ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برای ریشه‌یابی سیل کمیته ملی تشکیل می‌شود

رئیس جمهوری اسلامی از شهرداری‌ها و نظام مهندسی خواست با تجدید نظر در طرح‌های خود «تهدید» را به «فرصت» تبدیل کنند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی پیش از عزیمت به استان‌های سیل‌زده مازندران و گلستان، در جلسه هیئت دولت از تشکیل یک کمیته ملی برای بررسی و ریشه‌یابی حادثه سیل سراسری فروردین ۹۸ خبر داد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در نخستین جلسه هیأت دولت در سال ۹۸

نخستین جلسه هیأت دولت در سال ۹۸ تحت تأثیر سیل سراسری قرار داشت. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۷ فروردین درباره ابعاد سیل سراسری گفت:

«اگر چه در سال‌های قبل هم گاهی در برخی از استان‌ها شاهد مشکل سیل بودیم، اما اینکه یک مرتبه از ۳۱ استان کشور حدود ۲۵ استان و در برخی روزها همه استان‌ها درگیر آن شوند، شاید بی‌سابقه و یا کم‌سابقه باشد.»

استان خوزستان همچنان در معرض سیل قرار دارد. علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی که برای مدیریت بحران به خوزستان اعزام شده، در اهواز هشدار داد که برای مقابله با سیل وقت چندانی باقی نمانده است. روحانی یادآوری کرد که در سال ۵۸ خوزستان زیر آب رفت و خسارات فراوانی به بار آمد. رئیس جمهوری اسلامی گفت با توجه به میزان بارش‌ها ظاهراً سال ترسالی فرارسیده است:

«شرایط امسال ظاهراً شرایط ترسالی است و به جای ۱۰ سالی که شاهد خشکسالی بودیم، در شرایط ترسالی میزان بارش یک مرتبه افزایش چشمگیری می‌یابد و نسبت به ۵۰ سال هم بارش سال آبی تاکنون ۳۳ درصد افزایش داشته است.»

در نخستین جلسه هیأت دولت در سال ۹۸ گزارش استان‌هایی که درگیر سیل بودند و نحوه جبران خسارات، کمک‌های بلاعوض و تسهیلات به بحث گذاشته شد. معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور از اعطای تسهیلات برای بازسازی و بازتوانی واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل با نرخ چهار درصد خبر داد. علاوه بر آن قرار است کمک‌های بلاعوض معیشتی نیز به مردم پرداخت شود. اما استانداران ابتدا می‌بایست گزارش خسارت‌ها را به هیأت دولت ارائه دهند. استان گلستان بیشترین خسارت‌ها را از سیل فروردین ۹۸ متحمل شده است. ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر آب رفت.

روحانی از شهرداری‌ها و نظام مهندسی خواست برای پیشگیری سیل در طرح‌های خود تجدید نظر کنند:

«در مقابله با این حوادث، شهرداری‌ها هم می‌بایست با همه توان وارد عمل شوند و نظام مهندسی می‌بایست از این حوادث، درس‌های لازم را برای تجدید نظر در طرح‌های خود بیاموزد و لازم است دولت و نهادهای غیردولتی و سازمان‌های عمومی تلاش کنند این تهدید را به فرصت و فضای بازسازی درست تبدیل کنند.»

روحانی لایروبی رودخانه‌ها، تهیه طرح جامع حفاظت از شهرهای در معرض خطر، هدایت آب به سمت تالاب و رودخانه‌های اصلی، احداث آب‌بندها و تجدید نظر در طراحی جاده‌ها و راه‌آهن را از جمله اقدامات لازم برای تبدیل «تهدید به فرصت» دانست و بر ضرورت آموزش مردم در رویارویی با سیل نیز تأکید کرد.

روحانی در پایان جلسه هیأت دولت اعلام کرد که در طول روز جاری دستور تشکیل کمیته ملی بررسی و ریشه‌یابی سیلاب را ابلاغ خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زمانی

    کمیتۀ ملی نمیخواهد جمهوری مقدس؛ تو خود حجاب خودی حاجی، از میان برخیز