ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رفیع از توابع هویزه در محاصره سیلاب

فرماندار شهر درگیری مردم محلی با مأموران دولت را تکذیب کرد. سیلاب به طرف شهر جاری شد و وضع شهر را بحرانی کرد. روحانی وارد خوزستان شد.

شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه در استان خوزستان در موقعیت بحرانی قرار گرفته است. دست‌کم ۷۰ روستا در حوزه رودخانه‌های خوزستان در معرض سیلاب قرار گرفته‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی وارد استان خوزستان شد.

از پنجشنبه ۸ فروردین ۹۸ شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه واقع در استان خوزستان در محاصره سیلاب قرار گرفت. سیلاب به سمت شهر حرکت کرد (عکس: توییتر)

محمد سواری، نایب رئیس شورای شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه صبح جمعه ۹ فروردین اعلام کرد که شرایط این شهر بحرانی است. شهر رفیع دوباره در محاصره سیلاب قرار گرفته و آب به سمت شهر در حال پیشروی است. محمد سواری گفت:

«آبگرفتگی اطراف شهر به دلیل شکافی است که سازمان آب و برق خوزستان در سیل بند منطقه لولیه در نزدیکی شهر رُفیع ایجاد کرده.»

شکافتن سیل‌بند با هدف تخلیه آب رودخانه نیسان به تالاب هورالعظیم انجام شده بود. رفیع در ۲۵ کیلومتری غرب هویزه و ۵۰ کیلومتری جنوب غرب سوسنگرد، مرکز شهرستان دشت آزادگان و در نوار مرزی واقع شده است. فاصله رفیع از تالاب هورالعظیم حدود سه کیلومتر است.

به گفته محمد سواری، نایب رئیس شورای شهر رفیع مردم محلی که با جغرافیای منطقه آشنا بودند و برخی از آن‌ها از ۶۰ سال پیش تاکنون در این منطقه سکونت دارند، با این اقدام سازمان آب و برق استان خوزستان مخالفت کرده و هشدار داده بودند که شکافتن سیل‌بند در این مکان نه تنها کمکی به کاهش آب رودخانه نیسان نمی‌کند، بلکه باعث برگشت آب هورالعظیم به رودخانه می‌شود و شهر را دچار آبگرفتگی می‌کند، اما مسئولان به نظر کشاورزان اعتنا نکردند.

خبرهای تأیید نشده‌ای از درگیری بین مردم محلی با مأموران سازمان آب و برق استان خوزستان منتشر شده. نایب رئیس شورای شهر رفیع اما این خبرها را تأیید نکرد.

سید قاسم موسوی، فرماندار هویزه به خبرگزاری‌های داخلی گفت «شرایط در رفیع تحت کنترل است:

«جاده باکری نیز در پنج نقطه (هر کدام ۱۵ تا ۲۰ متر) شکافته شده تا آب بیشتری به سمت هور جریان یابد. این شکاف به ۵۰ متر رسیده است. انتظار می‌رفت که با شکافتن این سیل‌بند، آب به سمت شهر پیشروی کند، اما در صورت انجام برخی تمهیدات، این کار برای شهر خطرآفرین نخواهد بود.»

در پی بارش شدید و افزایش خروجی سد کرخه، اوایل بهمن سال گذشته نیز سیل‌بند شهر رفیع شکست و این شهر، به همراه تعدادی از روستا‌های هویزه و دشت آزادگان چندین روز در محاصره سیلاب قرار داشت. در آن زمان مردم محلی با کمترین امکانات، سیل بند را ترمیم کردند.

سازمان آب و برق خوزستان شامگاه پنجشنبه ۸ فروردین نسبت به خطر سیلاب در ۱۸ روستای حاشیه رودخانه کارون هشدار داد و اعلام کرد: دستگاه‌های متولی برای تخلیه و حفاظت از ساکنان شهرها و روستاها آمادگی لازم را داشته باشند.

در پی بارندگی‌های سیل‌آسا و افزایش خروجی سدها، رودخانه‌های دز، کرخه و کارون در شرایط سیلابی قرار گرفته‌اند. پیش از این معاون سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده بود: ۱۷ روستا در حوزه رودخانه دز و ۳۵ روستا در حوزه رودخانه کرخه در معرض سیلاب هستند.

سد کرخه در حال حاضر شرایط بحرانی دارد. حجم ذخیره آن به ۵, ۱ میلیارد مترمکعب رسیده و فقط ۱۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد. هواشناسی پیش‌بینی کرده که هفته آینده باران‌های سیل‌آسا باریدن بگیرند.

رودخانه کرخه تا قبل از وقوع خشکسالی توان عبور یک هزار مترمکعب برثانیه آب را داشت، اما بعد از خشکسالی شدید در سال‌های گذشته و رسوب‌گذاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه، این ظرفیت اکنون به کمتر از ۵۰۰ مترمکعب برثانیه کاهش یافته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح جمعه ۹ فروردین وارد استان خوزستان شد. این سفر به درخواست وزیر نیرو و استاندار خوزستان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.