ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آمریکا و گوایدو می‌خواستند مادورو را ترور کنند»

مادورو در جمع هوادارانش گوایدو را «عروسک خیمه‌شب‌بازی» آمریکا نامید و گفت که نقش قتلش را که به‌دست گوایدو طراحی شده بوده، خنثی کرده است

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، آمریکا را متهم کرد که برای قتل او دسیسه‌چینی کرده. او ادعا کرد آمریکا با استفاده از پول‌های مسدود شده ونزوئلا برای پشتیبانی از «مزدورانش» قصد داشته تا طبق نقشه‌ای که توسط خوان گوایدو رهبر مخالفان هدایت می‌شده او را به قتل برساند.

خورخه رودریگس، وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا

به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، مادورو در جمع هزاران نفر از هواداران خود در کاراکاس گوایدو را «عروسک خیمه‌شب‌بازی» آمریکا نامید و گفت: «ما نقشه‌ای را خنثی کردیم که شخصا توسط این عروسک خیمه‌شب‌بازی جهنمی برای قتل من طرح‌ریزی شده بود».

او ادعا کرد که کلمبیا، همسایه ونزوئلا که متحد آمریکاست هم در این نقشه دست داشته و گفت که یکی از سران پارلمان کلمبیا در ونزوئلا دستگیر شده و در این زمینه شهادت می‌دهد.

دولت مادورو از طریق خورخه رودریگس، وزیر اطلاع‌رسانی این کشور جزئیات این «توطئه» را در تلویزیون دولتی ونزوئلا اعلام کرد. او گفت که چند «آدم‌کش» از السالوادور، گواتمالا و هندوراس با پرداخت‌های کلان استخدام و به کلمبیا فرستاده شده بودند تا برای ماموریت به ونزوئلا بیایند و دست به «قتل‌های مشخص» و «خرابکاری» بزنند.

رودریگس، روبرتو ماره‌رو، رئیس دفتر گوایدو را متهم کرد که از آمریکا پول دریافت کرده و یکی از طراحان اصلی عملیات ذکرشده بوده است. ماره‌رو که وکیلی ۴۹ ساله است، پنج‌شنبه در خانه‌اش در کاراکاس دستگیر شد. پس از این دستگیری آمریکا، اتحادیه اروپا و بیشتر کشورهای آمریکای لاتین که گوایدو را به رسمیت می‌شناسند، درخواست کردند که او بلافاصله آزاد شود. هنگام دستگیری ماره‌رو خطاب به همسایه‌اش که یکی از نمایندگان مجلس مخالفان دولت است فریاد زده که نیروهای «سرویس اطلاعاتی بولیوی» او را دستگیر کرده و تفنگداران با نارنجک به خانه او حمله کرده‌اند.

ساعاتی بعد دولت مادورو تصاویری را از اسلحه‌هایی که ادعا می‌کرد (در خانه او) پیدا شده منتشر کرد و ادعا کرد که ماره‌رو بخشی از «هسته تروریستی» بوده است.

رودریگس همچنین چند فایل‌های صوتی منتسب به ماره‌رو و گوایدو را پخش کرد که به گفته او به مکالمه واتساپ این دو در مورد استفاده از پول‌هایی که به دلیل تحریم‌ها توسط آمریکا مسدود شده‌اند برمی‌گردد. او گفته که آن‌ها در این گفتگوها از پرداخت به گروه‌های مسلح  که با حمایت ایوان دوکه، رئیس جمهور کلمبیا انجام می‌شده، صحبت می‌کردند.

کمی بعد مادورو این اتهامات را در جمع هوادارانش در پایتخت تکرار کرد. طبق اعلام دولت او، آمریکا ۳۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ونزوئلا از جمله موجودی حساب‌های بانکی را بلوکه کرده است. رودیگس می‌گوید این پول‌ها از طریق حساب‌های بانکی در «بانک آمریکا» و «بانسکو پاناما» برای پیش‌بردن توطئه قتل مادورو به‌کار گرفته ‌شده است.

از سوی مقابل، گوایدو رهبر مخالفان از جامعه جهانی درخواست کرده که به فشار بر دولت مادورو ادامه دهند.

آمریکا با تشدید تحریم‌های پی‌درپی بر ونزوئلا، ویزای ۳۰۰ تبعه این کشور را که به دولت مادورو نزدیک‌اند معلق کرد. این امر فعالیت و تضمین اعتبار شرکت‌ دولتی «نفت ونزوئلا» را در بازارهای نفتی با مشکل مواجه کرده است. آمریکا دوباره و از ۲۸ آوریل دور جدیدی از تحریم‌ها را که شامل صادرات نفت خام می‌شود علیه دولت مادورو اعمال خواهد کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مکررا به مادورو هشدار داده بود که در صورت دستگیری خوان گوایدو یا نزدیکانش با اقدامات نامشخص تنبیهی روبه‌رو خواهد شد که ممکن است «همه انتخاب‌ها» از جمله اقدام نظامی را شامل شود.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا و رئیس جمهوری خود خوانده این کشور که از حمایت دونالد ترامپ ریاست جمهوری امریکا برخوردار است، یک روز قبل گفته که دولت نیکولاس مادورو به مرحله آخر خود رسیده و به زودی تغییر در دولت به وقوع خواهد پیوست. گوایدو افزود که متحدانش با فرماندهان عالی‌رتبه نظامی درباره تغییر مواضع آنها صحبت کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.