ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل حملات خود به غزه را آغاز کرد

در پی شلیک یک موشک به خاک اسرائیل، بالگردهای اسرائیلی حملات خود به غزه را آغاز کردند. اسرائیل حماس را عامل همله موشکی می‌داند اما حماس این موضوع را رد می‌کند.

اسرائیل در پاسخ به شلیک یک موشک از غزه به شمال تل‌آویو، حملات خود به غزه را با شلیک بالگردها به  غرب نوار غزه آغاز کرد.

غزه: زندگی زیر سایه جنگ (عکس: آرشیو)

ارتش اسرائیل شامگاه دوشنبه ۵ فروردین / ۲۵ مارس خبر آغاز عملیات علیه غزه را اعلام کرد و گفت بالگردهای این کشور دست‌کم سه حمله به یک پایگاه شاخه نظامی حماس در غرب نوار غزه انجام داده‌اند.

— Israel Defense Forces (@IDF) 25. März 2019

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که به آمریکا سفر کرده در کاخ سفید به خبرنگاران گفت:‎

«ما داریم در این‌جا با هم (با ترامپ) گفت‌وگو می‌کنیم و در همان حال ارتش اسرائیل با قدرت به خشونت صبح امروز پاسخ می‌دهد. اسرائیل هر آن‌چه را که لازم باشد برای دفاع از خود انجام می‌دهد.»

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش اسلامی حماس نیز اعلام کرد که حماس حمله اسرائیل به غزه را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

بامداد دوشنبه یک موشک که از غزه پرتاب شده بود به یک خانه مسکونی در شمال تل‌آویو اصابت کرد و هفت نفر از شهروندان اسرائیلی را مجروح کرد.

اسرائیل حماس را عامل این حمله دانست اما حماس هرگونه حمله به خاک اسرائیل را تکذیب کرد.

یکی از مسئولان حماس که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «هیچ کدام از نیروهای جنبش مقاومت، از جمله حماس، علاقه‌ای به شلیک موشک از غزه علیه دشمن را ندارد.»

در نوار غزه علاوه بر حماس، جهاد اسلامی نیز که تحت حمایت ایران قرار دارد از یک زرادخانه موشکی برخوردار است.

پس از اصابت موشک به یک خانه اسرائیلی ارتش اسرائیل به حالت آماده‌باش درآمد و دستور اعزام سربازان و نیروهای ذخیره صادر شد.

آسوشیتدپرس گزارش داد که مقامات محلی در جنوب اسرائیل در حال آماده‌سازی پناهگاه‌هایی برای غیرنظامیان هستند. رسانه‌های اسرائیلی نیز خبر دادند که پروازها به فرودگاه اصلی بین‌المللی اسرائیل مسیرهای معمول خود را عوض کرده‌اند و قطارهای ورودی به شهرهای نزدیک نوار غزه متوقف شده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز چندین راه اصلی به غزه را بست. ارتش گفته است که فعالیت‌های کشاورزی در نزدیکی نوار امنیتی مرزی بین اسرائیل و غزه را متوقف کرده تا برای مقابله نظامی با پرتاب راکت از سوی غزه در شب گذشته، «میزان آمادگی» را بهبود ببخشد.

ارتش همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که راه‌ها و مناطق طرف اسرائیلی حصار مرزی را خواهد بست و از ساکنان خواست «تا زمانی که ضروری است از دستورالعمل‌های امنیتی پیروی کنند». هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی اسرائیلی در نزدیکی مرز با غزه قرار دارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که برای سخنرانی در لابی «آپیک» به واشنگتن سفر کرده بود، سفر خود را نیمه‌تمام گذاشت.

حمله موشکی به خاک اسرائیل و در پی آن پاسخ ارتش اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که ۱۵ روز دیگر انتخابات پارلمانی اسرائیل برگزار می‌شود. چنانچه نتانیاهو نتواند مانع از ادامه حملات از غزه به اسرائیل شود، ممکن است نتایج انتخابات پارلمانی این کشور تحت تأثیر قرار گیرد.

ارسال محموله‌های سازمان بهداشت جهانی در آستانه درگیری

سازمان بهداشت جهانی دوشنبه ۲۵ مارس / ۵ فروردین اعلام کرد که ارسال محموله کمکی که از سوی اتحادیه اروپا تأمین شده، پاسخگوی نیاز ۱۲۰ هزار بیمار این منطقه است که در تظاهرات و اعتراض‌های این منطقه مجروح شدند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که غزه دچار کمبود امکانات پزشکی در نظام بهداشتی است، و این منطقه با درگیری‌های جدید در مرز اسرائیل با کمبود بیشتر نیز مواجه شده است.

نزدیک به ۱۹۰ فلسطینی در تظاهرات هفتگی نزدیک مرز اسرائیل و غزه، با آتش سربازان اسرائیلی کشته شدند.

سازمان بهداشت جهانی خبر داد که وسایل و امکانات مراقبت از جراحت‌دیدگان را افزایش داده است و پیش از افزایش احتمالی درگیری‌ها برای دریافت بودجه و تأمین مالی آن اقدام کرده است.

پایان ماه جاری میلادی سالگرد جنبش اعتراضی در مرز غزه است که به کشته شدن ۱۱ فلسطینی از سوی نیروهای اسرائیلی منجر شد.

به گزارش یک گروه ناظر سازمان ملل، در سال ۲۰۱۸، در مجموع نزدیک به ۲۹۰ فلسطینی در غزه و کرانه باختری از سوی نیروهای اسرائیلی کشته و ۲۹۰ هزار تن نیز زخمی شده اند. در مقابل ۱۴ اسرائیلی نیز در همین سال از سوی فلسطینیان کشته شدند.

کمک‌های سازمان بهداشت جهانی در حالی به غزه ارسال می‌شود که بار دیگر احتمال بمباران این منطقه از سوی ارتش اسرائیل وجود دارد.

کارزار نتانیاهو در آستانه انتخابات

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پرتاب راکت را جنایت خوانده و قول داده است که در پاسخ ضربه‌ای شدید وارد کند. او گفت بعد از دیدار روز دوشنبه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به اسرائیل بازخواهد گشت تا این بحران را مدیریت کند.

حدود ۱۰ روز پیش نیز تل‌آویو هدف دو راکت قرار گرفت، که از نوار غزه شلیک شده‌ بودند. کابینه امنیتی اسرائیل تشکیل جلسه داد و سپس بلافاصله ارتش اسرائیل غزه را بمباران کرد.

چنانچه نتانیاهو نتواند مانع از ادامه حملات از غزه به اسرائیل شود، ممکن است نتایج انتخابات پارلمانی این کشور تحت تأثیر قرار گیرد.

تاکنون اقدامات ایالات متحده در حمایت از نتانیاهو به افزایش حمایت عمومی از او کمک کرده است. اقدام پنج‌شنبه گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از سرزمین اسرائیل کمک بزرگی به نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات پارلمانی بود.

دونالد ترامپ خدمات دیگری نیز به دولت نتانیاهو کرده است. او در سخنانی که چهارشنبه ۶ دسامبر ۲۰۱۷ در واشنگتن ایراد کرد، بیت‌المقدس یا اورشلیم را به عنوان مقر دولت اسرائیل به رسمیت شناخت.

همچنین در پی به رسمیت شناختن اورشلیم، ایالات متحده تعهدات خود برای کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را متوقف کرد.

این در حالی است که زندگی ساکنان غزه تحت محاصره به کمک‌های بشردوستانه وابسته است.

هفته پیش، مایکل لینک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی گزارش داد که اسرائیل میلیون‌ها فلسطینی را از حق دسترسی به منابع مستمر آب آشامیدنی پاک محروم می‌کند، و همچنین «با اقدامی به وضوح چپاول‌گرانه» زمین‌های آنها را از مواد معدنی تهی می‌کند.

نماینده اسرائیل در ژنو درباره اظهارات لینک گفته است که «او به حدی خودش را حقیر کرده که دولت یهودی را به دزدی متهم می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    لعنت بر تمام جنایتکاران چه خامنه ای و چه پوتین و چه نتانیاهو و چه حسن نصرالله