ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به‌رسمیت شناخت

ترامپ در حضور نتانیاهو در واشنگتن اعلامیه به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را امضا کرد و بدین ترتیب موقعیت نتانیاهو در انتخابات پارلمانی پیش رو در اسرائیل را تقویت کرد.

دونالد ترامپ شامگاه دوشنبه ۵ فروردین / ۲۵ مارس اعلامیه‌ حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را در حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل امضا کرد و آن را به‌رسمیت شناخت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از امضای اعلامیه‌ حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده بود که وقت آن فرارسیده که حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان به‌رسمیت شناخته شود. نتانیاهو که با این اقدام موقعیت‌اش در انتخابات دو هفته دیگر تقویت می‌شود عمیقاً سپاسگزار ترامپ است.

انتخابات پارلمانی ۹ آوریل در اسرائیل برگزار می‌شود. نتانیاهو به حمایت آمریکا برای پیروزی در این انتخابات چشم دوخته و به همین سبب هم برای دیدار و گفت‌وگو با ترامپ به واشنگتن سفر کرد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه قبل از امضای ترامپ بر پای اعلامیه به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل موسوم به «اِی‌پَک»، قوی‌ترین لابی اسرائیل در آمریکا خبر آن را اعلام کرده بود.

— ABC News (@ABC) 25. März 2019

اسرائیل در جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ بخش وسیعی از بلندی‌های جولان را تصرف کرد و در سال ۱۹۸۱ این ارتفاعات در شمال اسرائیل را به خاک خود ملحق کرد. جامعه بین‌المللی تاکنون از شناسایی حق حاکمیت اسرائیل بر این بخش از خاک سوریه خودداری کرده. بر اساس قوانین بین‌المللی بلندی‌های جولان جزو «سرزمین‌های اشغالی» به شمار می‌آید.

ایران، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و ترکیه پیش از این اعلام کرده بودند که حاکمیت اسرائیل بر جولان را به‌رسمیت نمی‌شناسند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در یک تماس تلفنی با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» خوانده و این اقدام را موجب افزایش تنش در خاورمیانه دانسته است.

ترامپ اواخر دسامبر ۲۰۱۷، در یک اقدام جنجالی اورشلیم را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌‌رسمیت شناخت و روند انتقال سفارت از تل‌آویو به اورشلیم را آغاز کرد. این اقدام تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه را از بین برد و مخالفت جهان عرب و متحدان غربی آمریکا را در پی داشت

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    تصمیمات "ترامپ" بی اعتنا به معیار ها و مصوبات سازمان ملل جهان را با مخاطراتی مواجه کرده که سابقه نداشته است این هیولای قلدر و بی رحم آمریکا یی مستقیما منشور ملل و دست آوردهای بشری را هدف قرار داده و بی اعتبار می کند که معلوم نیست تا کجا ادامه خواهد داشت و البته جامعه ایران بیش از هر زمان در خطر است .