکوم است. زمانی می توان رژیم ایران را محکوم کرد و دچار تناقض نشد که همزمان تمام این دولت-ملت های منطقه را به خاطر سیاست تسلیحاتی شان محکوم کنیم. با خلع سلاح صرف رژیم ایران هیچ چیز حل نمی شود. تنها راه درست، امضای تفاهمنامۀ خلع سلاح میان رژیم های خاورمیانه، و قدرت های جهانی است. از آنجا که دولت-ملت های مرتجع کنونی زیر بار چنین تفاهم نامه ای نمی روند، باید اتحادی مردمی علیه این دولت ها در سطح خاورمیانه شکل بگیرد و با براندازی رژیم های نژادپرست و مذهبی مرتجع، راه را برای چنان توافقی بگشاید. بی شک انقلاب دموکراتیک خلق های خاورمیانه راهگشای صلح در منطقه خواهد بود.

  • nader

    *** ضرب و شتم پليس براي بد حجابي در اروميه!!

  • farid

    - در صدا وسیما با هیجان خبر دادند سلطان سکه با ۲ تن سکه دستگیر شد. بعداز اعدامش خبرنگاران سوال کردند پس -۲ تن سکه چی شد؟ جواب شنیدند همانجا رفت که اسکله نفتی رفته بود! - هدایتی از مهره‎های سابق سپاه است که در فوتبال دلالی می‎کرد. او روز دوشنبه ۲۷ اسفند، در پنجمین جلسه دادگاه خود اعتراف کرد «دو میلیون دلار» به رئیس فدراسیون فوتبال برای هزینه‌های تیم ملی پرداخت کرده است. مهدی تاج: بنده و هیچیک از اعضای فدراسیون چای شخصی هدایتی را هم نخورده‌ایم!