ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سوءاستفاده جنسی در فدراسیون فوتبال افغانستان و نابودی تیم ملی زنان این کشور

اتهام سوءاستفاده جنسی از اعضای تیم فوتبال زنان افغانستان و کنارکشیدن حامیان مالی فدراسیون به پرداخت نشدن حقوق‌ها و مشاجره والدین با دخترانشان برای وادار کردن آنها به ترک تیم منجر شده.

اتهامات سوءاستفاده جنسی از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان از سوی مقامات ورزشی و کنار کشیدن حامیان مالی فدراسیون فوتبال این کشور، به پرداخت نشدن حقوق‌ها و مشاجرات والدین با دخترانشان برای وادار کردن آنها به ترک تیم منجر شده است.

زنان فوتبالیست افغانستان

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در ماه دسامبر سال گذشته رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان و چندین مقام دیگر را تعلیق کرد. فدراسیون فوتبال افغانستان اتهامات مطرح شده علیه کرام‌الدین کریم، رئيس این فدراسیون را رد کرد و آنها را «بی‌اساس» خواند.

در ماه نوامبر، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان پس از انتشار گزارش روزنامه گاردین درباره مطرح شدن اتهام آزار جنسی زنان فوتبالیست این کشور، دستور بررسی این موضوع را صادر کرد.

رفتار با بازیکنان زن تیم فوتبال افغانستان حتی با کسانی که ادعای سوء استفاده جنسی درباره آنها مطرح نشده، نشانگر رویکرد پیچیده فرهنگ افغان‌ها در مسائل مربوط به جنسیت و حضور زنان در حوزه ورزش است.

تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در سال ۲۰۱۰ تشکیل شده است. برخی محافظه‌کاران این کشور اما با ورزش زنان افغان مخالفند.

آرزو رحیمی، مسوول فوتبال زنان در فدراسیون فوتبال افغانستان گفته است از زمان آغاز تحقیقات درباره این موضوع، بسیاری از فوتبالیست‌های زن افغان تمرینات خود را متوقف کرده‌اند و مسابقات برنامه‌ریزی شده، لغو شده‌اند.

شرم عمومی، فشار خانوادگی

ادعای آزار جنسی دست‌کم درباره هفت نفر از بازیکنان مطرح شده؛ هر چند نام آنها فاش نشده است. پنج نفر از بازیکنانی که از این موضوع شکایت کرده‌اند، پاسخی به تقاضای خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر درباره این موضوع نداده‌اند.

همچنین خانواده‌ها دختران خود را وادار کرده‌اند فوتبال را کنار بگذارند.

مسابقات فوتبال زنان در افغانستان

سامیه حماسی، ۲۵ ساله که هفت سال عضو تیم فوتبال بوده می‌گوید:

«مادرم به من گفته به فدراسیون فوتبال، دانشگاه و حتی بیرون خانه نروم.»

بازیکنانی که در ماه نوامبر برای مسابقه‌ای به ازبکستان رفته بودند با برخوردهای تهدید‌آمیز افغان‌های این کشور مواجه شدند. به بازیکنان زن در رخنکن استادیوم تاشکند گفته شد زمین را ترک کنند.

سامیه می‌گوید بعد از رفتار مردم با ما، به خودم می‌گویم کاش اصلا افغان نبودم.

فرشته شیخ میری، ۲۳ ساله که پنج سال برای تیم فوتبال امید زنان افغانستان بازی کرده، می‌گوید:

«پیش از این، از اینکه عضو تیم فوتبال بودم به خودم می‌بالیدم، اما حالا شرم‌آور است که عضو تیم باشی و من هم از اینکه بگویم عضو این تیم بودم، خجالت می‌کشم.»

در حالی که تیم فوتبال مردان از حمایت‌های دولتی برخوردار است و تمرینات فصل بهار خود را آغاز کرده، تیم زنان از حمایت دولت محروم است.

کمپانی الکوزی در دوبی که در کابل نوشیدنی، دستمال و چای می‌فروخت، حمایت مالی ۸۵۰ هزار دلاری خود از فدراسیون فوتبال افغانستان را برداشته و شرکت دانمارکی هامل هم حمایت خود را از اواخر ماه نوامبر قطع کرده است.

اکنون فدراسیون فوتبال افغانستان تنها از سوی فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و دولت حمایت می‌شود.

یوسف کارگر، ناظر فدراسیون فوتبال افغانستان می‌گوید:

«تمام دستاوردهای فوتبال ملی بدون حمایت الکوزی غیرممکن خواهد شد. بعد از شایعات درباره سوءاستفاده جنسی از زنان، افکار عمومی به آنها دیدگاه منفی پیدا کرده است.»

الکوزی گفته حمایت مالی خود را به دلیل خلاء اداری ناشی از اتهامات جنسی قطع کرده است. شرکت هامل هم در بیانیه خود گفته است حمایت خود را از فدراسیون فوتبال افغانستان به خاطر «رفتار غیرقابل قبول» آن قطع می‌کند.

محمد صادق فرحی، رئیس اداره تحقیقات جنایی دفتر دادستان کل اما می‌گوید تحقیقات در این زمینه در مراحل ابتدایی است. او گفته قرار است کارشناسانی به فرانسه، دانمارک، سوییس ، آلمان و یونان فرستاده شوند تا با بازیکنانی که در این کشورها زندگی می‌کنند، گفت‌وگو کنند.

علاوه بر این فیفا هم مشغول تحقیقات خود است. فدراسیون جهانی فوتبال در ماه مارس اعلام کرده که کریم همچنان برای سه ماه دیگر در تعلیق خواهد ماند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    فوتبال زنان در ایران نیز عملا نابود شده. مردان ایران نیز در رده ملی نیز با رفتن کیروش مرد. آرزوی به جام جهانی رفتن نیز نابود شد.