ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کتابفروشی‌های نیوزیلند آثار جردن پیترسون را جمع کردند

مردان جوانی که در یک خلا اخلاقی دست و پا می‌زنند و به طور مداوم احساس می‌کنند که زنان آنان را تحقیر می‌کنند از مهم‌ترین خوانندگان آثار پیترسون به شمار می‌آیند.

حمله به دو مسجد مسلمانان در کرایست‌چرچ نیوزیلند ۵۰ کشته به جای گذاشت. در میان قربانیان یک کودک سه ساله و در بین مجروحان یک کودک چهار ساله هم هست. نیوزیلندی‌ها تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دلار نیوزیلند به خانواده‌ قربانیان کمک کرده‌اند. در چنین حال و هوایی، آثار جردن پیترسون، استاد روانشناسی با توجه ویژه به دین و باور ایدئولوژیک و یکی از پایه‌های فکری راست افراطی از هر طیفی در جهان از قفسه‌ها و روی پیشخوان کتابفروشی‌های نیوزیلند جمع شد.

جردن پیترسون در کنار یکی از طرفدارانش در کرایست‌چرچ نیوزیلند: افتخار می‌کنم که یک اسلام‌هراس‌ام

یک ماه قبل از حمله به دو مسجد مسلمانان، جردن پیترسون استاد روانشناسی و نویسنده کتاب بسیار پرخواننده «۱۲ قانون زندگی» در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند کتابخوانی و سخنرانی داشت. در این مراسم او با یکی از طرفدارانش عکسی به یادگار گرفته است. روی تی‌شرت این فرد نوشته شده: من افتخار می‌کنم که یک اسلام‌هراس‌ام. انتشار این عکس در شبکه‌های اجتماعی سبب شد که کتابفروشی‌های نیوزیلند آثار این نویسنده را از قفسه‌هایشان جمع‌ کنند.

«۱۲ قانون زندگی»، نوشدارویی برای بی نظمی به ترجمه حامد رحمانیان و هادی بهمنی در ایران هم منتشر شده و تاکنون دست‌کم دو بار تجدید چاپ شده است. این کتاب در غرب میلیون‌ها بار فروش رفته و کانال یوتیوب نویسنده آن دو میلیون مخاطب دارد. پترسون فقط از طریق سایتش ماهانه ۱۰۰ هزار دلار کمک مالی از طرفدارانش دریافت می‌کند.

مردان جوان سفیدپوست زیر ۳۵ سال که گمان می‌کنند آزادی زنان و مهاجرت اقوام غیر سفیدپوست جایگاه آنان را در یک جامعه چند فرهنگی به مخاطره انداخته از خوانندگان و طرفداران آثار و سخنرانی‌های جردن پیترسون‌اند.

برنتون تارانت، مظنون اصلی ۲۸ ساله حمله به مسلمانان در کرایست چرچ نیوزیلند یک فیلم ۱۶ دقیقه‌ای از تیراندازی به مسلمان در مساجد نور و لیننود تهیه کرده بود. او این فیلم را در یوتیوب در حلقه‌ای از طرفداران پترسون به نمایش گذاشته بود. یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی این فیلم را حذف کرده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از فرازهایی از این فیلم در کارزار انتخاباتی شوراهای شهر ترکیه برای به دست آوردن آرای مسلمانان متعصب استفاده کرده بود که به بحرانی دیپلماتیک بین ترکیه و نیوزیلند و استرالیا تبدیل شد.

نیویورک تایمز در مقاله‌ای در نقد عقاید پيترسون می‌نویسد:

«او در سخنرانی‌های ویدیویی‌اش با تکیه کتاب مقدس و متون کلاسیک، به مردان جوانی که بیش از هر چیز کمبود یک پدر سختگیر را در زندگی‌شان احساس می‌کنند راهکارهایی را نشان می‌دهد که بر اساس آن‌ها می‌توان با نظم و انضباط، با غرور و صادقانه زندگی و رشد کرد و مسئولیت زندگی خود را به عهده گرفت.»

به نوشته منتقد نیوریورک‌تایمز در جامعه‌ای بی‌پدر، مردان جوانی که در یک خلا اخلاقی دست و پا می‌زنند و به طور مداوم احساس می‌کنند که زنان آنان را تحقیر می‌کنند از مهم‌ترین خوانندگان آثار پیترسون به شمار می‌آیند:

«پیترسون به آن‌ها این امکان را می‌دهد که احساس کنند قوی هستند. با تکیه بر آرمانگرایی این مفهوم را به آن‌ها القا می‌کند که زندگی سخت است و برای بقا می‌بایست قوی بود: او که قوی است به طعمه دست می‌یابد و او که ضعیف است از دور رقابت حدف می‌شود، گمنام و مهجور می‌ماند و کسی هم به او علاقه نخواهد داشت.»

پیترسون این باور را ترویج می‌کند که با مرگ خدا در قرن نوزدهم، مسیحیت هم مرد و چنین بود که عصر ایدئولوژی‌ها آغاز شد: فاشیسم و کمونیسم که هولوکاست و گولاگ را به ارمغان آورد. بعد از این فجایع بود که غرب مدارا را در پیش گرفت غافل از آنکه مدارا با اقتضای طبیعت انسان سازگار نیست. علاوه بر نیاز به پدر سختگیر، این نقطه دومی است که راست افراطی و جوانان سرگردان را جذب عقاید پيترسون می‌کند.

تصمیم کتابفروشی‌های نیوزیلند برای جمع‌آوری آثار پیترسون سبب اعتراض طرفداران آزادی بیان نشد. پیترسون پیش از واقعه کشتار مسلنانان نیوزیلند با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود:

«فمینیست‌ها از اسلام به این دلیل انتقاد نمی‌کنند که ناخودآگاه در حسرت تسلط مردانه‌اند. اسلام‌هراسی کلمه‌ای‌ست که فاشیست‌ها ابداع کرده‌اند و ترسوها برای فریب دادن مشتی احمق از آن استفاده می‌کنند.»

جمال فوده، امام جماعت مسجد مسلمانان کرایست‌‌‌‌چرچ در مراسم تشییع قربانیان کشتار مسلمانان در حضور ١٥ هزار نفر از شهروندان نیوزیلندی گفته بود:

«اسلام‌هراسی واقعیت دارد. ملاحظه می‌کنید که کشنده است.»

برنتون تارانت، مظنون اصلی این کشتار مانیفستی هم تحت تأثیر «جایگزینی بزرگ» اثر بحث‌برانگیز رنو کامو، نویسنده فرانسوی نوشته و منتشر کرده بود. کامو در کتاب «جایگزینی بزرگ» این «نظریه» را مطرح می‌کند که قرار است در اثر سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه اروپا، مهاجران مسلمان از شمال و مرکز آفریقا به تدریج جایگزین اکثریت سفیدپوست اروپایی بشوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرامرز

    جناب متین تاریخ صدر اسلام هم آنچنان که برخی از دوستان به عنوان دوره ای مسالمت آمیز و عاری از هر گونه خشونت از آن یاد می کنند نیست. محمد هر گاه در قدرت نبود و در اقلیت تشریف داشت صحبت از صلح و صفا میکرد و از این حرفها. اما به محض اینکه به قدرت رسید و در مقام اکثریت بود , به یاد رنج و دردهایی که از بقیه کشیده بود افتاد و دیگر صحبتی از صلح و صفا نبود. اسلام از روز اول دین شمشیر و خون بوده است. ماهیت غیر دموکراتیک, مردسالارانه (نرپرورانه) و ارتجاعی اسلام به جای خود, اما اسلام هراسی در جوامع غربی حدیث دیگری است. اسلام هراسی در غرب چیزی نیست جز بهانه ای برای نژاد پرستی و فاشیزم سفیدها. برخورد ما به اسلام در ایران و دیگر کشورهای مسلمان باید برخوردی اقناعی, روشنگرانه و منطقی, بدون توهین به باورهای مردم باشد. زدودن باورهای مذهبی توده های مردم فرایندی است طولانی که چندین و چند نسل طول می کشد, و تا زمانی که پایه های مادی مذهب (از خویش بیگانگی) موجود است, دین ومذهب از بین نخواهند رفت. اما در غرب حمایت از روایت های اسلام هراسانه در عمل چیزی نیست جز همسو شدن و همصدا شدن با نژاد پرستان و جنبش های فاشیستی. هر چند که اخیرا در ایتالیا و آمریکا نیز برخی از همین فاشیستها با رژیم هایی مانند رژیم اسد در سوریه, در مخالفت با پناهجویان سوریه ای, همسو و متحد شده اند. مقاله ای بسیار مطلع در همین سایت با عنوان "وقتی آمریکا از بوگالو می‌ترسد" به این تحولات اخیر پرداخته است. در بین ایرانیان نیز سنتاً غیر از سلطنت طلبان هیچکس دیگری با اسلام هراسان در غرب نزدیکی ندارد, که این فرقهء "نه در غربت دلم شاد است و نه رویی در وطن دارم" همچنین همواره مخالف فمینیستها, چپ ها و خلاصه هر پدیده ای مترقی و رادیکال هستند.

  • متین

    البته که ایشون آدم باهوشیه و من بشخصه تعداد زیادی از سخنرانی هاشو گوش دادم . و در اکثر اوقات حرف هاش کاملا منطقیه و یه جورایی به دل میشینه . اما مشکلاتی هم وجود داره ؛ 1_برای مثال ، قشر زیادی از طرفدادان ایشون مانند اون دوستمون که کامنت سوم رو نوشت ، فکر میکنن که هر حرفی از دهن ایشون بیرون میاد حقیقت محضه!!! و حرف های ایشون رو بدون اینکه از فیلتر منطق خودشون رد کنند ، قبول میکنند . در صورتی که ایشون هم یک انسانه و ممکنه حرف اشتباه بزنه . 2_تنها اشکالی که من از ایشون دیدم ، توی سخنرانی مقایسه اسلام و مسیحیت بوده ، که در اونجا اول اقرار میکنه که از اسلام اطلاعات زیادی نداره و چند تا کتاب درباره ی اسلام خریده که هنوز نخونده و باید خونده بشه ولی با این شرایط ، باز این موضوع رو ادامه میده و اونجا حضرت محمد رو ، جنگ سالار معرفی میکنه در صورتی که این طور نیست (تاریخ صدر اسلام رو بخونید و خودتون قضاوت کنید ) . اما اگر ایشون اطلاعات کافی از اسلام نداره ، نباید شروع به مقایسه بکنه چون میلیون ها آدم به ایشون گوش میکنند و مطمئنا ناخواسته برداشت اشتباه میکنن و ایشون برای تمام حرف هایی که توی سخنرانی میزنه ، مسئوله . {شرمنده که سرتون رو درد آوردم و آرزوی شکوفایی هر چه بیشتر برای همه ی آدم های اهل فکر }

  • سیاوش

    فمینیستها و جریان غالب چپ وقتی از اسلام حمایت میکنند یا انقدر بیسواد هستند که حتی یکبار قرآن را نخواندند یا اهداف شوم ولی در ظاهر انساندوستانه دارند ، جالب اینکه چپها در ایران خجالت میکشند از اسلام حمایت کنند

  • نه

    باور نکنید مزخرفات نیویورک تایمز رو. این مرد یکی از نوابغ دورانه و سخنانش و تفکراتش جز حقیقت محض چیزی نیست. جالبه بدونبد در تمام مناظره ها پیروز میشه و تنها راه تخریب چهره ش نوشتن مفالات دروغ علیه ایشونه که که فمینیست ها که از قدرت منطق ایشون وحشت و هراس دارند از این مقالات زیاد نوشتن. ولی در جهان محبوبیت ایشون بیشتر و بیشتر شده.

  • مهدی

    اتفاقا من به عنوان یه شخص غیر سفید پوست طرفدار ایشونم...یه عده فمنیست ضد مرد با ایشون دشمن هستند اون هم به خاطر اینکه ایشون نکات حالبی از رادیکال بودن جنبش های چپ بالاخص فمنیسم بیان میکنن

  • ایراندوست

    پیترسون، آدم ابلهی نیست، نکات جالبی را مطرح میکند و در بسیاری موارد ،حقیقتی را برای ما " نران ' آشکار میکند. مشکل در برداشت دیگران خصوصأ فمینیست‌های دوزاری از او ...و بخشی از خود او بخاطر جوگیر شدنش از طرفداران مختلف و بعضاً افراطی که موجب تناقض در گفتار ،نوشتار و عملکردش میشود و باید همیشه خود را توضیح دهد و دفاع کند !