ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تظاهرات روز سرزمین» در غزه با کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله همراه شد

یک مقام ارشد سازمان ملل تظاهرات امروز را آزمایشی برای حماس توصیف کرد که قدرت کنترل وضعیت امور از سوی این گروه را نشان می‌دهد.

معترضان در مرز غزه و اسرائیل در بزرگداشت «روز بازگشت» تجمع کردند. تظاهرات امروز برخلاف شنبه‌های گذشته «صلح‌آمیز» گزارش شد، اما نیروهای اسرائیلی بار دیگر با شلیک تیر و گاز اشک‌آور با ده‌ها هزار معترض در مرز غزه مقابله کردند. یک نوجوان ۱۷ ساله به ضرب شلیک ماموران اسرائیلی کشته شد و ده‌ها تن زخمی شدند. یک مقام ارشد سازمان ملل تظاهرات امروز را آزمایشی برای حماس توصیف کرد که قدرت کنترل وضعیت امور از سوی این گروه را نشان می‌دهد.

تظاهرات در مرز غزه و اسرائیل عموماً به خشونت کشیده میشود. عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، در سالگرد «تظاهرات بزرگ بازگشت» یا «تظاهرات روز سرزمین» ده‌ها هزار فلسطینی بار دیگر در محل حصار مرز غزه و اسرائیل تجمع کردند.

در مقابل آنها تانک‌ها و نیروهای ارتش اسرائیل قرار گرفتند. نیروهای اسرائیلی شنبه ۳۰ مارس/ ۱۰ فروردین از گلوله واقعی، گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور برای مقابله با معترضان استفاده کردند که به گزارش وزارت بهداشت غزه به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله در شرق غزه و زخمی شدن ۵۹ نفر دیگر منجر شد.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که یک فلسطینی دیگر نیز در برخورد خشونت‌آمیز با تظاهرات شبانه‌ای که پیش از تظاهرات امروز برگزار شد، کشته شد.

در تظاهرات بزرگ بازگشت که هر ساله ۳۰ مارس برگزار می‌شود، فلسطینیان حق بازگشت به سرزمین‌ آبا و اجدادی خود را طلب می‌کنند.

خانواده‌های فلسطینی در جریان تاسیس دولت اسرائیلی در سال ۱۹۴۸ با خشونت از خانه و سرزمین خود بیرون رانده شدند. آنها خواهان پایان محاصره ۱۲ ساله غزه از سوی اسرائیل و مصر هستند.

به گفته ارتش اسرائیل، با وجود باران شدید حدود ۴۰ هزار نفر در تظاهرات امروز حاضر شدند.

خبرنگار خبرگزاری «سی‌ان‌ان»، با وجود کشته شدن یک فلسطینی در جریان این تظاهرات، آن را در مقایسه با اعتراضات گذشته «تا حد زیادی صلح‌آمیز» توصیف کرد. به گزارش او در ساعت پایانی تظاهرات تعداد معترضان به نصف کاهش یافت.

ارتش اسرائیل اما گفته است بیشتر معترضان از حصار مرزی فاصله گرفته بودند گرچه برخی سنگ و وسایل انفجاری را به سوی حصار پرتاب می‌کردند و لاستیک آتش می‌زدند. به گفته ارتش اسرائیل در مقابله با این اقدامات «از ابزارهای پراکنده‌سازی شورش و شلیک آتش بر اساس رویه‌های استاندارد عملیاتی» استفاده شده است.

یوسف زیاد یک جوان ۲۱ ساله فلسطینی به الجزیره گفته است:

«ما به سمت مرز می‌رویم حتی اگر بمیریم .... ما ترک نمی‌کنیم و به کشورمان باز می‌گردیم.»

محمد رضوان یکی دیگر از معترضان تظاهرات را «کاملاً صلح‌آمیز» توصیف کرد و گفت که تعداد بسیار زیاد معترضان «شاهد کافی برای این است مردم ما عقب نمی‌نشینند و تا جایی که بتوانند حقوق مشروع خود را به دست می‌آورند.»

حماس از برگزاری «تظاهرات بزرگ بازگشت» قدردانی کرد. این تشکیلات اعلام کرد تظاهرات امسال «به برخی از اهداف خود رسید.»

یک مقام ارشد سازمان ملل اما در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته است اعتراضات شنبه یک آزمایش برای حماس بوده است:

«قسمی از توافق امروز به محک گذاشته شد: مقاصد حماس و قدرت کنترل کردن وضعیت امور.»

او گفت اگر حماس موفق شود جلوی خشونت اعتراضات را بگیرد و تحریک نیروهای امنیتی را به حداقل برساند، آنگاه توافق و فهم مشترک میان حماس و اسرائیل می‌تواند ادامه پیدا کند.

او اما گفت هیچ توافقی پیش از انتخابات ۹ آوریل در اسرائیل امکان تحقق نمی‌يابد.

امکان توافق میان حماس و اسرائیل

هفته گذشنه پس از پرتاب یک راکت از غزه به خاک اسرائیل و تخریب یک خانه در نزدیکی تل‌آویو، اسرائیل مناطقی در غزه را بمباران کرد.

پس از آن‌ حماس اعلام کرد با میانجی‌گری مصر با اسرائیل بر سر آتش‌بس به توافق رسیده، اما اسرائیل این توافق را تکذیب کرد و گفت حملات خود را تشدید خواهد کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد «نگرانی عمیق» خود را از درگیری‌های تازه در غزه ابراز کرد و از طرفین خواست تا خویشتنداری کنند.

این حملات متقابل در حالی صورت گرفت که در واشنگتن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا رفته بود و در آنجا ترامپ به وعده‌ای که به اسرائیل داده بود عمل کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه ۵ فروردین/ ۲۵ مارس اعلامیه‌ حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را در حضور نتانیاهو امضا کرد و آن را به‌رسمیت شناخت.

اقدامات دونالد ترامپ در حمایت از اسرائیل به کمپین نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات پیش‌رو کمک بزرگی کرده است،‌ اما اگر نتانیاهو نتواند مانع از ادامه حملات از غزه به اسرائیل شود، ممکن است نتایج انتخابات پارلمانی این کشور تحت تأثیر قرار گیرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.